• 3
  • 4
2020-11-20, 13:40
Medlem
Upplystkrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Betyder det här att universum har ett medvetande.

Kanske är Universum i sin totalla helhet ett macro-mevdvetande, eller så är den i en "process" där den går från omedvetande till medvetande.
Citera
2023-03-05, 20:18
Medlem
anomaligns avatar
Jag bumpar den här tråden med anledning att jag själv just fått reda på att panpsychism är ett begrepp.

Jag har alltid tyckt att frågor om medvetandets natur och uppkomst är intressanta, (då mest på en populärvetenskaplig nivå typ) men tyckt att förklaringar som vilar mot emergence verkar otillfredsställande. Som att de förklarar en sak genom att beskriva en annan. (Eller i värsta fall att de blandar ihop själva grejen med metaforen.)
När någon säger saker som "celler är bara mindless machines" eller att "medvetandet bara är mjukvara" då känner jag en nästan kroppslig reaktion av irritation.

Extra besvärligt har det verkat när jag lyssnat på såna som Daniel Dennet (som annars är så hård mot magiskt tänkande) börja beskriva själva subjektiviteten som en konsekvens av det neurala nätverket, som om vi faktiskt vet att det är så, och att det inte är ett hyfsat grundlöst antagande.

Det bör sägas att jag har låg bildning och kunskap på området, och att jag kan vara arrogant och korkad och ifrågasätta stora akademiska namn på området, men jag tycker inte att de förhärskande idéerna vilar på solid grund.

Eftersom evolutionen är en grej verkar det rimligare att tänka sig att medvetande är något mer fundamentalt än något som uppstår (magiskt) när en viss neural elektrokemisk konfiguration har nåtts. Sedan har de senaste decenniernas syntetiska neurala nätverk visat att tänkande, kognitivt, intellektuellt arbete är en sak, men att subjektivitet är en annan. Att de är relaterade fenomen, men att den ena inte kan beskriva den andra.

Denna fråga har gnagt mig en längre tid, men jag har aldrig lyckats hitta någon riktning som mer ligger i linje med vad jag anser är rimligare. För några år sen frågade jag en vän som är högutbildad i neurovetenskap, men hen tyckte min idé bara verkade konstig, så jag har tänkt att jag bara är dum i huvudet.

Tills jag frågade chatGPT. Jag beskrev mitt förslag på en alternativ medvetandeförklaring och frågade om det fanns något sånt etablerat och chatGPT svarade panpsychism. Det kändes så jäkla värt. Jag är inte helt klar ännu exakt hur de som förespråkar denna linje resonerar, som Philip Goff, men jag känner mig lite peppad på att det faktiskt finns en sån teori, och att läsa in mig på den.
Citera
2023-03-05, 20:58
Medlem
lokesTwitters avatar
Bland annat Freeman Dyson och David Chalmers påstod/påstår att allt är medvetet i olika grader.
https://en.wikipedia.org/wiki/Interp...e%20constraint.
the Copenhagen interpretation as it was developed and argued about by many people.
Citera
2025-03-04, 14:03
Medlem
Generalkosmoss avatar
Peter Sjöstedt, svensk engelsk filosof stödjer panpsykism, kolla hans videos på youtube samt är Bernardo Kastrup en riktig tungviktare inom ämnet! Bara å söka på youtube.

Även advaita vedanta och upanishaderna, antika indiska filosofiska inriktningar och texter drar samma slutsatser.

Philip Goff kom ja också på, många riktigt smarta som stödjer detta!
Citera
2025-03-09, 04:41
Medlem
Generalkosmoss avatar
**Panpsykism: En detaljerad beskrivning**

Panpsykism är en filosofisk idé som föreslår att medvetande eller psykiska egenskaper inte är begränsade till människor eller djur, utan att alla delar av naturen – inklusive fundamentala element som atomer och partiklar – har någon form av medvetande eller mentala egenskaper. Enligt panpsykismen är medvetandet inte något som uppstår hos komplexa organismer utan en grundläggande aspekt av hela verkligheten.

### Vetenskapliga och filosofiska insikter som ger stöd till panpsykism

Moderna vetenskapliga och filosofiska tankar som ger viss trovärdighet till panpsykism kommer bland annat från områden som kvantmekanik och medvetandets problematik. Inom kvantmekaniken finns det teorier som antyder att medvetande kan vara en grundläggande egenskap i universum, där vissa forskare tror att medvetandet kan spela en roll i kollapsen av kvantvågfunktionen. Dessutom har medvetandets natur varit en svår nöt att knäcka för filosofi och vetenskap, där ingen fullständig förklaring av hur medvetandet uppstår ur hjärnans aktivitet har nått konsensus. Detta har lett vissa att ifrågasätta om medvetande verkligen är begränsat till biologiska hjärnor, eller om det finns i någon form hos alla delar av verkligheten.

En annan aspekt som ger stöd åt panpsykismen är den så kallade "integrerade informations-teorin" (IIT), som föreslår att medvetande är ett resultat av informationsbearbetning i ett system. Om detta är fallet, kan även enklare system – eller till och med fundamentala fysiska system – besitta någon form av medvetenhet i viss mån.

### Panpsykism i filosofisk tradition: Giordano Bruno, Alfred North Whitehead, Spinoza

**Giordano Bruno** (1548–1600) var en italiensk filosof och mystiker som var en tidig förespråkare för en kosmologisk syn på världen där allt i naturen besitter en form av själ eller medvetande. Bruno förnekade den aristoteliska idén om en hierarkisk kosmos, där människan var i centrum, och hävdade istället att universum är oändligt och fylld av liv och medvetande på alla nivåer. Han såg alla objekt, från de minsta partiklarna till de största himlakropparna, som besjälade.

**Alfred North Whitehead** (1861–1947), en brittisk filosof och matematiker, utvecklade en panpsykistisk teori inom ramen för sin processfilosofi. Whitehead föreslog att allt i universum, från de minsta partiklarna till komplexa levande varelser, har en form av upplevelse. För honom var världen inte bestående av statiska objekt utan av dynamiska processer där varje enhet har en slags subjektiv erfarenhet. Hans idéer bidrog till att återuppliva intresset för panpsykism i det 20:e århundradet.

**Baruch Spinoza** (1632–1677), en nederländsk filosof, föreslog en form av panteism där Gud och naturen var ett. Spinoza ansåg att medvetande eller "tänkande" var en aspekt av all materia. Enligt hans system var allt i naturen, både fysiskt och mentalt, förbundna och olika uttryck för samma grundläggande substans. Han ansåg att alla saker har en form av liv eller medvetande beroende på hur deras struktur och egenskaper manifesteras.

### Andra viktiga västerländska filosofer och tänkare

Flera andra filosofer har också haft inflytande på utvecklingen av panpsykismen. Till exempel, **Leibniz**, en tysk filosof och matematiker, föreslog en teori om "monader" – små, odelbara enheter som innehåller en viss form av medvetande eller upplevelse. Han såg dessa monader som byggstenar för hela universum.

**William James**, den amerikanske psykologen och filosofen, diskuterade medvetandets problem och föreslog att medvetande kan vara ett mer grundläggande fenomen än vad som traditionellt förstås inom materialismens ramar.

### Sammanfattning och detaljerad beskrivning av panpsykism

Panpsykism, som en filosofisk ståndpunkt, utmanar det traditionella materialistiska synsättet som ser medvetande som något som uppstår i hjärnan eller genom biologiska processer. Istället föreslår panpsykismen att medvetande är en fundamental egenskap hos allt som existerar, från de minsta partiklarna till de mest komplexa organismerna. Detta synsätt kan verka radikalt, men det har sina rötter i äldre filosofiska traditioner, och har på senare tid fått nytt liv i ljuset av moderna vetenskapliga upptäckter som ifrågasätter materialismens förmåga att förklara medvetandets natur.

En central idé i panpsykismen är att alla enheter i universum, oavsett hur små, besitter någon form av upplevelse. Denna upplevelse kan vara mycket primitiv och enkel i mindre komplexa system, men kan bli mer sofistikerad i mer komplexa system som människor eller djur.

Panpsykismens relevans i dagens filosofiska diskussion handlar ofta om att det kan ge en mer enhetlig och integrerad syn på medvetande. Istället för att medvetandet ska betraktas som något som uppstår ur komplexa fysiska processer, kan det ses som något som alltid har funnits som en del av materien själv. På så sätt kan panpsykism erbjuda en lösning på "hårdvara"-problemet inom medvetandefilosofin – hur fysiska processer kan ge upphov till subjektiv upplevelse.
Citera
2025-03-09, 07:16
Medlem
Generalkosmoss avatar
Panpsykism är uppfattningen att medvetande eller sinne är en grundläggande och genomträngande egenskap i universum, närvarande även i till synes icke-medvetna entiteter som atomer, stenar eller växter. Enligt denna syn är medvetande inte bara något som uppstår i hjärnor, utan är inneboende i all materia.

Många människor som använder psykedelika (t.ex. psilocybin, LSD, DMT) rapporterar upplevelser som stämmer överens med panpsykistiska insikter. Under påverkan av psykedelika upplever individer ofta en känsla av sammankoppling med naturen, där de känner att växter, djur eller till och med icke-levande objekt är besjälade eller har någon form av medvetande. Dessa upplevelser kan kännas som ett direkt möte med tanken att medvetande inte är begränsat till människor eller djur, utan är ett grundläggande drag hos hela universum.

Exempel:
- **Känsla av samhörighet med allt**: Vissa människor rapporterar att de upplever en djup känsla av enhet med naturen, där träd, stenar eller floder upplevs som levande på ett sätt som transcenderar den vanliga gränsen mellan subjekt och objekt.
- **Kommunikation med den naturliga världen**: Människor säger ibland att de kan "höra" tankar eller känslor från växter, djur eller till och med jorden själv, vilket speglar den panpsykistiska idén att all materia har någon form av medvetande eller medvetenhet.

