Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-01, 22:59
Medlem
Nya uppdateringar har inkommit p "Launch Schedule" som finns p sajten "Spaceflight Now.com"

1) Uppskjutningen av New Glenn frn Cape Canaveral NO EARLIER THAN 6 januari. Blue Ring stts i bana runt jorden och frsta kraftfulla steget skall landa p skeppet "Jacklyn"

2) Starship flight 7 genomfres NO EARLIER THAN 10 januari frn Boca Chica Starbase. Om booster 14 skall gripas vid tornet bestms under frdens gng.

Starship 33 skall landa mjukt i Indiska Oceanen.
Citera
2025-01-01, 23:28
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Starship 33 skall landa mjukt i Indiska Oceanen.
Haven't we been there, done that?

Snigelsteg, marginellt bttre n inga steg alls? Jag hade vntat mig ett varv runt och gafflarna.
Citera
2025-01-02, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix

Snigelsteg, marginellt bttre n inga steg alls? Jag hade vntat mig ett varv runt och gafflarna.

Frsta gngen man kr med generation2 skeppet . Drfr jag tror dom landar i havet nnu en gng . Better safe then sorry . Gr det bra, d kommer vi mest sannolikt se ett frsk till towecatch flight8 .
Citera
2025-01-02, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix

Personligen hade jag hoppats p en snabbare utveckling men vi fr beakta att vi har en ny version av Starship och jag antar att mtinstrumenten p skeppet visar hur bra det frbttrade vrmeskyddet fungerar.
Blir detta frsk lyckat r det mycket mjligt att man frsker gripa Starship vid flight 8.
Citera
2025-01-02, 20:50
Medlem
Musk vill bygga mer n 1000 starship och mlet r en turnaround (tanka o lasta) p 3 timmar likt en 747. Jag r vertygad om att de/han lyckas. r 2030 har vi Optimus roboten och den kommer d att vara lika smart som en mnniska. Det r sdana robotar och andra som kommer att bygga upp basen p Mars. Det r jag vertygad om. Med sin Boring kan han bygga tunnlar p Mars. Givetvis blir det en krnreaktor p Mars. Solceller p Mars fr bara en ttondel s mycket fotoner.
Citera
2025-01-02, 21:42
Medlem
Det kan inte anses som off topic att ven bevaka SpaceXs konkurrenter. Youtubern "the Launch Pad" har redan schemalagt New Glenns uppskjutning, utsndning p youtube brjar preliminrt kl 06:00 den 6 januari.

Min magknsla r att det kan bli drjsml och att landa frsta steget vid frsta frsket kommer bli svrt.

Vi fr avvakta och se hur detta utvecklas.
Citera
Igår, 13:02
Medlem
wwrs avatar
Nu dillar Musk om Mars igen. Starship verkar inte ens kunna landa p jorden. Ngra prototyper har landat p mark fr ganska lnge sedan efter kortare flygturer. Starship verkar bara kunna snkas i vatten. Kanske den kan landa om den fngas av ngra tpinnar. Men den finns inga tpinnar p mnen eller Mars. SpaceX kommer inte ens till rymdstationen i tid.

Det visar hur massmedia och myndigheter samkr nr ingen vgar ta itu med Musk och SpaceX och stta mnprogrammet p spret. Trump startade mnprogrammet men han r kpt av Musk och jamar bara med.
Citat:
No, were going straight to Mars. The Moon is a distraction.
https://x.com/elonmusk/status/187502...UHjGLkWxg&s=19

https://youtu.be/oHdJ3u04Gi8?t=147

Det r som oftast I massmedia, tvrtom. Musk anvnder Mars som en distraktion fr sin vrdelsa mnraket som han borde fokusera p.

Den oduglige Musk har givit bort USA:s frsprng i rymden. Han genomfr rymdpromenad under massmedias jubel. Men det gjorde bde NASA och ryssarna p 60-talet. kte till mnen gjorde NASA ocks. Nu kan ryssar och kineser bli frst p mnen. Man kan ven frga sig om Starlink r en bluff. Far verkligen 6000 satelliter runt i 7 km per sekunds hastighet och skjuter vra e-postmeddelanden och annat mellan sig med laserstrlar? (De ldre satelliterna har inte laser.) Mrkligt tyst om detta som ju faktiskt vore en stor uppfinning.
Senast redigerad av wwr Igår kl. 13:40.
Citera
Igår, 14:43
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Den oduglige Musk har givit bort USA:s frsprng i rymden.
Nej, det har han inte.

Han har frvisso visat sig mentalt labil med diverse uttalanden och hur kan kan kalla trumpeten polare. Men han har gjort uppskjutningar till en dussinvara, trots allt.

Att andra, de som nasa faktiskt premierade, skulle ftt gra skit som landare och interplanetra farkoster r en annan sak. Avloppsrr har, som sagts, bara en egentlig funktion.
Citera
Igår, 23:03
Medlem
SpaceX har gjort det svrt fr mnga aktrer, jag sg ngon uppgift att ryska Roscosmos fr vldigt sm bestllningar just nu, exempelvis, och ven ULA gr trgt eftersom SpaceX snder upp billigare. S naturligtvis har Elon Musk vitaliserat marknaden. Frsk hitta statistiken, lgg ihop Ryssland, Kina och Indien s ser Ni hur SpaceX gr fler uppsndningar n alla andra aktrer tillsammans.

Mina alkoholdimmor har lttat.

De misstag som gjorts inom rymdfarten r gamla. Som vntat blev den stora ISS en gkunge som har dragit oerhrda resurser. D borde man ha kat anslagen fr att kunna blicka utt men vi fr vara glada nd fr Artemis som engagerar mnga olika aktrer. NASA styr men kper tjnsterna.

Jag lste ngonstans att byggandet av Lunar Gateway kommer att ta 6 r. Man brjar frhoppningsvis i slutet av 2026 och snder upp den frsta delen och det r SpaceX:s Falcon Heavy som genomfr detta. Lt sga 2027.
D kanske inte denna intressanta station med alla moduler r klar frrn 2033 men detta r en riktig interplanetarisk station som inte gr strikt runt mnen utan den gr i en sorts ellips dr man ibland r nra mnen och ibland lngt ifrn den.
Naturligtvis finns ocks flera stationer i omlopp i nra jord-bana och kan utfra intressanta forskningsuppdrag inom medicin och vetenskap men read my lips, det r ingen riktig rymdfart.

Nu gr vi in i en intressant fas. New Glenn debuterar snart, vi fr anledning att diskutera detta men framfr allt vakar vi ggsjukt ver Starship flight 7 som kan ga rum 10---16 januari. nnu ett rymdventyr och den sista gngen vi har landning i havet. Flight 8 kommer Starship troligen att gripas och knycklas ihop.
One way ticket to Mars!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in