Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-29, 22:51
  #5137
Medlem
Det lite lustiga med Axioms kommersiella rymdlaboratorium är ju att den först skall, såvitt jag uppfattat det rätt, anslutas till ISS.

Sedan efter några år skall den dras loss och fortsätta vara verksam.

Jag tror att skrotandet av ISS dröjer till 2032. Och som vi alla vet är det SpaceX som kammar hem pengarna, dom får uppdraget att bygga den farkost som skall styra ned ISS-skroten till en säker nedfärd.

Ryssland har ju också planer på att lämna ISS och dra loss den sist uppsända modulen samt tillföra några nya till Rysslands nya rymdstation.

Hur det blir med den saken är nog tveksamt, man får fram Angara-raketen men ersättaren till Soyuz släpar efter och kan bli färdig först 2028, allt enligt rymdnörden Anatolij Zak.

Jag är inte riktigt nöjd med utvecklingen, jag vill ha rymdlaboratorier i många olika banor, flera helst långt ifrån jorden.
Dessutom börjar jag tveka om verkligen Gateway Station kommer till utförande. Jag hoppas att den blir färdigbyggd, den behövs för att vi skall kunna bli riktiga rymdfarare.
Citera
2024-06-29, 22:56
  #5138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nyheten om att skrota ISS 2030 kom I mitt nyhetsflöde men jag skrollade bara vidare. Den verkar vara humbug. Först måste man ju lägga upp en plan för att bygga en ny rymdstation innan man sätter datum för att skrota den nuvarande.

Eftersom ISS visar att samarbetet mellan USA och ryssarna fortsätter i viktiga frågor men våra medier kämpar med att försöka få oss att hata ryssar, så kanske detta ligger bakom talet om att skrota ISS. Ryssarna byggde väl den första modulen i ISS.

Efter det att kriget startade så skulle ju ryssarna hoppa av ISS. Men så blev det ju inte.

De får nog allt börja bygga en ny rymdstation om man skall tro på att den gamla skall skrotas.

Man vill kanske även skapa lite "rymdnyheter" nu när Musks månlandare inte verkar fungera.

Ryssland har verkligen en plan att bygga en egen rymdstation. Men framtiden för den ser osäker ut. Samtidigt kan man säga att Kina blir alltmer stora i rymden, man går fram oerhört brett just nu.
Citera
2024-07-06, 20:26
  #5139
Medlem
Youtubern "Great SpaceX" har snappat upp en del ny information. Elon Musk skall ha twittrat att flight 5 kan komma att genomföras inom 4 veckor.

Nu vet vi ju att Elon Musk alltid är tidsoptimist, men det pekar på sista dagarna av juli eller början av augusti.
Eftersom tester har gjorts på griparmarna på Starbase är det möjligt man försöker sig på att fånga boostern. Skulle något gå fel under nedfärden kan man ge den en skjuts så den landar i havet.

Som alla vet har Starship nu en förbättrad värmeisolering med både ablativt material och tiles. Även denna gång kommer man göra en kontrollerad havslandning.

Vad gäller projekt Polaris Dawn finns den avsedda kapseln, Crew Dragon på Cape Space Center.

Uppskjutning kan ske inte tidigare än 31 juli, enligt vad youtubern har snappat upp. På Launch Schedule finns inget fastställt datum.
Citera
2024-07-06, 20:29
  #5140
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Som alla vet har Starship nu en förbättrad värmeisolering med både ablativt material och tiles. Även denna gång kommer man göra en kontrollerad havslandning.

Det kommer inte behövas vid uppskjutning, eller vid eventuella landningar på månen - utan enbart vid landningar från LEO. Man frågar sig om relevant.
Citera
2024-07-06, 20:33
  #5141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Det kommer inte behövas vid uppskjutning, eller vid eventuella landningar på månen - utan enbart vid landningar från LEO. Man frågar sig om relevant.


Nej, problemen med värmesköldarna avser bara vanliga Starship som skall landa på jorden och återanvändas.

Vad jag kan förstå behöver inte heller tankskeppen tas ned till jorden igen, dom tankskepp som skall föra Lunar Starship till månbanan.

Boostern Super Heavy kommer inte ned med en sådan fart att värmesköldar behövs.
Citera
2024-07-06, 21:12
  #5142
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
tankskeppen
Hur kan det komma sig att dom behövs nu men inte då? Funkar matematiken med tum och stones bättre?
Citera
2024-07-06, 23:19
  #5143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Hur kan det komma sig att dom behövs nu men inte då? Funkar matematiken med tum och stones bättre?

Lunar Starship blir en tung bjässe som sänds upp med Super Heavy. Tyvärr går det inte att komma till månbanan med ett sådant stort skepp utan tankning i rymden. Om man valt en liten månlandare som på Apollotiden då hade säkert Super Heavy klarat det liksom Saturn V gjorde på slutet av 1960-talet.

Saturn V klarade ju med en enda uppskjutning få iväg Apollos kommandokapsel, service-modul och månlandare. Men endast kommandokapseln återvände till jorden, på månen offrade man en del av månlandaren och runt månbanan en annan del och före nedfärden till jorden sprängdes också servicemodulen bort.
Sovjetunionen hade i stort sett samma planer men N1-raketen fungerade aldrig.

