2017-06-30, 06:56
Medlem
KUSEs avatar
Hej, kanske ska fråga Skatteverket om detta men kan ju höra med riktiga människor först.

Det är så att jag har aktivitetsersättning pga. nedsatt arbetsförmåga och har haft det i över ett år nu. Det här året startade jag en firma efter att ha fått klartecken av försäkringskassan på att jag får arbeta deltid och ha ersättningen kvar.

Jag blir förvirrad när det står på Skatteverkets hemsida att egenavgifter tillhör ens privata inkomstskatter, dels eftersom det ju är en avgift och inte en skatt men också då egenavgifter inte kommer till tals förrän man driver företag. Det är alltså de sociala avgifterna man betalar själv, och det kallas att man betalar egenavgifter, det här förstår jag till viss del.

FRÅGA: hur mycket ska jag som driver firma och får aktivitetsersättning betala i egenavgifter? Ska jag när jag räknar ta hänsyn till enbart firmans vinst eller ska jag även räkna på det jag fått i aktivitetsersättning (och isåfall brutto/netto?)?

Tack så mycket
Citera
2017-06-30, 08:15
Medlem
KUSEs avatar
Hittade själv svaret på Skatteverkets sida, hade läst det förut till och med men glömt bort. Ganska mycket ny info. Kan saxa in svaret om nån skulle googla samma fråga eller så:

"Sjuk- eller aktivitetsersättning
Du betalar bara ålderspensionsavgiften på 10,21 procent om du har haft hel sjukersättning eller hel aktivitetsersättning under någon del av året. Du gör ett schablonavdrag med 10 procent."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in