Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-24, 12:39
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriaTider.se
Som du ser i länken, som visar hur beställningssidan såg ut, så gick du in och aktivt beställde en löpande prenumeration. Det finns ingen skyldighet att påminna dig om detta på något speciellt sätt, utan våra fakturor räcker gott. Jag har erbjudit dig att flytta fram så du får ett år gratis, men om du hellre vill pröva en sån självklar sak rättsligt så är det givetvis upp till dig. /WN

Bra, visa upp länken i tingsrätten. Men se till att de stänger av JavaScript först!

Helt makalöst egentligen hur ni för ynka 365:- dels tappar en potentiell kund som tidigare visat betalningsvilja för er produkt samt riskerar ert rykte genom att kräva pengar för något som inte efterfrågats, använts eller beställts. Ni kommer inte få en krona av mig. Vill ni lägga tid och resurser på att driva detta vidare ser jag fram emot att möta er i tingsrätten!
__________________
Senast redigerad av voodoodaddy 2017-08-24 kl. 12:43.
Citera
2017-08-24, 14:05
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriaTider.se
Sverigevänner, försök nu att begripa följande två saker innan ni beställer. Om det är svårt så läs texten igen långsamt tills det sitter:

1. Om du beställer våra tjänster och väljer faktura som betalningsalternativ så kommer du att få en faktura från oss. Om du inte vill få fakturor, undvik då att beställa våra tjänster mot faktura.

2. Om du beställer en löpande prenumeration så kommer du att få en faktura om året på 365 kronor tills du säger upp prenumerationen. Om detta inte är ok, beställ då inte en prenumeration. /WN

Eller så inser ni att ni har ett ineffektivt system som leder till mycket problem (om ni inte medvetet gör detta). Ett normalt seriöst företag skulle sträva efter att undvika sånt här. Det simplaste ni skulle kunna börja med är att strypa abonnemangen direkt vid utebliven betalning så att varken ni eller kunder drabbas av uteblivna intäkter/kostnader.

Ni lär ha många fall att försöka driva i tingsrätten utan framgång om ni ska hålla på såhär. Till att börja med kan ni presentera exempel på mål ni gått igenom med vinst.

Om ni fortsätter såhär får ni mer eller mindre skylla er själva. Jag tror ni har mycket att vinna på att rycka upp er istället.
Citera
2017-08-24, 21:41
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedGreenMan
Eller så inser ni att ni har ett ineffektivt system som leder till mycket problem (om ni inte medvetet gör detta). Ett normalt seriöst företag skulle sträva efter att undvika sånt här. Det simplaste ni skulle kunna börja med är att strypa abonnemangen direkt vid utebliven betalning så att varken ni eller kunder drabbas av uteblivna intäkter/kostnader.

Exakt!

Jag känner i vart fall inte till något annat företag som arbetar på det här sättet:

Citat:
Ursprungligen postat av FriaTider.se
Detta påstående går inte att bemöta eftersom kunden inte identifierat sig. Men gissningsvis har kunden väntat i tre år (365 * 3 + påminnelseavgift) och först nu kommit fram till att han ska säga upp/bestrida. Då blir det runt 1.000 kronor totalt.

Det är väl knappast normalt att företag låter ett abonnemang ticka på i 3 år trots utebliven betalning. Normalt är väl högst 3 månader!
Citera
2017-08-25, 18:23
  #124
Medlem
FriaTider.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Det är väl knappast normalt att företag låter ett abonnemang ticka på i 3 år trots utebliven betalning. Normalt är väl högst 3 månader!
Det beror på priset. Vi har en kreditgräns på ca 1000 kr, sen säger vi upp prenumerationen.

Ditintills sitter vi inte passivt och "inväntar" uppsägning utan vi skickar påminnelser på sms, e-post, brev mm mm. Detta är något vi alltid gör för samtliga kunder där vi kan få fram ett mobilnummer.

Om du tecknar ett årskort på gymmet och inte betalar på några månader så kommer de säga upp ditt gymkort och spärra det, varpå du får en räkning på runt 8.000 kr från Intrum Justitia för "kvarvarande period". Samma sak om du inte betalar ditt kreditkort, då krävs hela krediten in direkt.

I vårt fall nöjer vi oss med att man betalar för den tid man redan förbrukat. Det blir alltså ca 1.000 kr i kapital för tre år, i värsta fall. Och då har man alltså "skitit i allt" i tre års tid. Att man glömmer att vi finns och sen får en räkning på runt tusenlappen förekommer alltså överhuvudtaget inte. /WN
Citera
2017-08-25, 23:19
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriaTider.se
Det beror på priset. Vi har en kreditgräns på ca 1000 kr, sen säger vi upp prenumerationen.

Ditintills sitter vi inte passivt och "inväntar" uppsägning utan vi skickar påminnelser på sms, e-post, brev mm mm. Detta är något vi alltid gör för samtliga kunder där vi kan få fram ett mobilnummer.

Widar, kan du med handen på hjärtat säga att ert upplägg i huvudsak syftar till fakturamottagarnas bästa? Jag tror inte att du kan det -- men kan du faktiskt det så får du gärna förklara hur du resonerar.

Du måste väl inse att en fakturamottagare som varken har kontaktat er eller har betalat en krona på över ett år inte känner behov av er abonnemangstjänst. Eller?
Citera
2017-08-26, 00:05
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriaTider.se
Om du tecknar ett årskort på gymmet och inte betalar på några månader så kommer de säga upp ditt gymkort och spärra det, varpå du får en räkning på runt 8.000 kr från Intrum Justitia för "kvarvarande period".

Bra liknelse! Om du köper ett årskort på ett gym och väljer att betala för hela året i förskott, skulle du då tycka att det var rimligt att de kontaktade dig mer än tre år efter att du senast var på gymet för att meddela att årskortet omvandlats till ett månadsabonnemang som de nu vill ha betalt för i efterskott? De hävdar det är enligt avtalet (som du tyvärr inte fick någon kopia av) du tecknade när du köpte årskortet för tre år sedan.

Du tror väl inte fullt allvar att det finns några seriösa företag som agerar på det sättet?
Citera
2017-08-26, 13:18
  #127
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriaTider.se
Man köper alltid minst ett år, dvs 365 kronor. Men därefter löper avtalet tillsvidare med tre månaders uppsägningstid. Att minsta order är ett år framgår alltid tydligt, se själv här: https://konto.friatider.se/plus/signup

Men det förekommer ändå ofta att kunden vill "säga upp" den första fakturan på 365 kronor och istället föredrar att betala 0 (noll) kronor. Det är då det blir problem.

Tre månaders uppsägningstid på en digitaltidning? Snacka om att inte tro på sin produkt! Personligen tycker jag kanaler som Fria Tider behövs, men lika mycket som jag är emot okontrollerad invällning så är jag emot tveksam affärsmoral.

Jag fattar att Fria Tider behöver inkomster och att ni säkert har en ansträngd ekonomi och troligen inte har helt lätt att få annonsintäkter. Sen tycker jag också att folk är dumma/lata som inte läser igenom avtalet ordentligt innan de signerar av det. Jag hade tänkt att köpa ett år av er, men när jag såg avtalet så valde jag att avstå. Jag hade lätt köpt ett år om det inte var att jag hade behövt säga upp det tre månader innan. Jag anser att det borde vara så att man betalar för ett år, och sedan månade, veckorna innan de löper ut påminns om att betala in igen om man vill fortsätta och betalar man inte in så avslutas abonnemanget bara.
Citera
2017-08-26, 16:53
  #128
Medlem
FriaTider.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Widar, kan du med handen på hjärtat säga att ert upplägg i huvudsak syftar till fakturamottagarnas bästa?
Nej självklart inte. Bäst för fakturamottagaren hade varit om varje faktura var på 0 kr. Eller rentav att vi betalade kunderna för att läsa tidningen?

Tre månaders uppsägningstid (91 kronor totalt) är en rimlig balans mellan kundens och våra intressen, anser vi. Man kan inte skicka en faktura på 10 kronor då bankavgifter, bokföringskostnader mm äter upp allt isf.

Citat:
Ursprungligen postat av voodoodaddy
Du tror väl inte fullt allvar att det finns några seriösa företag som agerar på det sättet?
Mellan en månad och ett års uppsägningstid är branschpraxis. Så våra tre månader är ingen "scam" så som påstås.

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag anser att det borde vara så att man betalar för ett år, och sedan månade, veckorna innan de löper ut påminns om att betala in igen om man vill fortsätta och betalar man inte in så avslutas abonnemanget bara.
Det går inte att göra fakturor som är valfria att betala i momspliktig verksamhet, vilket jag redan förklarat ovan. Att föreningar och försäkringsbolag (ej momspliktiga) kan ha detta upplägg gör tydligen att ni tror att vi kan ha det. Jämför med de andra tidningarna (våra konkurrenter) istället och berätta vad vi gör som är sämre. Vi kan inte avvika jättemycket eftersom vi då blir utkonkurrerade. Enkelt.

Vårt nuvarande system är att prenumerationen löper vidare med tre månaders uppsägningstid (91 kronor) efter det första årets slut. En faktura för ett år kommer nio månader in på den nya perioden. Vill man då avsluta abonnemanget så betalar man fakturan (365 kronor) och säger upp, varpå vi inte skickar några fler fakturor. Det är fullt rimligt, det handlar fortfarande om struntsummor och det är tydligt direkt i själva beställningsformuläret (ej gömt i villkor eller liknande) att man beställer ett löpande abonnemang. Hade tjänsten kostat 365 kronor i månaden hade vi naturligtvis kunnat fakturera varje månad, men det går inte att göra med så små belopp.

Vi kommer dock inom kort att införa månadsvis fakturering via automatisk kortdebitering, för de kunder som önskar det, så som DN, Spotify mfl gör. Jag gissar dock att även denna lösning kommer få kritik på samma grunder som ovan, dvs att vi är Fria Tider och inte DN. /WN
__________________
Senast redigerad av FriaTider.se 2017-08-26 kl. 17:06.
Citera
2017-08-26, 19:21
  #129
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriaTider.se

Mellan en månad och ett års uppsägningstid är branschpraxis. Så våra tre månader är ingen "scam" så som påstås.

Det går inte att göra fakturor som är valfria att betala i momspliktig verksamhet, vilket jag redan förklarat ovan. Att föreningar och försäkringsbolag (ej momspliktiga) kan ha detta upplägg gör tydligen att ni tror att vi kan ha det. Jämför med de andra tidningarna (våra konkurrenter) istället och berätta vad vi gör som är sämre. Vi kan inte avvika jättemycket eftersom vi då blir utkonkurrerade. Enkelt.

Vårt nuvarande system är att prenumerationen löper vidare med tre månaders uppsägningstid (91 kronor) efter det första årets slut. En faktura för ett år kommer nio månader in på den nya perioden. Vill man då avsluta abonnemanget så betalar man fakturan (365 kronor) och säger upp, varpå vi inte skickar några fler fakturor. Det är fullt rimligt, det handlar fortfarande om struntsummor och det är tydligt direkt i själva beställningsformuläret (ej gömt i villkor eller liknande) att man beställer ett löpande abonnemang. Hade tjänsten kostat 365 kronor i månaden hade vi naturligtvis kunnat fakturera varje månad, men det går inte att göra med så små belopp.

Vi kommer dock inom kort att införa månadsvis fakturering via automatisk kortdebitering, för de kunder som önskar det, så som DN, Spotify mfl gör. Jag gissar dock att även denna lösning kommer få kritik på samma grunder som ovan, dvs att vi är Fria Tider och inte DN. /WN

Ja, jag har haft Spotify till och från, och det har funkat utmärkt. Aldrig haft några bekymmer med uppsägningarna heller. Spotify, Viaplay, Netflix m fl, funkar ju så att du debiteras månad för månad, funkar till och med att säga upp mindre än en vecka innan nästa månadsbetalning, har gjort så med alla ovan nämnda till och från. Det enda som händer är att de släcker ner åtkomsten när den dagen är nådd.

Men tre månader uppsägningstid tycker jag är tveksamt. Precis som Alltele eller Comhem har 24 månaders bindningstid. Dvs de tror inte på sin egen produkt utan måste tvinga folk att ha kvar dem. Detta är varför jag inte har med dem att göra. Jag kör med Bahnhof, ingen bindningstid, och gissa vad? Jag har haft dem i dryga fem år nu och knappt någon driftstörning alls. Har testat både Comhem och Alltele innan (dum som jag var) men jag drog det till telecområdgivarna respektive ARN så de var tvungna att bryta innan avtalet löpte ut. När jag sedan gick vidare så var mitt krav ingen bindningstid och då blev det just Bahnhof. Jag har snackat med folk som jobbar där å mitt arbetes vägnar då vi skulle ha ny IT leverantör och de jag pratade med på Bahnhof menade just att företaget tror på sin kapacitet och på sina produkter och därför ansåg om folk bara vågar prova och se att de funkar så kommer de stanna. De hade rätt. Dessutom är de billigare än de flesta andra trots sin överlägsna kvalitet.

