Flashback bygger pepparkakshus!
2017-06-29, 09:41
Medlem
NAVYSEALTEAM6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
För mig har "svenskhet" ingenting att göra med svenskt medborgarskap. Men det är bara min åsikt!

Att vara svensk handlar om normer och värderingar samt åsikter, är det svenskt med tex hedersvåld? Man är svensk på papperet med ett medborgarskap, men det ser annorlunda ut i praktiken. Finns ett fåtal kommunister och miljöpartister samt FI som anser att det inte finns något "svenskt" ingen kultur osv är det därför integration i Sverige så katastrofalt misslyckats?
Citera
2017-06-29, 12:19
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NAVYSEALTEAM6
Att vara svensk handlar om normer och värderingar samt åsikter, är det svenskt med tex hedersvåld? Man är svensk på papperet med ett medborgarskap, men det ser annorlunda ut i praktiken. Finns ett fåtal kommunister och miljöpartister samt FI som anser att det inte finns något "svenskt" ingen kultur osv är det därför integration i Sverige så katastrofalt misslyckats?
Ja, det är en anledning. En annan anledning är att politikerna lider av hybris och tror att de kan göra vad fan de vill med ett samhälle.
Citera
2017-06-29, 13:02
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Staten och nationen (folket) har nog olika åsikt där

Citat:
För mig har "svenskhet" ingenting att göra med svenskt medborgarskap. Men det är bara min åsikt!

En bra poäng som folk ofta missar. Medborgarskap är bara kontraktet med staten som i princip handlar om rättigheter och skyldigheter; det säger ju ingenting om hur rotad personen är i landet och kulturen. Jag blir ju inte indier bara för att jag flyttar dit; jag kommer fortfarande vara en "svensk som bor i Indien".

Vidare missuppfattas ofta kultur till att handla om dalahästar och knätofsar eller liknande. Detta är naturligtvis helt fel. Kultur i invandringshänseende handlar om att anamma det andra landets värderingar, seder och bruk. I klarspråk handlar det om att lära sig alla de osynliga regler som finns där i vardagen. Artighet, punktlighet, ödmjukhet. Att inte skrika i det offentliga rummet. Att inte skräpa ner. Att en man aldrig slår en kvinna. Att vara ödmjuk. Att alltid hjälpa äldre. Att respektera andra, osv. Det är precis dessa osynliga kulturella strukturer som byggt upp vårt samhälle.
Våra politiska partier har (historiskt) alla delat dessa värderingar mer eller mindre. Stridslinjerna har snarare gällt fördelningen av ekonomiska resurser, arbetsrätt och liknande pragmatiska frågor.
Det vi ser idag är dock fraktioner som växer sig större i flera av de etablerade partierna och som sedan utmanar eller öppet kritiserar vår historiska kultur, värderingar, seder och bruk. Detta upplevs naturligtvis som ett existentiellt hot av många, vilket leder till motattacker som ofelbart feltolkas som rasism. Jag skall naturligtvis tillägga att det finns en hel del simpel rasism från alla håll numera, men att det (enligt mig) till stora delar handlar om icke rasistiska personer som hamnar i en position där de tvingas försvara sina egna värderingar och samtidigt beskyllas för att vara rasister (som är något helt annat). Jag försvarar dock aldrig äkta rasism då det är ett infantilt sätt att argumentera oavsett avsändare.

Hur som helst. Låt oss inte hamna in ännu en rasist-diskussion. Detta handlar om andra betydligt viktigare saker än färgen på någons skinn.
Citera
2017-06-29, 14:51
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Vidare missuppfattas ofta kultur till att handla om dalahästar och knätofsar eller liknande. Detta är naturligtvis helt fel. Kultur i invandringshänseende handlar om att anamma det andra landets värderingar, seder och bruk. I klarspråk handlar det om att lära sig alla de osynliga regler som finns där i vardagen. Artighet, punktlighet, ödmjukhet. Att inte skrika i det offentliga rummet. Att inte skräpa ner. Att en man aldrig slår en kvinna. Att vara ödmjuk. Att alltid hjälpa äldre. Att respektera andra, osv. Det är precis dessa osynliga kulturella strukturer som byggt upp vårt samhälle.
Våra politiska partier har (historiskt) alla delat dessa värderingar mer eller mindre.

Du sätter fingret på den springande punkten.

Vi blir ofta kallade rasister av invandrare men det handlar om det här du beskriver. Människor kommer hit och beter sig osvenskt, det uppfattar vi som obehagligt och drar oss undan.

Någon gjorde en tråd inne på R&S om hur hopplösa svenskar var att få kontakt med, och beskrev att han hade satt sin väska på sätet bredvid sig på en knökfull buss för att någon svensk skulle be honom att ta bort den. Det är inte troligt att det kommer att hända, svenskt beteende hade varit att när folk klev på bussen genast ta bort väskan så någon kunde sitta där.

