2021-09-03, 17:54
Medlem
Idag kommer nyheter om att Preserverance rover p Mars har lyckats att f in materialet frn borrprov nr 2 i en av dom mnga behllarna. Man har kontrollerat med kameror och det fina materialet taget djupt in i hlet tycks befinna sig i behllaren.

Men man sger att ljusfrhllandena var lite dliga, drfr skall kontroll gras idag och resultatet har vi i morgon.

Som alla vet r det ver 40 behllare som skall fyllas med material frn olika platser.

Jag har sett stenen som borrades upp och tyvrr tycker inte jag den ser srskilt intressant ut.

Materialet skall fras till jorden efter ett robotmte p Mars samt uppskjutning till Marsbana, varifrn dockning skall ske med tervndsfarkost som Europa skall svara fr. Tyvrr ser det inte ut att ske frrn runt 2030.

Det hade varit bttre att pskynda bemannad rymdfart till Mars och satsa p grvning istllet fr borrning i stenar. Men NASA har i alla fall valt platser dr vatten en gng har runnit.
Citera
2021-09-04, 15:22
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Idag kommer nyheter om att Preserverance rover p Mars har lyckats att f in materialet frn borrprov nr 2 i en av dom mnga behllarna. Man har kontrollerat med kameror och det fina materialet taget djupt in i hlet tycks befinna sig i behllaren.

Men man sger att ljusfrhllandena var lite dliga, drfr skall kontroll gras idag och resultatet har vi i morgon.

Som alla vet r det ver 40 behllare som skall fyllas med material frn olika platser.

Jag har sett stenen som borrades upp och tyvrr tycker inte jag den ser srskilt intressant ut.

Materialet skall fras till jorden efter ett robotmte p Mars samt uppskjutning till Marsbana, varifrn dockning skall ske med tervndsfarkost som Europa skall svara fr. Tyvrr ser det inte ut att ske frrn runt 2030.

Det hade varit bttre att pskynda bemannad rymdfart till Mars och satsa p grvning istllet fr borrning i stenar. Men NASA har i alla fall valt platser dr vatten en gng har runnit.

Den hr provtagningen kommer snart att vara lika verspelad som SLS, och maskineriet tog upp stort utrymme p Perserverance som kunde ha anvnts fr ngot vettigare, t.ex. ett mikroskop (gammal kpphst).
Citera
2021-09-05, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Den hr provtagningen kommer snart att vara lika verspelad som SLS, och maskineriet tog upp stort utrymme p Perserverance som kunde ha anvnts fr ngot vettigare, t.ex. ett mikroskop (gammal kpphst).

Jag hller med. Detta r fr ineffektivt. Peterserverance r avancerad men ger fr lite fr pengarna. Att lagra prover i 8 r minst innan dom kan studeras, what the fuck?

Europa landar nsta r med en rover som ocks r avancerad men den har utrustning fr att trnga ned lngt i Marsjorden, jag hoppas den kan gra en bra life-detection. Men innerst inne tror jag inte p den rovern heller.
Man har krt fast tyvrr i forskningen runt Mars.

SLS r gamla synder och vgen framt har smalnat. Det blir ltt s nr jobb-politik gr fre utveckling, enligt min mening.
Citera
2021-09-05, 22:10
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Jag hller med. Detta r fr ineffektivt. Peterserverance r avancerad men ger fr lite fr pengarna. Att lagra prover i 8 r minst innan dom kan studeras, what the fuck?

Europa landar nsta r med en rover som ocks r avancerad men den har utrustning fr att trnga ned lngt i Marsjorden, jag hoppas den kan gra en bra life-detection. Men innerst inne tror jag inte p den rovern heller.
Man har krt fast tyvrr i forskningen runt Mars.

SLS r gamla synder och vgen framt har smalnat. Det blir ltt s nr jobb-politik gr fre utveckling, enligt min mening.

Flygfrmgan med drnare behver utvecklas ocks. Kanhnda behvs ett satellitbaserat navigationssystem d, ett frenklat gps-system dr satelliterna ven kan anvndas fr kommunikation.
Citera
2021-09-07, 20:22
Medlem
Det r nu bekrftat att man ftt in det frsta provmaterialet i en av dom mnga behllarna p Preserverance. Dr fr det bli liggande, alla detaljer p hur det skall fras till laboratorier p jorden r inte klarlagda men det ryktas om att en rover sker upp preserverance, frn den nyare rovern avskiljs en startande farkost som fr upp proverna till Marsbana, dockning sker med en Europeisk tervndsfarkost.

Idag har ocks skett en stor utrullning av Super Heavy BN4 till starplattan. Installationer av motorer har gjorts p Starship SN20.

Snart kommer avgrandets stund.
Citera
2021-09-07, 21:56
Medlem
Man har idag i Boca chica krt ut super heavy booster, BN4, till "launch site", kanske dags fr static fire om ngon vecka. Verkar hnda mycket dr nu.
Citera
2021-09-08, 01:06
Medlem
iptrixs avatar
Citat:

Beroende p HUR perseverance tog proverna, s kunde ju farkosten som landat och ska ta med sig dom hem igen kanske gra samma sak, det stmmer. Skillnaden r att vetenskaparna NU fr en chans att avgra vad som kan vara intressant att kika p .. om 10 r. Eller om 50 r, ifall nsta religionskrig stoppar upp oss i /%& fr 40 r.

