En långtida klassiker, som kanske ändå flugit lite under radarn på den stora massan(?), är
Atomic Robo!
En humoristisk och lättsmält action-serie med fantastiska och märkliga inslag...
Jag ska vara ärlig: Den började lite som en charmig om än en smula blekt Hellboy-"kopia", men började väldigt alldeles snart skapa sig en alldeles egen identitet, ramhandling och (
ibland lysande) återkommande karaktärer! Tecknarstilen är enkel och lättillgänglig, och passar som hand i handske för de action-äventyr Robo ramlar in i.
Huvudpersonen är en robust robot som 1923 skapades av Nikola Tesla och vars utforskande och bekämpande av "weird science" följt honom ända fram, genom världskrig och katastrofer, till nutiden. Serien gör även många hopp genom denna
alternativa historielinje (dock i väldigt måttlig takt, utan att någonsin tappa spåret eller läsaren) och tittar tillbaks på Robos bakgrund och olika epoker.
Atomic Robo har hållt på sedan typ 2006, så det finns
gott om material att sätta sig in i. För mig var serien läsvärd så gott som från start, men kapitel sex (av nuvarande elva),
'The Ghost of Station X', var när serien verkligen började bygga en långkokande och spännande story som faktiskt drev upp pulsen på en.
Jag minns att jag strö-läste material efter kapitel 6 för några år sen, och de lite högre produktionsvärdena håller i sig även efter detta! Men ta och läs skiten
från början, så du får
hela storyn och alla de små ögonblick av briljans som utspelar sig däri! Serien är hyfsat episodisk och kan med fördel avnjutas på tex. lunchraster...