• 3
  • 4
2017-06-20, 11:21
Medlem
Dille24s avatar
Varför är det ingen som rekommenderar en rakapparat. Jag har en Philishave som använts ca var tredje dag i femton år nu. Blir lent och fint.

Med saxen på baksidan kan man ta lite längre hår på andra ställen på kroppen.
Citera
2017-06-20, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Varför är det ingen som rekommenderar en rakapparat. Jag har en Philishave som använts ca var tredje dag i femton år nu. Blir lent och fint.

Rakapparater funkar alltså också bra emot "tredagars-stubb"? Isåfall är det något värt att kolla upp!
Citera
2017-06-21, 09:04
Medlem
Dille24s avatar
Tycker jag absolut. Blir det längre (upp över 5-10 mm) måste man dock trimma det först. Men annars tycker jag att Philishave systemet fungerar bra när huden vant sig, bättre än andra system med cirkelsax (typ handhagare -remington med flera)

Philishave bygger ju på rakblad som snurrar i ring. Dessa kan man byta ut när de blir slitna.
Citera
2017-06-23, 13:06
Bannlyst
Skaffa en pålitlig barberare som kör med kniv (håller längre) och försök få nån deal på att träffa honom 2 gånger i månaden, då borde du alltid se fräsch ut iaf.
Annars får du nog lära dig att raka dig med maskin och göra det rätt ofta!
Citera
2017-06-28, 11:41
Bannlyst
Köp engångsrakhyvlar och ett bra lödder, det är hemligheten.
jag rakar mig varje morgon och skär mig aldrig ,blir inte irriterad om huden...
Citera
2017-07-05, 22:31
Medlem
Inhandlat en Mach3 och kört en gång - fy fan vad bra det blev! Men att upprepa detta varannan dag för att motverka stubbet blir väl ändå sjukt dyrt i längden? Reservbladen är ju inte jättebilliga i längden.
Citera
2017-07-14, 22:48
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24

För att Flashback är besatt av "den perfekta rakningen". Håller med om att en rakapparat blir alldeles utmärkt för TS. Valfri billig variant med tanke på skäggväxten.
Citera
2017-07-15, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
För att Flashback är besatt av "den perfekta rakningen". Håller med om att en rakapparat blir alldeles utmärkt för TS. Valfri billig variant med tanke på skäggväxten.
Tack för din input, skall kolla närmare på en rakapparat senare!
Citera
2017-08-04, 23:56
Medlem
Jag tror att många missar faktumet att 1-bladade hyvlar är de mest skonsamma mot huden. Detta på grund av att det endast är ett drag som sliter på huden, inte 3-5 blad. Nu pratar jag inte om engångshyvlar, som förvisso också kan vara rätt bra i mitt tycke om man nu använder nya varje rakning, utan om säkerhetshyvlar. Sådana hyvlar, ett bra rakgel och att du verkligen blöter ansiktet i varmt vatten innan så ska det inte bli irriterat. Efter rakning är det också viktigt att man blöter ansiktet med kallt vatten för att stänga igen porerna. Slutgiltligen tar man någon återfuktande kräm, undvik även After shave då det innehåller parfym som torkar ut huden.

Återstår problemet, att du fortfarande får utslag och blir irriterad så bör du överväga att gå över till rakapparat. Funderar själv på det, slipper allt joks som hyvling innebär för en nästan lika tät rakning.
Citera
2017-08-11, 22:35
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolflmao
Jag tror att många missar faktumet att 1-bladade hyvlar är de mest skonsamma mot huden. Detta på grund av att det endast är ett drag som sliter på huden, inte 3-5 blad. Nu pratar jag inte om engångshyvlar, som förvisso också kan vara rätt bra i mitt tycke om man nu använder nya varje rakning, utan om säkerhetshyvlar. Sådana hyvlar, ett bra rakgel och att du verkligen blöter ansiktet i varmt vatten innan så ska det inte bli irriterat. Efter rakning är det också viktigt att man blöter ansiktet med kallt vatten för att stänga igen porerna. Slutgiltligen tar man någon återfuktande kräm, undvik även After shave då det innehåller parfym som torkar ut huden.

Återstår problemet, att du fortfarande får utslag och blir irriterad så bör du överväga att gå över till rakapparat. Funderar själv på det, slipper allt joks som hyvling innebär för en nästan lika tät rakning.

Har provat engångshyvlar gul färgade plast 1 blad hyvel hela ansiktet började rinna blod det irriterade mycket ansiktet halsen . Har aldrig skärt mig så mycket som med 1 blad hyvlar .

Nu använder jag skäggtrimer känns mest skonsamt för huden och rakar mig endast när jag skall på krogen .rakar mig med gillet fusion 5 .
Citera
2017-08-11, 23:02
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Har provat engångshyvlar gul färgade plast 1 blad hyvel hela ansiktet började rinna blod det irriterade mycket ansiktet halsen . Har aldrig skärt mig så mycket som med 1 blad hyvlar .

Nu använder jag skäggtrimer känns mest skonsamt för huden och rakar mig endast när jag skall på krogen .rakar mig med gillet fusion 5 .
Engångshyvel är inget att hurra för men det finns säkerhetshyvlar som du sätter vanliga rakblad i dvs inte tiobladigt Gillette utan såna man skär sig med.
Merkur 34c är en bra nybörjarhyvel sen kan man testa open comb eller slantbar när man är kört ett tag.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in