2017-06-30, 22:35
Medlem
2big4yous avatar
Tillsammans med en kompanjon äger vi ett AB inom hantverkarbranchen och det går hyffsat bra.
Vi plockar ut en lön runt 30k/månad och har inga övriga anställda,inga lån och håller utgifterna så lågt som möjligt.
Problemet är att vi bor i ett land där systemet är gjort så att man som företagare inte får tjäna några extra pengar utan där ryker stora summor i skatter och avgifter.
Vad finns det för lagliga eller gråzons tips och tricks för att behålla så mycket som möjligt.
Flytta pengar.....investera???
Tack
Citera
2017-07-01, 07:49
Medlem
Durgas avatar
Spara aktieutdelningarna ,köp aktier, sedan kan du om tex 10 år avveckla bolaget sälja aktierna och utnyttja dom sparade aktieutdelningarna med endast 20% i skatt.
Citera
2017-07-01, 11:07
Medlem
Mullrets avatar
Köp stabila fonder så slipper du kolla börsen varje dag. Sedan som inlägget ovan, men behåll bolaget och ta utdelning när ni pensionerar er.

Vanlig pension bli ca 7000~ efter skatt med den lönen ni tar ut.
Citera
2017-07-01, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Spara aktieutdelningarna ,köp aktier, sedan kan du om tex 10 år avveckla bolaget sälja aktierna och utnyttja dom sparade aktieutdelningarna med endast 20% i skatt.

Nu är ju sannolikheten stor att skatten på utdelning på kvalificerade aktier höjs till 25% fr o m 1/1-18
Citera
2017-07-01, 13:56
Medlem
Durgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Nu är ju sannolikheten stor att skatten på utdelning på kvalificerade aktier höjs till 25% fr o m 1/1-18

Jag menade aktieutdelningen i bolaget. I övrigt investering av överskott i aktier.

Jag har gjort det själv, har haft sparade aktieutdelningar i mitt bolag som jag vid avveckling kunde utnyttja mot "endast" 20% skatt.
Själv hade jag ca 2 milj i sparade utdelningar som efter avveckling och 20% i skatt var = 1,6 milj rakt ner i fickan.
Pengarna eller värdet efter försäljning måste så klart finnas i kassan, men det begriper väl alla.

Har man lite framförhållning och tjänar bra går det att tex skatta fram kapital lägga undan och sälja bolaget(kassan) efter ett antal år.

Finns ingen vanlig lönearbetare som kan spara så mycket pengar för samma jobb som en egenföretagare med AB , kräver disciplin, framförhållning och lite långsiktighet förstås, inget om man vill glassa för "grannarna"
Citera
2017-07-01, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Jag menade aktieutdelningen i bolaget. I övrigt investering av överskott i aktier.

Jag har gjort det själv, har haft sparade aktieutdelningar i mitt bolag som jag vid avveckling kunde utnyttja mot "endast" 20% skatt.
Själv hade jag ca 2 milj i sparade utdelningar som efter avveckling och 20% i skatt var = 1,6 milj rakt ner i fickan.
Pengarna eller värdet efter försäljning måste så klart finnas i kassan, men det begriper väl alla.

Har man lite framförhållning och tjänar bra går det att tex skatta fram kapital lägga undan och sälja bolaget(kassan) efter ett antal år.

Finns ingen vanlig lönearbetare som kan spara så mycket pengar för samma jobb som en egenföretagare med AB , kräver disciplin, framförhållning och lite långsiktighet förstås, inget om man vill glassa för "grannarna"

Återigen ligger ett förslag från regeringen Löfvén att höja skatten på utdelningar från 20 till 25 % för utdelningar (och reavinster) som görs efter den 1/1-18 avseende kvalificerade andelar (fåmansaktiebolag). Man bör för framtiden räkna med att endast få behålla 3/4-delar, mot 4/5-delar. Dessutom innehåller förslaget kraftiga försämringar i möjligheten att bygga upp stora sparade utrymmen.
Citera
2017-07-02, 15:13
Medlem
Personligen sparar/buffrar jag inte i mitt AB eftersom jag anser att risken för giriga politiker att ändra på spelreglerna helt enkelt är för stor . Inte minst aktuellt i dagens läge med förslag med försämringar i 3:12....
Ett förslag på strategi:
* Lön upp till brytpunkten ~37.000 brutto/mån
* Maxa aktieutdelningen och hittills har löneunderlagsregeln varit förmånligare än förenklingsregeln men detta är en del av 3:12 och är ständigt utsatt för förändring.
* Avsatt lämplig belopp till tjänstepension och gör detta hos t.ex Avanza = låga avgifter
* Att köpa saker privat som firman får betala är ju populärt men knappast hållbart i längden (revision!?) och snart kommer du att tröttna på en ny dator varje år ändå....

De pengar som du däremot får ut som lön (nettot) + aktieutdelningen sparar du så mycket som möjligt, och här finns det naturligtvis en uppsjö av möjligheter:
* Amortera om du har bolån, inte många som vet vad detta är men se det som en form av långsiktigt sparande (självklart skall inga andra lån/krediter finnas än ev. bolån)
* Starta ISK hos Avanza/Nordnet och börja investera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in