Vissa invandrare från enklare kulturer alienerar svenskar när de tar för mycket plats genom att vara gapiga och skräniga, och framförallt inte vara smidiga. Jag var en gång i Eskilstuna och gick på den bredaste gatan, min väg korsades av fem "män med skägg" i bredd. Vi läser av varandra i Sverige och brukar snirkla oss förbi varandra på ett smidigt sätt, men det var så uppenbart att dessa 5 män ansåg att jag skulle väja som kvinna, hur förnärmade de var att jag inte gjorde det. Det är så osvenskt det kan bli. Det sätt de blängde på mig var mycket talande.
De svenskar som bor i Eskilstuna trivs inte, de tycker invandrarna där är obehagliga, men de vågar inget säga. Likadant var jag inne i en mindre affär där och filosoferade om vad jag skulle köpa för ingredienser, det var en specialbutik för asiatiska matvaror. In kommer ett gäng invandrarkvinnor och fyller upp de smala gångarna och pladdrar och rör sig och beter sig som jag inte var där. Som ingen annan är där. Jag är så väluppfostrad så jag anpassar mig till den asiatiska personalens ännu mer försynta sätt - inte dem. Instinktivt hos mig som svensk så väcker klungans sätt obehag både hur de behandlar mig och innehavarna. Självklart vill man dra sig undan från sådant.

Det är som att ha förvuxna tonårsgäng som drar runt på stan. Som svenne är man ensam och det är inte så lätt att säga ifrån. Dessutom tar sällan den här typen av invandrare en tillsägelse. Jag har tröttnat och börjat visa på skillnader. De tål inte kritik och beter sig som 5-åringar om man andas kritik. Dessutom börjar de gapa om att de har lika rätt till Sverige som oss. De är inte intresserade av att passa in. De saknar helt ödmjukhet. Klart vi drar oss undan, det är inte vår sak att uppfostra vuxna människor till civiliserade medborgare.

Invandrare från länder med lägre IQ är som barn på många andra sätt, de förväntar sig att vi skall göra allt åt dem. Om vi åker utomlands (på annat än fylleresa) så skaffar vi oss en parlör och en reseguidebok. Särskilt om vi skall flytta utomlands tar vi själva reda på och förbereder oss för att det är annorlunda. Dessa verkar som Kahin helt omedvetna om att det finns andra sätt att vara på än vad de är vana vid. Vid kulturkrocken så skyller de också på oss.

Jag har inte kollat klart på det, men jag har kikat lite på empatins utvecklingshistoria. Den börjar med en intellektuell medvetenhet om sig själv (vilket saknas i vissa fall) fortsätter till en medvetenhet om den andra (vilket saknas i många fall) och kommer först sedan till empati. Många klagar på svenskar som mesiga, i själva verket så kanske vi har kommit längst i utvecklingen i Europa. Det här får man inte tala om, men det är den stora orsaken till att vi inte passar ihop. En del kan anpassa sig, men andra ligger så mycket efter i utvecklingen. Den här Kahin tex, om man ser på hur han resonerar och hur han talar, så avslöjar det mognadsnivån. Det här med HIV infekterade bananer ger ju sådan cringereflexer så en väluppfostran svensk låtsas som det inte hänt.

Anledningen att jag som person är upprörd över det som sker, är att vi kommit väldigt långt i Sverige i synen på barn och djur, vilket speglar synen på medmänniskan. Hit kommer folk som inte kommit lika långt i utvecklingen, och kräver att vi skall anpassa oss till dem. Samtidigt har de styrande sjungit för många kumbayasånger. Lyssnat för mycket på sociologi, och inget på den vetenskap som faktiskt mäter kausalitet (sociologi gör inte det eftersom den studerar människan som grupp och inte individ) Sociologin är också helt infekterad av marxismen, och ser alla invandrare som offer baserat på hudfärg och etnicitet, de är frälsta fanatiska dårar.

I ett land som inte var infekterat av denna masspsykos så skulle inlägget nedan vara en självklarhet.

Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det är en icke-händelse där en invandrare som knappt kan svenska och inte förstår sig på politik eller demokrati överhuvudtaget säger åt enskilda etniska svenskar att dom har fel åsikter om invandringen och därför inte får röra sig fritt i delar av landet som han tycker är hans, vänsterns, invandrarnas, vad?

Han fantiserar om att förorterna har en "antirasistisk ideologi", det är bara strunt, något sådant finns inte utan det har han bara hittat på.

Tack vare Kumbayasociologerna, och politikernas egennytta så:

Citat:

Det vi ser idag är dock fraktioner som växer sig större i flera av de etablerade partierna och som sedan utmanar eller öppet kritiserar vår historiska kultur, värderingar, seder och bruk.

Citat:
Detta upplevs naturligtvis som ett existentiellt hot av många, vilket leder till motattacker som ofelbart feltolkas som rasism. Jag skall naturligtvis tillägga att det finns en hel del simpel rasism från alla håll numera, men att det (enligt mig) till stora delar handlar om icke rasistiska personer som hamnar i en position där de tvingas försvara sina egna värderingar och samtidigt beskyllas för att vara rasister (som är något helt annat). Jag försvarar dock aldrig äkta rasism då det är ett infantilt sätt att argumentera oavsett avsändare.

Hur som helst. Låt oss inte hamna in ännu en rasist-diskussion. Detta handlar om andra betydligt viktigare saker än färgen på någons skinn.