Vidare det där skitsnacket om "att folk bara klagar för att vi är Fria Tider" är bara tramsigt. Varför inte ha det som så att om folk inte betalar så släcks bara åtkomsten första dagen på nya obetalda perioden. Viaplay har det så. Jag hade bytt kreditkort men inte uppdaterat uppgifterna till Viaplay, jag fick ett mail om att nu är ditt abonnemang släckt p g a utebliven betalning, men du är när som helst välkommen som kund. Gick bara in och gjorde uppdateringen så funkade det sen.
Citera
2017-08-26, 21:43
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriaTider.se
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Widar, kan du med handen på hjärtat säga att ert upplägg i huvudsak syftar till fakturamottagarnas bästa? Jag tror inte att du kan det -- men kan du faktiskt det så får du gärna förklara hur du resonerar.

Du måste väl inse att en fakturamottagare som varken har kontaktat er eller har betalat en krona på över ett år inte känner behov av er abonnemangstjänst. Eller?

Nej självklart inte. Bäst för fakturamottagaren hade varit om varje faktura var på 0 kr. Eller rentav att vi betalade kunderna för att läsa tidningen?

Tre månaders uppsägningstid (91 kronor totalt) är en rimlig balans mellan kundens och våra intressen, anser vi. Man kan inte skicka en faktura på 10 kronor då bankavgifter, bokföringskostnader mm äter upp allt isf.


Du svarade på fel fråga ...

Jag tror att boll-svante var på rätt spår med att 'en betydande del av [Fria Tiders] inkomst härstammar från folk som egentligen inte vill ha det längre'. Jag kan undra hur Fria Tiders churn rate ser ut?

--

Widar Nord skrev tidigare:

Citat:
Ursprungligen postat av FriaTider.se
Samtidigt upplever nog vissa att de köpt tjänsten delvis i stödsyfte. Då förväntar de sig att vi ska vara snälla tillbaka och stryka krav mm när de vill slippa betala när fakturan kommer. När vi inte kan gå med på det (se ovan om moms mm) så blir de förbannade istället. Det är min tolkning av varför denna tråd och liknande dykt upp här och på Facebook.

Det är väl inget märkligt alls med att förvänta sig ömsesidighet avseende good will -- ett tagande och givande är väl i det närmaste en förutsättning för en långsiktig affärsrelation. Se t.ex. spoiler.

Vad jag kan se är en korrigering ofrånkomlig -- antingen då från konsumentsidan eller från tidningen.
__________________
Senast redigerad av Magro 2017-08-26 kl. 22:02.
Citera
2017-08-26, 22:00
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriaTider.se
Vårt nuvarande system är att prenumerationen löper vidare med tre månaders uppsägningstid (91 kronor) efter det första årets slut. En faktura för ett år kommer nio månader in på den nya perioden. Vill man då avsluta abonnemanget så betalar man fakturan (365 kronor) och säger upp, varpå vi inte skickar några fler fakturor. Det är fullt rimligt, det handlar fortfarande om struntsummor och det är tydligt direkt i själva beställningsformuläret (ej gömt i villkor eller liknande) att man beställer ett löpande abonnemang. Hade tjänsten kostat 365 kronor i månaden hade vi naturligtvis kunnat fakturera varje månad, men det går inte att göra med så små belopp.

EDIT: Nu förstår jag den här biten tror jag.

Faktura 1 skrivs ut c:a 14 dagar efter orderdatum och är på 365 kr och avser 12 månader 'FT PLUS' varav c:a 350 dagar i förskott.

Faktura 2 skrivs ut 21 månader efter orderdatum och avser då 9 månader retroaktivt samt 3 månader förskott.

---

Säger man upp direkt när man får Faktura 2 betalar man 9 månader retroaktivt och 3 månader förskott i och med uppsägningstiden, totalt 365 kr.

Säger man upp 14 månader efter orderdatum får man en slutfaktura avseende 2 månader retroaktivt och 3 månader förskott, totalt 150 kr.

Korrekt?
__________________
Senast redigerad av Magro 2017-08-26 kl. 22:52.
Citera
2017-08-26, 22:07
  #132
Medlem
Avalanchekings avatar
Jag är jävligt kluven kring denna Widar Nord. Han svarar både professionellt och samtidigt jävligt oprofessionellt stundtals. Det säger sig själv att en kund inte ska behöva ha en tre månaders framförhållning för att säga upp. Det är såklart inte så seriöst. Sen att han inte kan erkänna det är en annan femma. Hur skulle det låta om han själv påstod att det låter oseriöst? Det e såklart för att få in så mycket pengar som möjligt. Samtidigt.... alla företag är giriga. Men man kan vara girig på ett bättre sätt än så. Gör det snyggare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback