Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-24, 19:26
  #661
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf

Det de flesta fallerar på i mitt tycke, är mängden med amo.
Kan ha hur fräna och effektiva vapen som helst. Men har du inget att skjuta med när ryssen står vid dörren så är man körd ändå

Instämmer helt. Ett par tusen bulor var till 22an, hagelbocken och studsaren känns som ett minimum om man vill kunna hålla ut tillräckligt länge för att ha möjlighet att skaffa mer.
Citera
2023-09-25, 09:06
  #662
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Problemet är att .22LR inte ger en bra knallfall-effekt. Självklart kommer det tilltänkta målet att dö, men det tar för lång tid.
Tänk dig att du skjuter ett rådjur i sidan, rådjuret kommer att dö, men hur lång tid kommer det att ta innan det dör och hur vilka kunskaper har du att spåra ett sånt djur?

Samma med självförsvar, allt handlar om att stoppa motståndarna så effektivt som möjligt. En fullvuxen man springer sju meter på drygt en sekund. Om du råkar ut för att en eller flera rusar på dig vill du inte stå där med en drilling med .22LR
Det du vill ha är en AR-15 med flera fulladdade magasin, du vill kunna bekämpa flera motståndare om det skulle behövas.
När du sen är ute och jagar och får se ett rådjur så kan du skjuta det och veta att det lägger sig nästan direkt så du kan få mat till dig själv och din familj.

Det måste vara rejäla grejer.

Och om det går så långt att man verkligen behöver ett prepper-vapen så har har samhället kollapsat och då kan man inte tro att man kan klara sig med leksaker, det måste till militära vapen typ som AR-15 för att man ska ha minsta lilla chans.

Det kommer vara 90% självförsvar och 10% jakt om det blir SHTF.

Exakt i vilket scenario skulle samhället bryta ihop så totalt? Jag är helt emot all form av vapenkontroll, men i vilket realistiskt scenario skulle detta ske?
Citera
2023-09-25, 12:58
  #663
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Exakt i vilket scenario skulle samhället bryta ihop så totalt? Jag är helt emot all form av vapenkontroll, men i vilket realistiskt scenario skulle detta ske?
Spelar det nån roll? Oavsett om det är hela landet som bryter ihop eller om det är nåt lokalt som händer så är det väl bra att ha ett vapen som man både kan försvara sig och jaga med.

Jag tycker inte världen känns speciellt stabil just nu så jag lägger gärna ner lite pengar på att ha ett bra vapen.
Citera
2023-09-25, 22:46
  #664
Medlem
Västkustskts avatar
På den här videon kan man tydligt se att AR-15 med 20 tums pipa är det rätta valet.

Kraft och precision plus lättanvänd så hela familjen kan använda den.

https://youtu.be/vnuJiRMZRQM?si=TISwtea95cH-Dd7k
Citera
2023-09-26, 14:39
  #665
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Spelar det nån roll? Oavsett om det är hela landet som bryter ihop eller om det är nåt lokalt som händer så är det väl bra att ha ett vapen som man både kan försvara sig och jaga med.

Jag tycker inte världen känns speciellt stabil just nu så jag lägger gärna ner lite pengar på att ha ett bra vapen.

Världen har alltid varit sinnessjuk, men visst, den har inte blivit friskare på senare år, så det är givetvis aldrig fel att ha vapen.
Citera
2023-10-22, 02:09
  #666
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Övningsammo i .22LR kan man få för under kronan, men 9mm kostar över tre kronor så det blir ju trots allt betydligt dyrare med 9mm.

Nja.
Där jag bor är det sällan som övningsammunition i .22LR kostar under en krona.
Den billigaste varianten just nu kostar 1,19kr per patron.
Det högre priset till trots så är ändå .22LR billigare än 9x19mm.
Om man däremot ska jaga .22LR så blir det dyrare.
Stinger (.22LR) kostar lika mycket som 9x19mm men då är ändå den senare kalibern mycket kraftfullare.
Citera
2023-10-22, 18:26
  #667
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Nja.
Där jag bor är det sällan som övningsammunition i .22LR kostar under en krona.
Den billigaste varianten just nu kostar 1,19kr per patron.
Det högre priset till trots så är ändå .22LR billigare än 9x19mm.
Om man däremot ska jaga .22LR så blir det dyrare.
Stinger (.22LR) kostar lika mycket som 9x19mm men då är ändå den senare kalibern mycket kraftfullare.
Jag kollade upp priserna precis innan jag skrev inlägget.
Citera
2023-10-23, 11:54
  #668
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Problemet är att .22LR inte ger en bra knallfall-effekt. Självklart kommer det tilltänkta målet att dö, men det tar för lång tid.
Tänk dig att du skjuter ett rådjur i sidan, rådjuret kommer att dö, men hur lång tid kommer det att ta innan det dör och hur vilka kunskaper har du att spåra ett sånt djur?

