2017-07-11, 11:09
Medlem
Jag ställer denna fråga då jag uppfattat att exempelvis Stefan Löfven inte har några barn. Innebär det att han i sina ställningstaganden och sitt beslutsfattande inte tänker på samma sätt som de medborgare som har familj/barn och efterkommande. Exempel; jag har tre barn och vill gärna lämna över ett samhälle, ett Sverige, som är bra för dem och där de har faktiska fördelar av det jag och generationerna före mig eventuellt har åstadkommit. Om Löfven inte har egna barn, för vems framtid arbetar han och för vilka nästkommande drivs hans engagemang då? Eller kan det rentav vara så att han är bitter över detta (ev även sin bakgrund) och inte vill att alla de "svenskar" han är uppvuxen med som förefaller ha det bättre på dessa plan skall få behålla den fördelen... I någon slags missriktad avundsjuka? Lite som när tjänstemän på någon länsstyrelse nekar ett bygglov för att de som sökt har bättre ekonomiska eller geografiska förutsättningar för detta än tjänstemannen...

Hur mycket påverkas våra politiker och beslutsfattares beslut och agendor av detta högst mänskliga fenomen?
Citera
2017-07-12, 18:57
Medlem
Alfheims avatar
Har hört liknande resonemang bland annat i podden Ingrid & Conrad. Det faktum att många europeiska ledare inte har några egna barn framställdes där som en trolig orsak till deras invandringsliberala politik.

Själv kan jag ärligt talat inte se att politiker med barn skulle vara mer ansvarskännande i denna fråga än de utan. Den barnlöse Stefan Löfvén har förvisso orsakat Sverige stor skada, men ter sig förhållandevis harmlös i jämförelse med sin företrädare på statsministerposten, trebarnsfadern Fredrik Reinfeldt (som nu har hunnit få sin fjärde avkomma).

Även politiker som Gustav Fridolin, Annie Lööf, Gudrun Schyman och Mona Sahlin är alla föräldrar, men detta har dessvärre inte hjälpt dem att bli mer nationellt ansvarskännande.

Så jag skulle inte tro att familjeförhållandena spelar någon större roll i denna fråga, utan det handlar snarare om huruvida man känner ansvar för, och gemenskap med, sitt eget folk.
Citera
2017-07-12, 19:21
Medlem
Alfheims avatar
Vad gäller Fredrik Reinfeldt så tycks hans roll som förälder dock ha bidragit till hans asylliberala hållning.

Så sent som i mars förra året, när den barnlöse Löfvén hade stramat åt politiken, så höll trebarnsfadern Reinfeldt ett av Aftonbladet kallat "brandtal om flykingar". I detta levde han sig in i rollen som barnafader i en flyktsituation:

Citat:
Ni tittar på era barn och ni tittar på er familj och tänker att här kan man inte stanna. Ni hade gjort samma sak. Ni hade flytt. Ni hade gjort exakt samma sak. Och när barnen frågar, när man flyr utmed vägarna där många rör sig, pappa - vart är vi på väg? Vad ska ni svara? Jo ni ska svara att någonstans i denna värld finns det någon som har öppna ögon som ser människors utsatthet och som fortfarande tror på medmänsklighet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22478991.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in