2025-02-14, 16:53
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Buprenorfin/Naloxon är 1:a handsvalet, men man kanske kan få börja med metadon ändå..dock inte troligt. Det beror lite på varför du har benso på recept, det är rätt stor risk att dem inte kommer acceptera LARO medicinen ihop med Xanor. Men det beror på läkaren och hur läkaren ser på det hela. Varför vill du just ha Metadon och inte Buprenorfin? Du får väll gå på mötet o se vad dem säger.

Om man har fått Metadon tidigare så kan man få hoppa på det direkt. Det framgår inte om det är första gången hen är med i laro, troligen är det första gången, och då är det ovanligt men inte omöjligt att man får Metadon dag 1. Det beror väl dels på hur tungt missbruk hen har haft + hur läkaren resonerar.
Om du får behålla Xanor ska du skatta dig lycklig. Min laroläkare accepterar inte ens att man har Lyrica samtidigt som Buprenorfin eller Metadon
Citera
2025-02-14, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Om man har fått Metadon tidigare så kan man få hoppa på det direkt. Det framgår inte om det är första gången hen är med i laro, troligen är det första gången, och då är det ovanligt men inte omöjligt att man får Metadon dag 1. Det beror väl dels på hur tungt missbruk hen har haft + hur läkaren resonerar.
Om du får behålla Xanor ska du skatta dig lycklig. Min laroläkare accepterar inte ens att man har Lyrica samtidigt som Buprenorfin eller Metadon

Och Metadon då är det ännu mer försiktiga med att förskriva annat samtidigt..just pga. hur Opioider & Benso båda är dämpande mediciner. Det enda som man utan problem kan få är ADHD medicin..det får jag samtidigt som Buprenorfin..men nästan allt annat är big NO NO! Om man inte har något medicinskt som någon annan läkare verkligen tycker patienten behöver ta. Det är många som fått reda på att dem inte kommer få ha Bensodiazepiner ihop med eventuell LARO medicin. Läkarna är otroligt försiktiga och det bör dem vara..kanske inte so much med bup men med metadon. Men att man ska få Metadon direkt och få stå kvar på sin Xanor...ser iaf jag som ytterst osannolikt..men inte omöjligt. Så frågan är vad behöver du mest? Antingen medicin mot opioidberoende eller anti ångest medicin? Man måste tyvärr kompromissa i Svenska beroende vården...tyvärr ser det ut så nuförtiden :/
Citera
2025-02-15, 13:21
Medlem
Metadon får du nog inte som första val. Och jag skulle inte rekommendera det heller. Visst,du mår något bättre än på Sub,men det är fan så mycket mer biverkningar. Viktuppgång,svettningar o skit. Många får äta medicin MOT svettningar,mot mun-torrhet mm. Dock är metadon mer ångestdämpande. Men testa med Suboxone först. Jag har gått 6 år snart,och det har funkat klockrent. Sen jag testade opiater första gången,1997,så har jag enbart missbrukat det,så jag har aldrig sidomissbrukat alls. Då funkar Sub perfekt,hämtar ut det själv på apotek,och blir kallad 2 ggr per år,för urin och salivprov,och räkning av medicin.
Citera
2025-02-15, 19:04
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loudpipe77
Metadon får du nog inte som första val. Och jag skulle inte rekommendera det heller. Visst,du mår något bättre än på Sub,men det är fan så mycket mer biverkningar. Viktuppgång,svettningar o skit. Många får äta medicin MOT svettningar,mot mun-torrhet mm. Dock är metadon mer ångestdämpande. Men testa med Suboxone först. Jag har gått 6 år snart,och det har funkat klockrent. Sen jag testade opiater första gången,1997,så har jag enbart missbrukat det,så jag har aldrig sidomissbrukat alls. Då funkar Sub perfekt,hämtar ut det själv på apotek,och blir kallad 2 ggr per år,för urin och salivprov,och räkning av medicin.

