2024-03-22, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Du kan sluta lta som en reklambroschyr fr Elon Musk. NASA har planerat att de ska vara tillbaka p mnen om ett par r - det rtal man preliminirt satte fr Artemis 3, den kommande motsvarigheten till Apollo 11, var 2025. S lnge de inte har en rutinmssigt krsker raket, som med 99% skerhet klarar av att ta sig till mnen och tillbaka utan att sjlva kabinskeppet gr frlorat, s r NASA inte ens inne p vgen till ngot sdant (i det hr sammanhanget r SpaceX rtt och sltt underleverantrer t NASA, deras uppdrag r att f fram en fullt sker metod fr att ta rymdskeppet upp till mnen och tillbaka till jorden igen och en hyfsat stor del av deras pengar till detta kommer frn NASA).

Under mnga r efter att amerikananerna hade pensionerat sina rymdfrjor var Ryssland den *enda* aktr son klarade av att p ett skert stt fra astronauter upp till ISS coh tillbaka igen (ISS ligger som bekant i Low Earth Orbit, p ngra hundra kilometers hjd)

Starships historia av testflighter kan man studera hr - observera att i stort sett varenda test sedan man inledde frsk att f raketen upp i stratosfren eller lngre (sedan december 2020) har misslyckats.

https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX...p_flight_tests

Crew Dragon, som NASA numera (sedan 2020) anvnder fr frder upp till ISS, kommer inte att kunna anvndas fr det nya mnprogrammet, de tekniska kraven ser helt olika ut.
Att testflighter misslyckas r en nyckel i SpaceX filosofi. Man gr en massa raketer och sen frbttrar man dom med tiden. Mlet r att man ska kunna testa mnga olika saker och bli bttre p att producera raketer, inte att gra en perfekt launch varje gng. Det r en radikalt annorlunda designfilosofi om man jmfr med NASA, och det r mer liknande det Sovjet krde p.
Citera
2024-03-22, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniK-w61jdm45f4
Att testflighter misslyckas r en nyckel i SpaceX filosofi. Man gr en massa raketer och sen frbttrar man dom med tiden. Mlet r att man ska kunna testa mnga olika saker och bli bttre p att producera raketer, inte att gra en perfekt launch varje gng. Det r en radikalt annorlunda designfilosofi om man jmfr med NASA, och det r mer liknande det Sovjet krde p.
Jag r som du frstr ingen expert p SpaceX konstruktioner, men min enkla pong r att NASA inte kommer att anvnda deras raketer fr ngra bemannade rymdfrder frrn de knner isg rimligt skra p att de inte riskerar att f en ny Challenger-katastrof ngra hundra kilometer ut frn jorden, eller ute i yttre rymden.

Sedan r det klart att NASA har varit veroptimistiska i sitt tidsschema, det insg jag fr flera r sedan.
Citera
2024-03-22, 16:33
Medlem
Vi mste komma ihg att NASAs SLS inte rcker till fr det ambitisa Artemis-programmet. Men ngon gng i slutet av 2025 kommer SLS att snda Orion till en rundbana runt mnen med 4 astronauter. Vi behver inte nnu bekymra oss om Starship.

Jag "tror" p ytterligare frseningar s Artemis II runt mnen sker under 2026.

Under 2026 berknas ocks Lunar Gateway eller Gateway Space Station brja byggas. Som planerna r nu blir det SpaceX:s stora raket Falcon Heavy som snder de tv frsta modulerna till rundbanan. Inte ens under 2026 behver vi bekymra oss om Starship vid mnfrder.

Men sedan hettar det till. I r mste SpaceX frska f hela Starshipkonceptet att fungera och man provar tankning under 2025.

Om Artemis III med landning p mnen blir senarelagt till 2027 s br man vara klara med Starship, tankningskeppen och med Lunar Starship.

Det blir SpaceX som ansvarar fr att Lunar Starship kan anvndas p Artemis III och IV och ansvarar fr transporten dit.

Konkurrenten Blue Origin kommer in i bilden frst vid Artemis V.....om jag har uppfattat det rtt. D fr Blue Origin sjlva ansvara fr att mnlandaren Blue Moon frs till mnbanan. Detta skall ske med den nnu ej frdiga brraketen Blue Glenn.
Blue Origin ligger lngt efter SpaceX fr nrvarande, men vi fr se vad som hnder i r.

NASA slpper inte ansvaret fr att terbrda astronauterna till jorden vilket sker med Orion. Men om 10 r r det kanske SpaceX som gr allt?
Citera
2024-03-22, 17:03
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vi mste komma ihg

Orkar inte citera alls. Men SLS r allts sviiiindyrt - och klarar mindre n SpaceX heavy whatwhat? (nedan kallat heavy) Alls borde man - eftersom den visat sig klara sina tv frsta uppskjutningar helt problemfritt - skjuta upp tungt skit.

Nr det gller att skjuta upp jox man vill ha druppe, s har heavy redan gjort det tv gnger. En av gngerna klarade sig ven avloppsrret hela vgen. Bara inte ner igen, men DET var det nn som tidigt sa inte skulle funka. No names, men samma som envisas med avloppsrr.

