2017-06-27, 01:00
Medlem
Perdites avatar
Jag lste p kjell.com att man inte ska gra det p diverse powerbanks som dom slde. Varfr ska man inte gra det mer n att den tar lngre tid att ladda om man drar strm frn den samtidigt?

Jag har kpt en solcellspanel som man kan ladda mobiler med. Jag tnkte koppla den till en powerbank och det vore smidigt om man inte behvde koppla om sladdarna hela tiden utan lta powerbanken laddas av solcellen samtidigt som mobilen laddas av powerbanken.
Citera
2017-06-27, 02:25
Moderator
MondoBizarros avatar
Jag har d gjort s med alla batteripack jag haft och har aldrig upplevt ngot negativt.
Nu kan man skert hvda att ngot kan g snder eller att batteritiden frsmras men med tanke p att det bara r en rad litiumbatterier seriekopplade s kan de g snder nr som helst nd.

Plus att ett batteripack p 10 000 mAh kostar sdr 2-300 och de jag kpt hller n och den ldsta br vara 3 r nu.
Citera
2017-06-27, 07:25
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
Jag lste p kjell.com att man inte ska gra det p diverse powerbanks som dom slde. Varfr ska man inte gra det mer n att den tar lngre tid att ladda om man drar strm frn den samtidigt?

Jag har kpt en solcellspanel som man kan ladda mobiler med. Jag tnkte koppla den till en powerbank och det vore smidigt om man inte behvde koppla om sladdarna hela tiden utan lta powerbanken laddas av solcellen samtidigt som mobilen laddas av powerbanken.

Man ska inte gra det eftersom laddningen av en LiPo/LiMH kontrolleras av att man med stor noggrannhet kan mta spnningen ver batteriet. Om man har en frbrukare ansluten kan man inte gra detta och man riskerar att verladda batteriet med brand som fljd.

Detta r anledningen till att mnga powerbanks inte KAN laddas medan en frbrukare r ansluten.
Citera
2018-10-04, 13:13
Medlem
Bumpar denna trd. Finns det allts ingen powerbank 2018 som klarar detta? Vill koppla en powerbank mellan solcellerna p husbilen och surfplattan jag anvnder som "tv". Detta s att solcellerna laddar upp powerbanken och plattan drivs av banken. Allts kan plattan ta krm frn en fullladdad powerbank nr det r kvll/dligt vder. r detta omjligt med dagens powerbanks?
Senast redigerad av Argument11 2018-10-04 kl. 14:10. Anledning: autocorrect
Citera
2018-11-06, 23:50
Medlem
Perdites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argument11
Bumpar denna trd. Finns det allts ingen powerbank 2018 som klarar detta? Vill koppla en powerbank mellan solcellerna p husbilen och surfplattan jag anvnder som "tv". Detta s att solcellerna laddar upp powerbanken och plattan drivs av banken. Allts kan plattan ta krm frn en fullladdad powerbank nr det r kvll/dligt vder. r detta omjligt med dagens powerbanks?

Det var ju jag som kpte en solcellspanel och ville ladda batteriet samtidigt som jag anvnde batteriet till att ladda telefon och surfplatta samtidigt nr jag hngde p en kollonilott frr. Jag gjorde det nd och det hnde inget speciellt fr mig iallafall.

Den senaste powerbanken jag kpte stod det inte angivet ens att man inte fick ladda samtidigt som man anvnde den, s det fungerar skert om det inte specifikt str angivet att man inte fr gra s.
Citera
2018-11-07, 11:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argument11

Nej, men du mste kpa en powerbank som r konstruerad fr detta. De brukar benmnas portabla laddare vilket allts betyder att de kan vara anslutna till strmklla samtidigt som de laddar en enhet antingen via strmkllan eller frn batteriet.

Nu r dock problemet att det finns sdana laddare som inte alls fungerar som tnkt utan r rena powerbanks och kan allts inte laddas samtidigt som man tar ut strm ur dem. Drfr r det alltid viktigt att kolla i specifikationerna.
Citera
2018-11-10, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
Det var ju jag som kpte en solcellspanel och ville ladda batteriet samtidigt som jag anvnde batteriet till att ladda telefon och surfplatta samtidigt nr jag hngde p en kollonilott frr. Jag gjorde det nd och det hnde inget speciellt fr mig iallafall.

Den senaste powerbanken jag kpte stod det inte angivet ens att man inte fick ladda samtidigt som man anvnde den, s det fungerar skert om det inte specifikt str angivet att man inte fr gra s.

En powerbank med "pass-through charging" gr att anvnda fr detta ndaml. Jag var inne p Kjell & Companys hemsida och hittade flera stycken Mophie som har med denna funktion. Det finns ocks fler mrken med denna funktion, men det str inte alltid i specifikationen p tillverkarens hemsida. Ravpower till exempel, dr fr man reda p sdant i deras blog.

http://blog.ravpower.com/2018/06/pas...-banks-charge/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in