Jag äter Suboxone 16mg/dygn och jag svettas som fan vid rörelse, har gått upp (dock av andra orsaker) men lite i vätska så bara för att man får Buprenorfin så betyder inte det att man slipper biverkningar, Den allvarligaste biverkningen på Metadon är hjärtbiverkiningar (QT-förlängning), vilket man iofs kan få av Buprenorfin också men inte alls lika allvarligt. Detta gäller framförallt doser över 120 mg och behöver man så mycket som 150 mg Metadon så får man verkligen överväga nyttan eller riskera att dö pladask i hjärtrytmrubbningar
Citera
2025-02-17, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av depressed.world
Ska du sitta på klass 3? Där får man ut sin medicin från LARO utan problem, iallafall där jag satt förra året. (Du får självklart sitta under bevakning när du får medicinen så du inte tar med till cellen)

Jag har inte fått något beslut om det ännu. Jag har alltid varit på klass 2 anstalter men nu är jag drogfri och går LARO och senaste gången jag dömdes var snart 3 år sedan i April och för att få fotboja ska det vara 3 år så jag räknar inte med boja. Den turen har aldrig jag men jag antar att jag kan få klass 3 då, för det är väl för folk med korta straff och som inte använder droger om jag inte har fel?

Hade ändå varit gött med en 3a när jag ändå lär få sitta under sommaren. Det känns liksom inte heller som om man bara skulle bli fråntagen sin medicin för man åker in, så om man får det på klass 3 borde det väl även gå att få på klass 2 om så blir fallet, dom kan övervaka hur mycket dom vill, det finns inte en chans i världen att jag säljer eller ger bort min medicin så övervakning vid intag av medicinen får dom göra bäst dom vill. Men ska man inte få medicinen på kåken så kan dom glömma att jag ställer in mig, då håller jag mig hellre borta i 5 år till det är preskriberat.
Senast redigerad av MisterBear 2025-02-17 kl. 17:58.
Citera
2025-02-18, 15:38
Medlem
depressed.worlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBear
Jag har inte fått något beslut om det ännu. Jag har alltid varit på klass 2 anstalter men nu är jag drogfri och går LARO och senaste gången jag dömdes var snart 3 år sedan i April och för att få fotboja ska det vara 3 år så jag räknar inte med boja. Den turen har aldrig jag men jag antar att jag kan få klass 3 då, för det är väl för folk med korta straff och som inte använder droger om jag inte har fel?

Hade ändå varit gött med en 3a när jag ändå lär få sitta under sommaren. Det känns liksom inte heller som om man bara skulle bli fråntagen sin medicin för man åker in, så om man får det på klass 3 borde det väl även gå att få på klass 2 om så blir fallet, dom kan övervaka hur mycket dom vill, det finns inte en chans i världen att jag säljer eller ger bort min medicin så övervakning vid intag av medicinen får dom göra bäst dom vill. Men ska man inte få medicinen på kåken så kan dom glömma att jag ställer in mig, då håller jag mig hellre borta i 5 år till det är preskriberat.

Ring och ansök om en Klass 3:a
Korta straff, de som haft långt straff och kör sitt/sina sista år efter att ha skött sig. I princip 95% är pundare i klass 3 enligt min erfarenhet haha!
Citera
2025-02-18, 15:42
Medlem
depressed.worlds avatar
Citat:
Buprenorfin/Naloxon är 1:a handsvalet, men man kanske kan få börja med metadon ändå..dock inte troligt. Det beror lite på varför du har benso på recept, det är rätt stor risk att dem inte kommer acceptera LARO medicinen ihop med Xanor. Men det beror på läkaren och hur läkaren ser på det hela. Varför vill du just ha Metadon och inte Buprenorfin? Du får väll gå på mötet o se vad dem säger.

Misstänkte att Xanor inte är så poppis om man går på LARO.

Jag har försökt på egen hand med buprenorfin utan framgång. Men får hoppas det fungerar denna gången.

Måste man verkligen åka dit varje morgon för medicinering? Hur funkar det om man har ett annorlunda arbete med olika arbetstider och arbetsplatser (olika städer).
Citera
2025-02-18, 23:02
Medlem
Citat:
Ring och ansök om en Klass 3:a
Korta straff, de som haft långt straff och kör sitt/sina sista år efter att ha skött sig. I princip 95% är pundare i klass 3 enligt min erfarenhet haha!

Ja jag ska göra det men får se om jag kanske kan ordna en fotboja vi får se. Jag är på väg in i LARO nu, har haft alla möten och alla urinprov så det sista är möte med läkarna enligt undersköterskan och där får man lägga fram sin sak då antar jag eller hur ser det ut? Någon som har tips? Hade varit så förödande att få ett nej. He gått på sub och tram i många år vilket finns dokumenterat. Jag är inte förstörd av droger, fina tänder, vältalig och propert klädd. Måste ha sub för att fungera. Något är fel på mig någon defekt men sub är som sista pusselbiten. Ingen ångest, ingen ryggsmärta, inget isolerande, ingen social fobi. Vore galet om jag får ett nej men jag ser dom värsta pundarna i LARO som säljer sin medicin och köper heroin, men jag har inte tur i livet så jag får säkert ett nej, sen in på en klass 2 och tända av där Hahah fy fan! De kan dom fet glömma, ställa in sig mitt i sommaren till en avtändning i fängelset bland högljudda blattar vilket jag förmodar att det är fullt av.
Citera
2025-02-19, 19:35
Medlem
Citat:
Misstänkte att Xanor inte är så poppis om man går på LARO.

