2017-07-03, 13:08
Medlem
Hej! jobbar heltid och lite till i dagsläget och skulle inte hinna med att jobba mer. Men eftersom jag sitter på väldigt mycket pengar så har jag funderat på att invenstera i nån spelbutik/servicebutik eller nån liten resturang. Är det möjligt att anställa folk som jobbar där och sen sköter all beställning och pappersarbete? nu menar jag verkligen allt. för reser mycket i jobbet så har inte tid för sånt.

nån kunnig inom företagande och regler?

kan tillägga att jag endast är 23 år och tagit mig fram genom min farfar och pappa när det gäller arbetslivet. så oerfaren
Citera
2017-07-03, 14:02
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Spelbutik skulle jag inte invenstera i då det är lite omsättning och du måste jobba själv nästan jämt för att det ska gå runt allt finns ju nästan på nätet idag inom spel.
Citera
2017-07-03, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stureplan100
Hej! jobbar heltid och lite till i dagsläget och skulle inte hinna med att jobba mer. Men eftersom jag sitter på väldigt mycket pengar så har jag funderat på att invenstera i nån spelbutik/servicebutik eller nån liten resturang. Är det möjligt att anställa folk som jobbar där och sen sköter all beställning och pappersarbete? nu menar jag verkligen allt. för reser mycket i jobbet så har inte tid för sånt.

nån kunnig inom företagande och regler?

kan tillägga att jag endast är 23 år och tagit mig fram genom min farfar och pappa när det gäller arbetslivet. så oerfaren

Har en kompis som har en kiosk.
Du måste jobba på plats själv.
är helvetiskt liten vinst på tobaksvaror och godiset och läsken mm har de stora butikerna i princip pressat priset på och snott de flesta kunder.
Är bara några centrala butiker med stor kundgenomströmning som klarar sig bra men de butikerna kostar flera miljoner och har superhög hyra.
Om du inte är på plats själv så brukar det börja försvinna tobak osv. är det nån som snor 2 limpor cigaretter så måste du sälja tobak för 10 till 12tusen kronor endast för att få tillbaka pengarna.
Restauranger har iallafall bra marginaler men om det inte är nåt dyrt superställe som tjänar bra med deg som kostar 10miljoner och du har en pålitlig gubbe på plats så måste du själv vara på plats för att undvika stölder och se till så att kvaliteten på maten osv är bra och för att spara in en lön.(Massa skatter i det här landet)
Senast redigerad av Blatteman 2017-07-03 kl. 14:05.
Citera
2017-07-03, 17:00
Medlem
Om du inte tänkt jobba själv är det väl betydligt enklare att köpa aktier i välskötta bolag på börsen? Eller har du någon fix idé att du måste äga 100%? Om så är fallet, varför?
Citera
2017-07-03, 19:38
Medlem
Skulle avråda. De verksamheterr du beskriver är typiskt såna som behöver konstant inblandning. Marginalerna är ganska tunna och äts snabbt upp av svinn och slarv. Hur bra personal du än anställer så kommer de aldrig att ta det ansvar som krävs helt och fullt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in