Har du inte kunskaper att spåra hjälpligt bör du inte skjuta till att börja med, vare sig det är med en .22LR eller en grövre kaliber. I bästa fall drar djuret och du står utan mat. I värsta fall skapar det en massa annan oreda och riskerar att leda omgivningen till dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Samma med självförsvar, allt handlar om att stoppa motståndarna så effektivt som möjligt. En fullvuxen man springer sju meter på drygt en sekund. Om du råkar ut för att en eller flera rusar på dig vill du inte stå där med en drilling med .22LR

Om du råkar ut för att bli rusad vill du troligen inte ha ett långpipigt vapen överhuvudtaget. Möjligen ett halvautomatiskt hagel så du inte behöver sikta så himla noga.

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
När du sen är ute och jagar och får se ett rådjur så kan du skjuta det och veta att det lägger sig nästan direkt så du kan få mat till dig själv och din familj.

Mig veterligen så är kalibrarna du kan köpa en AR15 i även de för klena för att få till någon vidare knallfall-effekt. Har dock inte någon större erfarenhet av .223Rem/5.56.

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det kommer vara 90% självförsvar och 10% jakt om det blir SHTF.

Det beror verkligen på vart i landet man befinner sig och hur pass beroende man är av att leta förnödenheter i tätbygden.
Citera
2023-10-23, 15:46
  #669
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roleone
Har du inte kunskaper att spåra hjälpligt bör du inte skjuta till att börja med, vare sig det är med en .22LR eller en grövre kaliber. I bästa fall drar djuret och du står utan mat. I värsta fall skapar det en massa annan oreda och riskerar att leda omgivningen till dig.
Du behöver inte vara orolig för mig, jag har kunskaperna.

Vad jag pratade om är det faktum att det kommer vara väldigt farligt att röra sig i skogarna i ett SHTF-scenario därför kan man inte räkna med att man ska kunna lägga timmar på att spåra, så man behöver ha så stor kaliber som möjligt för att få maximal knallfall-effekt.

Citat:
Ursprungligen postat av roleone
Om du råkar ut för att bli rusad vill du troligen inte ha ett långpipigt vapen överhuvudtaget. Möjligen ett halvautomatiskt hagel så du inte behöver sikta så himla noga.
Man har ju de vapen man har, och det är inte bara att gå att köpa en pistol i affären om man behöver en.
__________________
Senast redigerad av Västkustskt 2023-10-23 kl. 15:53.
Citera
2023-10-23, 18:01
  #670
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Du behöver inte vara orolig för mig, jag har kunskaperna.

Vad jag pratade om är det faktum att det kommer vara väldigt farligt att röra sig i skogarna i ett SHTF-scenario därför kan man inte räkna med att man ska kunna lägga timmar på att spåra, så man behöver ha så stor kaliber som möjligt för att få maximal knallfall-effekt.


Man har ju de vapen man har, och det är inte bara att gå att köpa en pistol i affären om man behöver en.

"Du" i den meningen syftade inte till dig personligen, utan mer i figurativ mening, men fattar att det var otydligt. Och jag föreställer mig att du har helt rätt ang. möjligheterna att spåra i timtal i händelse av SHTF, även om jag håller det för otroligt att gemene man plötsligt skulle bestämma sig för att det bästa vore att dra till skogs (de är helt enkelt på tok för oerfarna).
__________________
Senast redigerad av roleone 2023-10-23 kl. 18:04.
Citera
2024-05-18, 15:12
  #671
Medlem
Lasbond3000s avatar
Då har det kommit en ny vapenutredning som hade till uppgift att ta fram åtgärder för att förenkla vapenägare, med bl.a. utökad vapengarderob.
https://www.regeringen.se/rattsliga-...05/sou-202431/

Dessvärre har utredningen kommit med förslag där utredaren vill omedelbart förbjuda AR15 för jakt och andra halvautomatiska vapen som kan laddas med s.k. "militära" magasin (lådor).
Vill det sig illa kan det även bli förbud för mer konventionella jaktvapen som Browning BAR, Benelli Argo etc..
I praktiken ett förbud för samtliga halvautomatiska vapen i klass 1 & 2.
https://svenskjakt.se/start/nyhet/va...t-vissa-vapen/


Inom prepping är detta inte alls bra eftersom man vill ha ett vapen som fungerar både till jakt och självskydd vid ett SHTF-scenario.
AR-plattformen uppfyller båda användningsområdena.

Vad tror ni om detta?
__________________
Senast redigerad av Lasbond3000 2024-05-18 kl. 15:19.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback