Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-16, 12:58
  #205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debacle
Eftersom du redan har en kandidat i ekonomi skulle jag double down på teknisk kompetens, dvs applied DS av de två du föreslår. Jag jobbar som DS och har fått flera erbjudanden inom fintech helt utan ekonomi-/finansbakgrund, eftersom jag jobbar med metoder som är intressanta i finanssektorn.

De har sagt typ ”Mycket enklare att lära dig ekonomi än att lära en ekonom det du kan, så välkommen!” när jag s a s varnat för att jag saknar kompetens inom finanssektorn. Vore ju förstås mycket attraktivare att anställa nån som kan både finans och relevant avancerad analys - så dig om några år. Lycka till!

Stort tack för bra svar! Det lutar mer åt Data Science-mastern. Alltid nyttigt att höra vad folk inom branschen har att säga.
Citera
2022-08-17, 07:19
  #206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverNil
Hej!
Intresset för Data Science inom finans och ekonomi har ökat mer för mig då jag är väldigt intresserad av just IT, matematik och finans. Känslan är att det finns väldigt mycket intressanta områden med kombinationen av just ekonomi och data. Jag har alltid varit intresserad av data. Nästa år är det dags för mig att välja master och hade uppskattat lite input från er.

I dagsläget läser jag en ekonomikandidat och har kikat på både Master Finans och Master Applied Data Science. Jag kommer att ha behörighet till båda programmen och vet att båda inkluderar mycket matematik, vilket passar mig. Frågan är då vilket program ni rekommenderar om man är intresserad av att jobba med finansanalys, fintech-lösningar osv åt det mer "tekniska hållet"? Finns det stor risk att man tappar den ekonomiska biten om man väljer Data Science-mastern?

Master Finans: https://www.gu.se/studera/hitta-utbi...i-finans-s2fin
Master Applied Data Science: https://www.gu.se/studera/hitta-utbi...rprogram-n2ads


Jag gick nyss klart mastern Complex Adaptive Systems (ett program jag förövrigt varmt kan rekommendera då det ligger i gränslandet mellan DS och matematisk modellering) och jag tycker att av de två program du listar skall du välja DS om det är dit du vill gå.
Du säger att du vill mot matematik, och om du menar modellering så är ditt DS alternativ möjligen mer fokus på ML och statistik.
Citera
2022-12-03, 19:53
  #207
Medlem
Retropropagations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debacle
Jag jobbar som DS och har fått flera erbjudanden inom fintech helt utan ekonomi-/finansbakgrund, eftersom jag jobbar med metoder som är intressanta i finanssektorn.

Mycket intressant! Är det prognosmedtoder du jobbar med? Vilka i så fall?

Om inte... Vad är det för metoder?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback