• 2
  • 3
2017-06-18, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Detta fattar jag inte heller riktigt. Så om jag investerar privat så kan jag dra av "förlustavdrag" om det går ner? Är det för en privat firma, eller som privatperson?

Privatperson, en enskild firma kan inte investera i finansiella tillgångar (inkomstslaget kapital) eftersom det beskattas som kapital, och inte kan blandas ihop med näringsverksamhet.
Citera
2017-06-19, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Privatperson, en enskild firma kan inte investera i finansiella tillgångar (inkomstslaget kapital) eftersom det beskattas som kapital, och inte kan blandas ihop med näringsverksamhet.

Hur går det här förlustavdraget till rent praktiskt dock? Säg att jag investerar 100.000kr och grejen jag insterat i crashar till 0kr. Kan jag då få tillbaka pengar? Eller vad är detta förlustavdrag upp till 70%?
Citera
2017-06-19, 19:35
Medlem
Citat:
Hur går det här förlustavdraget till rent praktiskt dock? Säg att jag investerar 100.000kr och grejen jag insterat i crashar till 0kr. Kan jag då få tillbaka pengar? Eller vad är detta förlustavdrag upp till 70%?

Du redovisar 100 000 som förlust på K4. 70% av det för du över till deklarationsblanketten som en förlust i kapital. 30% av förlusten får du i skattereduktion, under förutsättning att du har någon inkomstskatt som kan reduceras.
Citera
2017-06-20, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Du redovisar 100 000 som förlust på K4. 70% av det för du över till deklarationsblanketten som en förlust i kapital. 30% av förlusten får du i skattereduktion, under förutsättning att du har någon inkomstskatt som kan reduceras.

Aha så om jag förlorat 100.000kr så för jag över 70.000 till min deklarationsblankett och jag kan då dra av 21000kr från den skatt jag skulle behöva betala egentligen?
Citera
2017-06-20, 19:01
Medlem
Citat:
Aha så om jag förlorat 100.000kr så för jag över 70.000 till min deklarationsblankett och jag kan då dra av 21000kr från den skatt jag skulle behöva betala egentligen?

Ja.
Citera
2017-06-25, 09:46
Medlem
TiffanyPerssons avatar
Lite OT men ändå väldigt relevant...
Jag har bara investerat företagets deklarerade vinst (dvs redan betalat 22% prel skatt på dessa) i en kapitalförsäkring. (Isk finns ej för AB).
Eftersom det är en schablonskatt på kapitalförsäkringen TROR jag mig redan betalat för vinst/förlust, dvs jag kommer inte kunna göra några avdrag för vinst/förlust.
Då jag behåller så mycket kapital som möjligt i företaget får jag större hävstång.
Jag planerar aldrig att ta ut mer än lön upp till brytgränsen och eventuell utdelning de år det krävs rent privatekonomiskt. Jag ser kapitalet i företaget som ett pensionssparande som för all framtid ska betala ut samma lön vare sig jag är 30år eller 80år (förutsatt att jag fortfarande lever).
Sorry för trådkapningen...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in