Nr det gller (enligt tidigare posts) icke-personell massa, s frefaller heavy bttre n sls, om inte alla pga teranvndandet? Jag kunde ta redan p vem som klarar mest till orbit, men jag vill minnas att heavy > sls. Det kan vara fel, sorry.

Att starship ska landa p mnen hoppas jag verkligen inte blir av. Se till att de som vann NASA-upphandlingen men fll p att inte ha "heavy" istllet fr en chans. Dynetics landare verkar ju betydligt smartare n det stende avloppsrret av s mnga anledningar.

Minst tre r ju sjlvklara - landningsstabilitet, knslighet fr landningsmotorns utgrvning, access. Medans mer intelligenta frslag redan har tnkt igenom det dr mste spaceX ta fram en HISS.
Citera
2024-03-22, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Orkar inte citera alls. Men SLS r allts sviiiindyrt - och klarar mindre n SpaceX heavy whatwhat? (nedan kallat heavy) Alls borde man - eftersom den visat sig klara sina tv frsta uppskjutningar helt problemfritt - skjuta upp tungt skit.

Nr det gller att skjuta upp jox man vill ha druppe, s har heavy redan gjort det tv gnger. En av gngerna klarade sig ven avloppsrret hela vgen. Bara inte ner igen, men DET var det nn som tidigt sa inte skulle funka. No names, men samma som envisas med avloppsrr.

Nr det gller (enligt tidigare posts) icke-personell massa, s frefaller heavy bttre n sls, om inte alla pga teranvndandet? Jag kunde ta redan p vem som klarar mest till orbit, men jag vill minnas att heavy > sls. Det kan vara fel, sorry.

Att starship ska landa p mnen hoppas jag verkligen inte blir av. Se till att de som vann NASA-upphandlingen men fll p att inte ha "heavy" istllet fr en chans. Dynetics landare verkar ju betydligt smartare n det stende avloppsrret av s mnga anledningar.

Minst tre r ju sjlvklara - landningsstabilitet, knslighet fr landningsmotorns utgrvning, access. Medans mer intelligenta frslag redan har tnkt igenom det dr mste spaceX ta fram en HISS.

Denna gng demonstrerade ju Super Heavy att den fungerade att skjuta upp Starship till lg jordbana. Det r ocks meningen att man skall kunna landa denna Super Heavy p jorden igen men man fick ingen kontrollerad landning i havet denna gng.

SLS kan till ingen del teranvndas.

Vi skall nog inte bekymra oss om just vanliga Starship just nu. Exakt hur man fr Lunar Starship till mnbanan r vl inte helt klart, hur tankning och tankningsystemen utvecklas. Gr man lngt ut med Super Heavy s klarar man inte att landa den p jorden utan den fr offras.

Jag hller med om att det inte r optimalt att ha den hga formen men det r den gamla drmmer om stjrnskepp och det r en ny ERA. Landningstllet br kunna flexas ut lngt samtidigt som attitydraketer surrar.

Det frekommer nog lite missuppfattningar i trden. Det planeras ven en rundtur runt mnen i en vanlig Starship och det r projektet "Dear Moon" som kommit p mellanhand nu nr allt r frsenat. Den stackars multibiljonren frn Japan har betalat biljetterna s vitt jag vet. ven en knd youtuber och SpaceX-fljare r medbjuden. 8-9 turister och ngra piloter.

Detta r ett helt privat frd men det fodras naturligtvis godknnande frn bde FAA och troligen NASA fr ngra sjlvmordsuppdrag r (nnu) ej tilltna. Jag ser mycket fram mot detta ventyr men samtidigt r jag orolig fr att det inte blir av.

Vi mste komma ut i rymden. Vi kan inte vara njda med lg jordbana. Men vi kan inte slppa ifrn oss hur mycket raketdelar och raketsteg som helst.

Jag hoppas ocks att Lunar Gateway Space Station blir verklighet.
Citera
2024-03-22, 18:03
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Detta r ett helt privat frd men det fodras naturligtvis godknnande frn bde FAA och troligen NASA fr ngra sjlvmordsuppdrag r (nnu) ej tilltna. Jag ser mycket fram mot detta ventyr men samtidigt r jag orolig fr att det inte blir av.

Visste inte om det alls, men det r ju toppen. Nu har jag svrt att se att ifall nt land planerar och genomfr "sjlvmordsresor" - nn kan agera. Ingen SKA heller ga s att dom kan agera, men sjlvklart borde t.ex FN ta upp det. Fr ALLA resor till t.ex Mars r per definition just detta.

Citat:
Vi mste komma ut i rymden. Vi kan inte vara njda med lg jordbana. Men vi kan inte slppa ifrn oss hur mycket raketdelar och raketsteg som helst.

Jag hoppas ocks att Lunar Gateway Space Station blir verklighet.

Allting som r vettigt har min rst. Mer! Ut i rymden med oss, och inte frst nere p ytor, utan frst p rymdstationer. Frn dessa ner till ytor. Men ven frn dessa, ut mot mars - eller beyond.
Citera
2024-03-23, 23:36
Medlem
Spacex skjuter upp sin Falcon 9 nu p morgonen.

SpaceX is targeting Saturday, March 23 for a Falcon 9 launch of 23 Starlink satellites to low-Earth orbit from Launch Complex 39A (LC-39A) at NASAs Kennedy Space Center in Florida

The mission, designated Starlink 6-42, will be the 28th Falcon 9 launch of the year

https://www.youtube.com/live/nFiPn4y...Vy9eFwV8WmVLLJ
Senast redigerad av nwo123 2024-03-24 kl. 00:33.
Citera
2024-03-24, 21:20
Medlem
Som alla vet har USA:s frsvarsdep anlitat Space X till att skjuta upp det militra rymdplanet X-37 B.

Men ven United Lauch Alliance anlitas till att skjuta upp militra satelliter. Jag ser att enligt "Launch Schedule" p Spaceflight.com planeras en uppskjutning av en amerikansk spionsatellit den 28 mars i r. Intressant r att det r sista gngen man anvnder sig av raketen Delta V Heavy, sedan kommer den att lggas ned.
Den kan skjuta upp en nyttolast av 28 ton till lg jordbana och 14 ton till geostationr bana.

United Launch Alliance nya raket, Vulcan Centaur, kommer att kunna skjuta upp 27 ton till lg jordbana och ver 13 ton till geostationr bana. Man har kpt BE-4 motorerna frn Jeff Bezos fretag Blue Origin.

Vulcan Centaur berknas fra upp den lilla rymdfrjan "Dream Chaser" ngon gng i april-maj.

Mycket starkare n ovannmnda raketer r Falcon Heavy som klarar att skjuta upp hela 63.800 ton till lg jordbana. Den fr intressanta uppgifter att lsa nr (och om) Lunar Gateway Station pbrjas.

Fr Blue Origin r det kniven p strupen i r att bli frdig med New Glenn, den skall kunna fra upp 45 ton till lg jordbana. Raketen skall kunna landa och teranvndas upp till 25 ggr.

Vi har mycket att se fram emot i r.
Citera
2024-03-25, 00:15
Medlem
wwrs avatar
S hr skall tpinnarna fungera.

Men detta r vl en animation? Den har 280 k likes. Youtube mste brja markera tydligt vad som r datorgenererat. Man fr inte blanda kta och konstruerade videos utan tydlig markering. Det r mnga som lurats av sekvenser frn vanliga datorspel.

https://youtube.com/shorts/lYpwN_IRo...pxTYUZalEr2opk
Senast redigerad av wwr 2024-03-25 kl. 00:40.
Citera
2024-03-25, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
S hr skall tpinnarna fungera.

Men detta r vl en animation? Den har 280 k likes. Youtube mste brja markera tydligt vad som r datorgenererat. Man fr inte blanda kta och konstruerade videos utan tydlig markering. Det r mnga som lurats av sekvenser frn vanliga datorspel.

https://youtube.com/shorts/lYpwN_IRo...pxTYUZalEr2opk

Ja denna nedstigning och infngning r animerad. Den visar hur det skall fungera.

Tyvrr kan det drja ett r innan man behrskar denna svra teknik. De tv nrmaste Starship-frsken blir nog som det nyligen genomfrda. Man lr sig kontrollerad landning i havet innan man fr tillstnd att landa p land.
Jag hoppas p 6 nya frsk i r men det kan vara fr optimistiskt.
Citera
2024-03-25, 15:41
Medlem
Enligt Nasaspaceflight p youtube pgr just nu reparationsarbete p startplattan/startmunnen. Det verkar inte vara ngra omfattande skador. Jag talar allts om Boca-Chica Starbase.

Starship 29 har ter rullats ut och prov p motorerna, static fire, r att vnta snart.

Booster nr 11 har inte rullats ut nnu.

Det verkar omjligt att f upp Starship redan i april mnad, experterna tror och hoppas p ngon gng i maj.

I flight nr 4 kommer man troligen att terstarta Starship under frd och man kommer att ppna och stnga luckan igen, som ju visade sig vara lite smckig i flight 3.

P Boca Chica Starbase pgr ocks annan byggverksamhet hela tiden, en ny startplatta och startmun r under konstruktion och man utkar ytorna fr fabrik/hangar.

Det r en enorm verksamhet, ingen tid fr fackliga frhandlingar.
Citera
2024-03-25, 16:29
Medlem
Mlen fr rymdskeppsprogrammet 2024
under satellitkonferensen den senaste veckan spacexs operativa chef Gwen Shotwell
pratade om de primra mlen fr rymdskeppsprogrammet som spacex skulle vilja uppn
vid slutet av ret.

- Att komma i omloppsbana

- Utplacera satelliter

- Recover Booster

- Recover Starship
Senast redigerad av nwo123 2024-03-25 kl. 16:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in