Lunar Starship har en helt annan kapacitet och blir en taxi mellan månbanan--månen och åter till månbanan.

Jag kan inte uttala mig om huruvida detta är en lycklig lösning. Jag kliar mig i huvudet...

Orionkapseln förs till månbanan med SLS utan tankning.

Vi kan också förvänta oss att man påbörjar Gateway Station (Lunar Gateway) men tidsplanen verkar oklar.
Jag tror på att allt detta kommer att lyckas men budgetramarna kommer att sprängas. Här är ju redan förseningar på gång.
Citera
2024-07-07, 15:37
  #5144
Avstängd
wwrs avatar
Få se hur det går med nästa uppskjutning. Idag konstaterar världens mäktigaste ljugtidning, NYT, att Starship gjort omelett av fågeläggen i reservatet vid förra uppskjutningen.
Citat:
Most disturbing to one member of the entourage was the yellow smear on the soil in the same spot that a bird’s nest lay the day before. None of the nine nests recorded by the nonprofit Coastal Bend Bays & Estuaries Program before the launch had survived intact.

Egg yolk now stained the ground.

“The nests have all been messed up or have eggs missing,” Justin LeClaire, a Coastal Bend wildlife biologist, told a Fish and Wildlife inspector as a New York Times reporter observed nearby.

https://www.nytimes.com/2024/07/07/u...ife-texas.html
Citera
2024-07-07, 19:02
  #5145
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
https://www.nytimes.com/2024/07/07/u...ife-texas.html
Man måste skapa konto .. du kunde inte bara citerar lite mer. Ingressen låter ju otäck, som om Greta fått punggrepp på verkligheten borta i USa men så kan det ju inte vara eftersom hon just arresterats i ett stort antal EU-länder. Eller är säkerhet bara ett skoj-ord?
Citera
2024-07-08, 01:29
  #5146
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Man måste skapa konto .. du kunde inte bara citerar lite mer. Ingressen låter ju otäck, som om Greta fått punggrepp på verkligheten borta i USa men så kan det ju inte vara eftersom hon just arresterats i ett stort antal EU-länder. Eller är säkerhet bara ett skoj-ord?
Tyvärr har artikeln blockerats för mig också nu. Få se om jag tecknar en provprenumeration igen framöver. Då får man tidningen mycket billigt ett år och med visst krångel brukar man kunna förlänga.

Men både SpaceX och Tesla har ju skyllt på miljömyndigheter när förseningar inträffar. Det brukar vara små äckliga kryp som stör deras viktiga verksamhet, såsom ormar, krabbor, salamandrar, grodor och liknande. Och nu har ju Elon byggt uppskjutningsrampen i ett träsk nära ett fågelskyddsområde och en indiankyrkogård. De verkar inte vilja fortsätta rymdutvecklingen och komma till månen utan lägger krokben för sig själva och skjuter hellre upp miljardärer som betalar bra, från andra uppskjutningsramper och bedriver rymdturism.

USA privatiserade rymdprogrammet och nu är det inte de mest kompetenta astronauterna som utför rymdutveckling som skjuts upp utan de miljardärer som har mest pengar. Därför har "Greta tagit grepp om Starships uppskjutningar".
__________________
Senast redigerad av wwr 2024-07-08 kl. 01:39.
Citera
2024-07-08, 23:34
  #5147
Medlem
Har de nu äntligen upp den turkiska satelliten Turksat 6A?
Citera
2024-07-09, 00:09
  #5148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tyvärr har artikeln blockerats för mig också nu. Få se om jag tecknar en provprenumeration igen framöver. Då får man tidningen mycket billigt ett år och med visst krångel brukar man kunna förlänga.

Men både SpaceX och Tesla har ju skyllt på miljömyndigheter när förseningar inträffar. Det brukar vara små äckliga kryp som stör deras viktiga verksamhet, såsom ormar, krabbor, salamandrar, grodor och liknande. Och nu har ju Elon byggt uppskjutningsrampen i ett träsk nära ett fågelskyddsområde och en indiankyrkogård. De verkar inte vilja fortsätta rymdutvecklingen och komma till månen utan lägger krokben för sig själva och skjuter hellre upp miljardärer som betalar bra, från andra uppskjutningsramper och bedriver rymdturism.

USA privatiserade rymdprogrammet och nu är det inte de mest kompetenta astronauterna som utför rymdutveckling som skjuts upp utan de miljardärer som har mest pengar. Därför har "Greta tagit grepp om Starships uppskjutningar".

Även miljön i Florida vid Cape Canaveral är känslig med fågelliv och alligatorer nära i träskmarkerna. Men det har inte hindrat rymdutvecklingen.

Det är möjligt att SpaceX kunde ha tänkt lite längre och hittat en bättre plats än Boca Chica. Jag tror inte att miljörörelsen kan försena utvecklingen i någon högre grad.

På den uppskjutning som skall ske inom 4-5 veckor är nog problemet istället om FAA tillåter att boostern Super Heavy störtar ned mot Boca Chica för att fångas upp i griparmarna.
Man måste vara övertygad att detta kan lyckas eller att man kan styra undan boostern ut mot havet innan tillstånd gives.

Det ryktas om att runt Bajkonur i Kazachstan är miljön mycket förstörd av den sovjetiska och ryska rymdfarten där inga miljöhänsyn har tagits. Naturen är belamrad med skrot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in