Citat:
Ja, det var ungefär det jag kom fram till i mitt inlägg. Tyvärr är ingen idag villig att betala lockande priser för att faktiskt utföra ett arbete. Jag klagade på det i en annan tråd.Att det finns "gott om glas" i din kommun beror på att ingen har blivit erbjuden tillräckligt mycket pengar för att forsla bort det. Detta i sin beror på att skattebetalarna inte tycker att det är värt kostnaden och därför låter det ligga kvar, om det nu inte är ineffektivitet och dålig resursallokering i kommunen som är orsaken. Sätt arvodet till 3.500 kronor i timmen så ska du se att glaset försvinner illa kvickt. Hjärnkirurger kommer att ta kompledigt för att få vara med och sopa upp glasskärvor från trottoaren. Det finns inga andra sätt att se på saken om man inte vill ha tvångsarbete som i Nordkorea eller liknande länder. Om en tjänst ska utföras måste betalningen vara tillräckligt lockande, och de som betalar måste acceptera kostnaden.
Därför är det livsfarligt att införa skattefinansierat tvångsarbete där kommungubbar bestämmer vad som ska utföras och hur mycket arbetet är "värt".
Därför är det livsfarligt att införa skattefinansierat tvångsarbete där kommungubbar bestämmer vad som ska utföras och hur mycket arbetet är "värt".
Dock så är t.ex. socialbidrag något som man inte behöver göra mycket för. Gå på arbetsförmedlingen, lämna in rapporter, ringa jobbiga samtal. Det är typ det. Hela systemet behöver egentligen förändras så det blir mindre "busywork" och mer resultat på socialbidrag. Att sätta folk i arbete även om det vore symboliskt för typ en månad eller så skulle kunna ge folk erfarenheter och meriter som de kan ta med sig till jobb sedan. Kanske att plocka glas vore fel typ av uppgift för samhällstjänst men typ byggarbete skulle kunna funka, röjning av skog eller betongarbete. Det vore särskilt bra ifall samhällstjänst kunde leda till en anställning hos vägverket eller byggföretag t. ex.
Som jag sa tycker jag att samhällstjänst behöver vara schysst och rättvist främst för de som utför samhällstjänsten. Bäst vore det om samhällstjänst kunde stärka dem och ge dem meriter för framtida jobb.