Citat:
Ursprungligen postat av
Feodor
Fake news att det endast skulle vara drägg som samlas runt frågan. Bara 27% av befolkningen vill ta bort dylika monument och statyer. Bland republikaner är det 6% som tycker att man bör ta bort dem. Inte ens bland afroamerikaner finns det en majoritet för att ta bort statyer och monument.
Det finns absolut ingenting som säger att vare sig något är av högt konstnärligt värde bara för att det finns en populistisk dragningskraft. Dock säger det ju dock väldigt mycket om popularitet och vilken historisk betydelse det har för människor överlag, och där vinner väl konfederationsmonumenten helt klart. Men bara för att McDonalds är mer populärt att äta en på än en restaurang som har 3 stjärnor i Michelinguiden så betyder det inte att donken gör bättre mat.
Givetvis vill inte majoriteten av befolkningen ta bort det eftersom de inser det kulturella och historiska värdet i statyerna, men filiströsa vänsterextremister vill ta bort det på samma vis som filiströsa högerextremister inte skulle ha något problem med att ta bort eller förstöra monument som representerar vänsterikoner.
Det ska ju bli intressant att se hur ni beter er sen när högerextremism blir PK, och ni kommer förmodligen börja bränna böcker och slå sönder "degenererad konst" och monument som ni inte gillar.
Edit:
Citat:
Givetvis är allting "Fake News". Kom med källa på att majoriteten är uppförda mellan 1870-1920 så ska jag komma med en källa på att du har fel, men spelar det egentligen någon roll vad jag en presenterar eftersom allting går att avfärda som "Fake News" utan att man ens läst och källgranskat artikeln. Jag skriver egentligen bara detta svar för att leka med dig för jag tycker det är underhållande att argumentera med hjärndöda och filiströsa barbarbabianer.
Läste detta inlägg nu och insåg att jag faktiskt indirekt påstod att "majoriteten" av dem var det, så jag ber om ursäkt för mitt beteende, och jag projicerar förmodligen när jag kallade dig för inavlad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Slottsherre
Ja, en banalt utförd ryttarstaty är nog mer att jämföra med en IKEA-lampa än med riktig konst.
Båda två är riktig konst och har lika mycket rätt att existera. Personligen blir jag irreterad när människor klagar på att man förstör eller monterar ner konstobjekt som man själv uppskattar, men sedan inte har något problem med att man förstör konstobjekt som man inte gillar eller bryr sig om.
Citat:
Banalt hantverk av enklaste sort.
Men nu är det ju symbolvärdet det handlar om. Man behöver bara se dräggen som samlas kring den för att inse att det inte är några estetiska värden som ska försvaras.
Det spelar ingen roll om det är "drägg" som samlas runt det, och bara för att konstverket tilltalar högerextremister så betyder det inte att verket är dåligt eller av låg kvalitet. De nazistiska konstnärerna Arno Breker och Leni Reifenstahl är fortfarande genier trots att deras konst tilltalar mycket nazister idag.