• 1
  • 2
2019-12-29, 19:41
Medlem
Jag bor precis såhär med familjen. Vi har en tydlig skriftlig kontrakt om allt som inkluderas i hyran, som betalas i kontant förstås. Jag spelar in hyresvärden varje gång jag betalar hyran samt skriver ut mini statements från banken och sparar de alla. Det är också bra att jag är registrerad på adressen hos skatteverket, eftersom jag gjorde flyttanmälan själv. Jag glömde ej skriva tydligt våningen jag bor i flyttanmälan. Då blir det lätt att förstå vem bor var, kontraktet finns och det står också att hyran betalas i kontant. Det är viktigt att spela de in och spara de mini statements från bankomaten ifall det blir tvist och ni hamnas inför rätten.

Nuförtiden är det svårt att få en förstahandskontrakt. Det bryr mig inte dock om besittningsrätt och sånt,det är nånting som är rätt ovanligt i utlandet. När en hyr villa då kan man bli uppsagd av hyresvärden om 3 månader. Tiden räcker för att hitta ny boende.

Det är bra om hyresvärden är svin som ej betalar deras skatter men också dum nog att tillåta dig skriva in dig på adressen. Vad de deklarerar eller ej har inget att göra med den som hyr. De kan vara nöjda med deras fel fusk, medan du får boende i bra pris.

Jag skulle hamnas på gatan om det var inte för såna kontrakt. Alla lever i deras sosse bubbla där marknadsvillkor gäller ej,och då blir det omöjligt att fixa förstahands långtidsboende åt folk som ej står i kö eller jobbar ej/har kapital att leva på/you name it... Men det är ändå bra att pga det,folk vet ej hur man hyr ut sin villa rätt,och då får jag boende i en lagom pris. Den som är dum bör förlora,så är livet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in