2017-05-03, 13:39
Medlem
Har jobbat mig i OK form de senaste månaderna. Ju bättre form jag kommit i, ju mer har jag dock svettats.

På kampsports träningen svettas jag brutalt mycket. Inte så det forsar men jag är garanterat svettigast. Jag stinker inte heller, jag är ju ren, men.... ja ni förstår.

Jag har även märkt att när vi har längre pass och jag svettats mer så blir jag lätt yr. Någon talade om att jag kanske svettas så mycket att jag åker på saltbrist, men det lät väldigt konstigt.

Om så är fallet dock, att jag svettas ut så mycket mineraler, kan jag motverka det med något tillskott innan träningen? Och hur mycket vatten kan jag egentligen tanka utan att bli helt blåsig så att säga?

Jag känner helt enkelt att jag har ett vätske problem pga. svettningen som jag behöver råda bot på. Tips?
Citera
2017-05-03, 13:43
Medlem
Manu79s avatar
Vi människor är olika, vissa svettas mer andra mindre. http://www.svettmottagningen.se/info...en/hyperhidros
Citera
2017-05-03, 13:54
Medlem
Självfallet. Men jag tror inte att jag är direkt "sjuk", det är bara det att jag svettas likt en fotbollsspelare som spelar i supervarmt väder en långdistanslöpare som springer.

Och det är bara på huvudet / ansiktet, jag har aldrig eller har inte problem med blöta händer eller liknande. Så tror inte jag behöver söka mig till en svettklinik, men tack för tipset.

Däremot, om man har sådana här "problem", så tänkte jag att andra kanske med svettas mycket vid träning och har tips på vad som kan hjälpa, kosttillskott för att undvika yrseln eller hur man skall dricka inför träningspassen.
Citera
2017-05-03, 14:02
Medlem
Manu79s avatar
I så fall har jag samma problem som svettas onaturligt när jag tränar eller rör på mig, men jag vet att jag är väldigt varmblodig av mig så det är ganska naturligt att min kroppstemperatur höjs och då jobbar kroppen för att kyla ner det. Brukar allt som oftast ha dubbla uppsättningar med träningskläder för att byta halvvägs in i passet
Citera
2017-05-03, 16:18
Medlem
Jag svettas också mer än de flesta andra. Du behöver inte oroa dig för något. Min sambo köpte brustabletter med vätskeersättning som jag körde förra året då jag tränade många pass. Men jag hade med största sannolikhet klarat mig bra. Har svettats mycket i ett decennium så. :P
Salta maten lite om du är orolig.
Citera
2017-05-05, 10:43
Medlem
Yurichis avatar
Har haft samma problem, tränade mycket och ofta, svettades extrema mängder dvs mer än andra. Drack dvs massor med vatten. Under tävlingar kunde jag bli helt yr ibland, så jag bara va tvungen att lägga mig ner och vila/hämta andan.

Det va saltbrist. Någon gång när jag fick ett sånt "anfall" kom någon med djungelvrål (salt godis) till mig. Det gjorde undervärk, hade alltid med mig det på tävlingar efter det och fick typ inga sådana infall igen.

Så ja, det kan vara saltbrist du får. Lär ju finnas kosttillskott för det, men jag tyckte djungelvrål va sjukt simpelt och enkelt att ta. Varvade några godisar med vatten, gick mycket bra
Citera
2018-12-27, 22:56
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Jag svettas också mer än de flesta andra. Du behöver inte oroa dig för något. Min sambo köpte brustabletter med vätskeersättning som jag körde förra året då jag tränade många pass. Men jag hade med största sannolikhet klarat mig bra. Har svettats mycket i ett decennium så. :P
Salta maten lite om du är orolig.
Vad gör en sådan brustablett?
Citera
2018-12-27, 23:06
Medlem
mr.demons avatar
Jag svettas också enormt mycket i ansikte och bröst speciellt. Jag svettas bara jag börjar powerwalka. Även nu när det är kallt.Har man övervikt så svettas man ju mer automatiskt samma med vältränade personer. Dom brukar börja svettas snabbt med deras kropp kyler av sig bättre än en otränad. Kommer fan inte ihåg vart det var jag läste det, så kan inte posta nån källa. Men det borde stämma.

Genetik spelar ju in också.
Citera
2018-12-28, 00:40
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Vad gör en sådan brustablett?

Den brusar

Den ersätter förlorad salt, du kan göra vätskeersättning själv.

1 liter vatten
0,5 tsk salt (ej örtsalt)
6 tsk socker eller druvsocker

https://www.ica.se/halsa/artikel/vat...hela-familjen/

Brustablett är lättare att ha med sig, bara att tillsätta vatten.
Citera
2018-12-30, 09:43
Medlem
Svettning är ettt sätt att kyla ner kroppen, var glad att du kan göra det på ett effektivt sätt.
Citera
2018-12-30, 18:23
Medlem
PingPongZongs avatar
Den här fungerar. Den fungerar för bra. Överdosera inte. Behövs inte, och rekommenderas inte att användas varje dag. Använd var 4-5dag, så kommer du garanterat inte svettas på dom områden du inte vill svettas.

https://www.apoteket.se/produkt/abso...-35-ml-100001/

Absolut Torr förhindrar svettning bara där det stryks på. Kroppens överskottsvärme ventileras bort via de miljontals svettkörtlar som finns på andra delar av huden
Senast redigerad av PingPongZong 2018-12-30 kl. 18:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in