Helt rätt. Vad som är viktigt är att komma ihåg är att tendensen att kalla allt rasism handlar om att politikerna inte vill förlora makt. Från vänsterns sida så handlar det om - rör inte min Kumbayareligion"

Vi får inte kritisera Kahin av Kumbayareligiösa skäl. Kahin skiter de i.
Senast redigerad av Gertrud1 2017-06-29 kl. 14:55.
Citera
2017-06-29, 16:33
Medlem
Edward Blom "känns kunglig", Victorias pappa är kung.
Vem ärver tronen?

Citera
2017-06-29, 16:51
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Jomshof Lohikoski är fortfarande inte etnisk svensk. Nära skjuter ingen hare.

Han är etniskt svensk. Du verkar vara värre än NMR för att bedömma vem som är och inte är svensk med ditt idiotiska resonemang.

Jomshofs pappa är svensk = ERGO = Jomshof ÄR biologiskt/etniskt svensk precis som de etniska svenskarna i Minnesota.
Citera
2017-06-29, 17:39
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Han är etniskt svensk. Du verkar vara värre än NMR för att bedömma vem som är och inte är svensk med ditt idiotiska resonemang.

Jomshofs pappa är svensk = ERGO = Jomshof ÄR biologiskt/etniskt svensk precis som de etniska svenskarna i Minnesota.
Richard Jomshofs pappa är väl finne, eller jag missuppfattat något?
Senast redigerad av Libertarismus 2017-06-29 kl. 17:44.
Citera
2017-06-29, 17:53
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Richard Jomshofs pappa är väl finne, eller jag missuppfattat något?

Hans mamma är finsk. Så har jag förstått det.

Men det spelar ingen roll. En av hans föräldrar är finsk, den andra svensk.

Då är han väl både finsk och svensk vad gäller biologi/etnicitet.
Citera
2017-06-29, 17:57
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Hans mamma är finsk. Så har jag förstått det.
Enligt Wikipedia är hans pappa finsk, men det kanske är inte stämmer?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Richard_Jomshof
Citat:
Men det spelar ingen roll. En av hans föräldrar är finsk, den andra svensk.

Då är han väl både finsk och svensk vad gäller biologi/etnicitet.
Ja, precis, det som jag redan har skrivit. Etniskt sett är han halvfinne/halvsvensk.
Citera
2017-06-29, 18:09
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Enligt Wikipedia är hans pappa finsk, men det kanske är inte stämmer?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Richard_Jomshof

Ja, precis, det som jag redan har skrivit. Etniskt sett är han halvfinne/halvsvensk.

Tack! Äntligen!

Alltså iom att han är etnisk halvsvensk, så är han ju svensk från minst en utav hans föräldrars sida.
Citera
2017-06-29, 18:11
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Tack! Äntligen!

Alltså iom att han är etnisk halvsvensk, så är han ju svensk från minst en utav hans föräldrars sida.
Ja, att han är etniskt halvsvensk går jag med på. Nu handlade det ju dock om helsvensk, vilket han inte är. Jaja, vem bryr sig egentligen.
Citera
2017-06-29, 18:38
Medlem
nomis.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
En bra poäng som folk ofta missar. Medborgarskap är bara kontraktet med staten som i princip handlar om rättigheter och skyldigheter; det säger ju ingenting om hur rotad personen är i landet och kulturen. Jag blir ju inte indier bara för att jag flyttar dit; jag kommer fortfarande vara en "svensk som bor i Indien".

Våra politiska partier har (historiskt) alla delat dessa värderingar mer eller mindre. Stridslinjerna har snarare gällt fördelningen av ekonomiska resurser, arbetsrätt och liknande pragmatiska frågor.
Det vi ser idag är dock fraktioner som växer sig större i flera av de etablerade partierna och som sedan utmanar eller öppet kritiserar vår historiska kultur, värderingar, seder och bruk. Detta upplevs naturligtvis som ett existentiellt hot av många, vilket leder till motattacker som ofelbart feltolkas som rasism. Jag skall naturligtvis tillägga att det finns en hel del simpel rasism från alla håll numera, men att det (enligt mig) till stora delar handlar om icke rasistiska personer som hamnar i en position där de tvingas försvara sina egna värderingar och samtidigt beskyllas för att vara rasister (som är något helt annat). Jag försvarar dock aldrig äkta rasism då det är ett infantilt sätt att argumentera oavsett avsändare.

Min herre, tack för ditt värdefulla inlägg. Du sätter punkt på hela debatten om vem som kan vara svensk.

Jag anser alla faktiskt kan bli svenskar. Men det finns liksom en massa till för att man just ska ses som svensk och inte bara för att man har ett medborgarskap. Bara en tvättäkta rasist å andra sidan skulle påstå att en eventuell invandrare inte kan bli svensk, men att bli kallad för rasist bara för att man lägger fram faktumet att man INTE kan äta kakan men ändå ha den kvar är hela anledningen att situationen i politiken är som den är. De övriga förutom SD vet om detta men kommer hålla undan det så länge det bara går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in