Jag har försökt på egen hand med buprenorfin utan framgång. Men får hoppas det fungerar denna gången.

Måste man verkligen åka dit varje morgon för medicinering? Hur funkar det om man har ett annorlunda arbete med olika arbetstider och arbetsplatser (olika städer).

Det är en helt annan setting att gå LARO mot att försöka på egen hand. Oddsen är mycket bättre att man lyckas i LARO. Iaf i början får man gå varje dag, sedan beror det på om man väljer injektionen ( Buvidal eller Subutex sprutan ) så går man mycket mer sällan än om man får subligualt buprenorfin. Har själv inte sprutan utan jag får 2 st 8 mg's tabletter per dag. Och går aldrig till mottagningen då jag har recept. Men då har jag skött mig många år. Men oavsett så kommer du få gå varje dag i början, man följs ganska noggrant i början när man ställs in på rätt dos. Och så lämnar man prover för att visa drogfrihet. Dem flesta LARO försöker alltid göra det så smidigt som möjligt för en. Men om du har helt olika arbetstider och inte direkt vill att chef/kollegor ska ana nått. Så är nog sprutan det enda du kan välja. För blir det Bup i tablettform/film så kommer du få gå varje dag i flera månader. Sedan trappas det ut till att slippa helger..sen varannan dag osv. osv.
Citera
2025-02-23, 14:57
Medlem
depressed.worlds avatar
Citat:
Det är en helt annan setting att gå LARO mot att försöka på egen hand. Oddsen är mycket bättre att man lyckas i LARO. Iaf i början får man gå varje dag, sedan beror det på om man väljer injektionen ( Buvidal eller Subutex sprutan ) så går man mycket mer sällan än om man får subligualt buprenorfin. Har själv inte sprutan utan jag får 2 st 8 mg's tabletter per dag. Och går aldrig till mottagningen då jag har recept. Men då har jag skött mig många år. Men oavsett så kommer du få gå varje dag i början, man följs ganska noggrant i början när man ställs in på rätt dos. Och så lämnar man prover för att visa drogfrihet. Dem flesta LARO försöker alltid göra det så smidigt som möjligt för en. Men om du har helt olika arbetstider och inte direkt vill att chef/kollegor ska ana nått. Så är nog sprutan det enda du kan välja. För blir det Bup i tablettform/film så kommer du få gå varje dag i flera månader. Sedan trappas det ut till att slippa helger..sen varannan dag osv. osv.

Tack för svar!

Jag får se vad dom säger på mitt första möte som är om en månad. Går just nu på Heroin vilket suger rejält då det kostar en hel del och kvaliteten är inte på topp. :/
Citera
2025-02-23, 15:07
Medlem
Citat:
Tack för svar!

Jag får se vad dom säger på mitt första möte som är om en månad. Går just nu på Heroin vilket suger rejält då det kostar en hel del och kvaliteten är inte på topp. :/

Aa stort lycka till! Ja heroin beroende e fan inte billigt/roligt! LARO är livräddande och ger många livskvalité. Vet hur det känns o gå på hårse och jobba samtidigt...riktigt helvete. Har du mycket dokumentation? Tidigare OD's, behandlingar, avgiftningar etc. Ju mer dokumentation man har desto bättre. Första bedömnings samtalet e lite nervigt. Men är man verkligen e opioid beroende med dokumentation så kommer man in. Det är bara o PM:a om du har nå frågor..eller skriva här
Citera
Idag, 01:26
Medlem
Charliework86s avatar
Går på laro och har buvidal men lider av svår ångest och sömnproblem. Skulle vilja ha lyr mot ångest sen imo till sömnen. Men som att prata med en vägg när jag träffar min dr. Han vill inte ens lyssna på mej.

Funderar att flytta neråt i landet när jag blir fri. Sjukvården och laro verkar bättre nere i Skåne. Synd bara att ,an måste flytta för att få hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in