Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2017-08-12, 17:44
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladernacken
Visst har hon rtt i princip, England startade kriget, om Thatcher inte snt den Engelska flottan och soldater till Falklandsarna hade det naturligtvis inte blivit krig.
Ett mycket svenskt svar. Som visar vad som r fel i vr kultur: sjlvgodhet och undfallenhet, complacensy and compliency. Vi svenskar r mirakel av feghet och ynklighet, tyvrr. Och det sger jag som svensk. Det r f lnder dr ngon skulle uppfatta saken p det sttet: om man blir invaderad av en frmmande nation, och mobiliserar fr att frsvara sig - s har man startat kriget.
F lnder, vldigt f.
Citera
2017-08-12, 18:04
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Nej det var verkligen inte Thatcher som startade Falklandskriget. Mjligen kan man hvda att det kom som en sknk frn ovan fr henne.

Men det kan ju vara att Svenska Socialdemokrater inte gillade Thatcher ngot vidate, och d r det enligt PK-idologi okej att frtala henne.
Citera
2017-08-12, 18:08
Medlem
Schweinmunds avatar
Den vanligtvis mycket slagfrdige Berit Hgmans uttalande var kanske inte hundraprocentigt rtt. Men hon utger sig heller inte fr att vara historiker.

Lt oss konstatera ngra enkla faktum:
I Storbritannien efter Suezkrisen och sen med Harold MacMillan m.fl. skedde stora avkolonialiseringar. "Wind of Change" var ledordet. Denna politik lg vl i tiden.

Flera kolonier blev sjlvstndiga frn 50-talet och framt. Falklandsarna var dock i UK:s egendom trots att stora delar av befolkningen var spansktalande och ville vara sjlvstndiga. Argentina uttryckte ett std fr detta och ockuperade n.

Detta gillade inte Thatcher, som mycket riktigt satte hrt mot hrt.

S nej, det var inte Storbritannien som startade konflikten. Men Thatcher hade mycket riktigt inrikespolitiska bekymmer (hon var djupt impopulr och anvnde krig som ett maktmedel fr att sitta kvar p samma stt som George Bush).

Dessutom var hon mer hrdhnt n ndvndigt.
Citera
2017-08-12, 19:12
Medlem
Rouens avatar
Lite kuriosa om kriget, jag har googlat ordentligt men har varken hittat ngon krigsfrklaring eller fredsavtal.

Ngon utrikespolitiskt kunnig person p flashback som har mer koll?
Citera
2017-08-12, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Ett mycket svenskt svar. Som visar vad som r fel i vr kultur: sjlvgodhet och undfallenhet, complacensy and compliency. Vi svenskar r mirakel av feghet och ynklighet, tyvrr. Och det sger jag som svensk. Det r f lnder dr ngon skulle uppfatta saken p det sttet: om man blir invaderad av en frmmande nation, och mobiliserar fr att frsvara sig - s har man startat kriget.
F lnder, vldigt f.

Jag har varit engagerad i frsvaret av Sverige sedan 1967, s jag r nog i motsats till de flesta i denna trd, mer insatt i mobilisering av frsvaret n de flesta.
Jag har trnat fr krig hela den tiden, men det betyder inte att krig r ngot att efterstrva.
Du har frmodligen ingen dom helst militr utbildning, och har drmed ingen som helst insikt vad krig innebr, som FN-soldat har man sett att det r de civila som drabbas i frsta hand, vilket ingen i denna generation frstr, dessutom en generation som protesterar mot obligatorisk vrnplikt som vi hade frr.
Citera
2017-08-12, 23:11
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schweinmund
Falklandsarna var dock i UK:s egendom trots att stora delar av befolkningen var spansktalande och ville vara sjlvstndiga. Argentina uttryckte ett std fr detta och ockuperade n.
Var har du funnit std fr de absurda pstendena?

Falklandsarna var vergivna fram till 1823, d en tysk fiskare fick lov att bostta sig dr. Senare fljde en brittisk inflyttning, mestadels skottar frn ar och fiskesamhlle runt Skottland och Shetlandsarna. En del skandinaviska fiskare flyttade in, mestadels norrmn. Var ngonstans finner vi den stora spansktalande gruppen?
Senast redigerad av PlutoJ 2017-08-12 kl. 23:17.
Citera
2017-08-13, 00:27
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladernacken
Du har frmodligen ingen dom helst militr utbildning, och har drmed ingen som helst insikt vad krig innebr.
I 15 Bors, GRG-skytt; p ldre dar hemvrnsman i 423 Norde lv, "Nullus secundus".
Du kanske inte skall slnga ut dig tvrskra utsagor om snt du inte vet nt om.

Och nej, jag har inte insikt i vad krig r d jag ej deltagit. Har sett ddens flt och talat med verlevare om det rknas.
Fr vrigt finns det ingenting i ditt svar som motsger min utsaga om din sikt om vem som startade kriget.
Citera
2017-08-13, 00:29
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Amen till det. Det bor BARA engelsmn dr, det har alltid bara bott engelsmn dr. Folkomrstningen var vl nt i stil med 99% fr Thatcher och femton pers som rstade mot. Kanske ordet "troll" r tillmpbart hr.
Citera
2017-08-13, 07:16
Medlem
rdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Lite kuriosa om kriget, jag har googlat ordentligt men har varken hittat ngon krigsfrklaring eller fredsavtal.

Ngon utrikespolitiskt kunnig person p flashback som har mer koll?

Gammaldags krigsfrklaringar av den typ jag antar att du tnker tillhr nog huvudsakligen en gngen tid.

https://en.wikipedia.org/wiki/Declaration_of_war
Citat:
Since 1945, developments in international law such as the United Nations Charter, which prohibits both the threat and the use of force in international conflicts, have made declarations of war largely obsolete in international relations. In addition to this, non-state or terrorist organizations may claim to or be described as "declaring war" when engaging in violent acts.

Det nrmaste man kom en krigsfrkllaring i Falklandsdebaclet var britternas utlysande av "zoner" kring arna, frst en Maritime Exclusion Zone (MEZ) och drefter en Total Exclusion Zone (TEZ).

https://en.wikipedia.org/wiki/Total_Exclusion_Zone
Senast redigerad av rdg 2017-08-13 kl. 07:25.
Citera
2017-08-13, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
I fantasin. Finns ingen annan tnkbar frklaring.
Citera
2017-08-13, 11:53
Medlem
Bergakungens avatar
Breaking news:

Storbritannien (och Frankrike!) startade andra vrldskriget. De angrep Tyskland bara drfr att Tyskland givit sig p Polen. Dumma, dumma Storbritannien (och Frankrike!).

Bergakungen, tf revisionisthistoriker och apologet.
Citera
2017-08-14, 17:17
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schweinmund
Den vanligtvis mycket slagfrdige Berit Hgmans uttalande var kanske inte hundraprocentigt rtt. Men hon utger sig heller inte fr att vara historiker.

Lt oss konstatera ngra enkla faktum:
I Storbritannien efter Suezkrisen och sen med Harold MacMillan m.fl. skedde stora avkolonialiseringar. "Wind of Change" var ledordet. Denna politik lg vl i tiden.

Flera kolonier blev sjlvstndiga frn 50-talet och framt. Falklandsarna var dock i UK:s egendom trots att stora delar av befolkningen var spansktalande och ville vara sjlvstndiga. Argentina uttryckte ett std fr detta och ockuperade n.

Detta gillade inte Thatcher, som mycket riktigt satte hrt mot hrt.

S nej, det var inte Storbritannien som startade konflikten. Men Thatcher hade mycket riktigt inrikespolitiska bekymmer (hon var djupt impopulr och anvnde krig som ett maktmedel fr att sitta kvar p samma stt som George Bush).

Dessutom var hon mer hrdhnt n ndvndigt.
Nja, Falklandsarnas befolkning rstade nstan enhlligt att vara en del av Storbritannien. Och vad det betrffar hrdhntheten s var det lite vrre n vad man tror. Argentina tillfogade "rddningsstyrkans" trupper rtt mycket skada, tills Engelsmnnen insg att handskarna mste komma av. D brjade de att aggressivt g efter mlen. Som nr de snkte General Belgrano...fr att n maximalt psykologisk effekt p motstndaren. Hypermodern atomubt mot WWII-kryssare r inte en direkt en jmn match.

...s n, engelsmnnen var inte ondigt hrdhnta. Att vara hrdhnta r bara bra. Det gr ofta konflikterna kortare.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in