Pongen r att ven om landarna skert kunde skrapa mark och ta prover .. s vill man gra det man kan nu. Oavsett blir det enklare sen. ven om vi kanske mellan nu och d lr oss att vi vill testa nt annat, som t.ex en 200m-borr ner i backen. Men det r ingenting vi nd KAN gra nu.
Citera
2021-09-08, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Beroende p HUR perseverance tog proverna, s kunde ju farkosten som landat och ska ta med sig dom hem igen kanske gra samma sak, det stmmer. Skillnaden r att vetenskaparna NU fr en chans att avgra vad som kan vara intressant att kika p .. om 10 r. Eller om 50 r, ifall nsta religionskrig stoppar upp oss i /%& fr 40 r.

Pongen r att ven om landarna skert kunde skrapa mark och ta prover .. s vill man gra det man kan nu. Oavsett blir det enklare sen. ven om vi kanske mellan nu och d lr oss att vi vill testa nt annat, som t.ex en 200m-borr ner i backen. Men det r ingenting vi nd KAN gra nu.

Jag skulle hellre vilja grva ganska djupt och skopa in materialet i en kammare dr man provar olika nringslsningar. Man gjorde det p Vikingfarkosterna under 1970-talet men det var bara ytlager som analyserades.

Det man gr nu r lite fr dligt, anser jag.

Den Europeiska rovern som snds ivg nsta r kan borra i marken till tv meters djup. Dom proverna skall tas upp och matas in i ett litet laboratorium. Men avsikten verkar inte vara att finna liv. Istllet vill man finna "organiskt material", eventuellt liv som har funnits tidigare.

Landaren r gjord i Ryssland men rovern r europeisk. Svitt jag vet snds den ivg med den ryska Protonraketen frn Tuyratam.
Jag r inte njd med detta heller.

Men du har rtt i att man lr sig mer och mer om att borra och ta in material. Konstigt att inte den amerikanska rovern frsker med life detection. Man borde ha satsat mycket mer p det, s mnga r efter Vikingfarkosterna.
Citera
2021-09-08, 01:25
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Jag skulle hellre vilja grva ganska djupt och skopa in materialet i en kammare dr man provar olika nringslsningar. Man gjorde det p Vikingfarkosterna under 1970-talet men det var bara ytlager som analyserades.

Det man gr nu r lite fr dligt, anser jag.

Den Europeiska rovern som snds ivg nsta r kan borra i marken till tv meters djup. Dom proverna skall tas upp och matas in i ett litet laboratorium.

Vi provade detta med nringslsning och kammare tidigt. Vi lurades av en kemisk reaktion vi d inte visste om men som sedan dess verifierats.

Tnk dig istllet hur mnga kemister och exobiologer (finns dom?) som kunde luras, om vi kunde ta hem ngra kilo prover

Hur som helst, vi blir hela tiden bttre o bttre. Men jvlar s sakta det gr. Livstider av vntan, lixom.
Citera
2021-09-08, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Vi provade detta med nringslsning och kammare tidigt. Vi lurades av en kemisk reaktion vi d inte visste om men som sedan dess verifierats.

Tnk dig istllet hur mnga kemister och exobiologer (finns dom?) som kunde luras, om vi kunde ta hem ngra kilo prover

Hur som helst, vi blir hela tiden bttre o bttre. Men jvlar s sakta det gr. Livstider av vntan, lixom.

Viking fick ju p ett av proven, av tre, utslag som tydde p frekomsten av liv. Forskarna bestmde sig senare att det var en kemisk reaktion.

Det r fortfarande omdiskuterat men att krafsa i ytlagret rcker nog inte fr att f bra prover.

Det var nd en bra prestation att kunna mjuklanda tv Vikings r 1976. Fr att inte ta orena prover frn landningsdysorna strcktes en arm med en vldigt liten skopa ut fr att ta proverna.

Den europeiska rovern har 9 instrument fr att kunna analysera prover frn djupet men man sker bara biosignaturer fr gammalt liv.
Organiska molekyler har ju redan hittats av landaren Phoenix och rovern Curiosity.

Det skall naturligtvis bli intressant att se vad den europeiska rovern kommer fram till vid analyserna men jag r mycket skeptisk. Jag anar FLOPP.

Man borde ocks konsentrera sig p omrden dr man har kunna uppmta frekomst av metan.

Hller med dig om att utvecklingen gr alldeles fr sakta.
Citera
2021-09-08, 15:52
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Det var nd en bra prestation att kunna mjuklanda tv Vikings r 1976. Fr att inte ta orena prover frn landningsdysorna strcktes en arm med en vldigt liten skopa ut fr att ta proverna.
haha, jag satt just och kollade p 'Carl Sagan Cosmos - Blues for a red planet' och precis vid https://youtu.be/OPdLGXFKbXM?t=1978 dr spaden fntter av sin skyddskpa s tnkte jag tyst fr mig sjlv "The first litter on Mars"
Citera
2021-09-08, 17:40
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
haha, jag satt just och kollade p 'Carl Sagan Cosmos - Blues for a red planet' och precis vid https://youtu.be/OPdLGXFKbXM?t=1978 dr spaden fntter av sin skyddskpa s tnkte jag tyst fr mig sjlv "The first litter on Mars"
Ja det r rena soptippen dr uppe. Opportunity krde dock runt 15 r i sandstormarna efter denna landning och dog fr ngot r sedan. (Lite mer tga n de amerikanska helikoptrarna Carter skickade till Teheran '80.)
https://www.youtube.com/watch?v=kSbAUtyO7xo&t=58s

Amrisarna har ven 3 bilar och 96 psar avfring p mnen att ta hand om. Israelerna kraschade en farkost med sm tardigrades p mnen fr ett par r sedan. De kan ha verlevt eftersom de bevisligen kan verleva p utsidan av farkosten i omloppsbana runt jorden.

Elon och andra fr ta med sig stdutrustning nr de ker.
Senast redigerad av wwr 2021-09-08 kl. 17:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in