**Psykedelika och Non-dualism**
Non-dualism handlar om den filosofiska och andliga förståelsen att det inte finns någon inneboende separation mellan jaget och universum. Det utmanar den dualistiska tanken som skiljer sinne från kropp, subjekt från objekt eller jag från annat. Non-dualism är en kärnidé inom många österländska filosofier, såsom Advaita Vedanta inom hinduism, vissa buddhistiska skolor och taoism.

Psykedelika rapporteras ofta inducera upplevelser som resonerar djupt med non-duala insikter. Under påverkan av substanser som LSD, psilocybin eller DMT upplever användare ofta att gränserna mellan sig själva och världen omkring dem upplöses. Här är hur detta kan manifestera sig:

- **Ego-dissolution**: Många människor rapporterar "ego-död" eller upplösning av jaget, där gränserna mellan individen och universum försvinner. Detta kan leda till en direkt upplevelse av non-dualism – att inte längre känna sig som ett isolerat subjekt, utan att inse att "jaget" är oskiljaktigt från allt omkring dem.
- **Känsla av enhet med existensen**: Under den mest intensiva psykedeliska upplevelsen kan individer uppleva en känsla av oneness, där tid, rum, människor och universum själv blir enhetligt. Det finns inte längre någon upplevd skillnad mellan "betraktaren" och det "betraktade". Detta speglar non-duala läror som betonar den fundamentala enheten i all existens.
- **Transcendens av dualistiska begrepp**: Psykedelika tillåter ofta människor att uppleva verkligheten utan de vanliga mentala filtren eller kategorierna (t.ex. bra vs. dåligt, själv vs. annat), vilket leder till en mer direkt, omedelbar upplevelse av verkligheten som stämmer överens med den non-duala förståelsen av världen.

**Integrera dessa insikter**
Många individer rapporterar att efter deras psykedeliska upplevelser finner de det lättare att integrera eller förstå filosofiska eller andliga idéer relaterade till panpsykism och non-dualism. Den direkta, upplevelsebaserade naturen hos psykedeliska tillstånd erbjuder ett slags "bevis" eller djupa insikter i dessa idéer som är svåra att artikulera men starkt kända.

Exempelvis kan någon som just haft en psykedelisk resa komma ut ur den med en känsla av att alla levande ting, även till synes icke-levande objekt, delar en gemensam, medveten essens. Detta skulle resonerar med panpsykism. På samma sätt kan förlusten av självmedvetenhet under en trip ge dem en bestående förståelse av non-dualism: att gränserna mellan "själv" och "annat" är i slutändan illusioner.

**Varningar och försiktighetsåtgärder**
Medan dessa insikter kan vara djupt omvälvande, är det viktigt att notera att inte alla som tar psykedelika kommer att uppleva dessa upplevelser, och effekterna kan vara oförutsägbara. De beror ofta på set (sinne) och setting (miljö), personliga övertygelser och individuella psykologiska tillstånd. Dessutom, även om dessa upplevelser kan ge värdefulla insikter, är de fortfarande subjektiva och ger inte nödvändigtvis "objektivt bevis" för de filosofiska idéerna själva.

**Slutsats**
Sammanfattningsvis kan psykedelika ibland fungera som en katalysator för direkta upplevelser av panpsykism och non-dualism, och erbjuda individer ögonblick av djupa insikter om sammankopplingen av allt och upplösningen av jaget. Oavsett om det handlar om en förstärkt känsla av enhet med naturen (panpsykism) eller upplösningen av gränserna mellan självet och andra (non-dualism), har psykedelika historiskt sett öppnat dörrar för att utforska dessa djupa och gamla filosofiska idéer
Senast redigerad av Generalkosmos 2025-03-09 kl. 07:28.
Citera
2025-03-13, 03:01
Medlem
Generalkosmoss avatar
I mitt panteistiska universum är kosmos inte sterilt och mekaniskt utan har mycket starka korrelationer med biologi, att därför ta en titt på människan om organism ger en mycket klarare bild av vad kosmos är på makro skala.
Som de gamla magiska maximet lyder "as above, so below. As within, so without"

Det finns koraller av samma art som sprutar ut pollen exakt samtidigt oavsett distans. De saknar hjärna/syn osv men just denna aktion är så fantastiskt i synk.
Stjärnorna i vår galax sänder ut riktade "pulsar" som verkar "tas emot" av stjärnan på den sidan, ja nästan hur våra neuroner kommunicerar, iaf så verkar universum recycla mönster och beteenden på många olika storleksskalor om man börjar studera och vet vilka mönster man ska titta efter. Fraktaler, mandelbrot, pi, osv.
Hela vår planet har terrafornmats av liv för att just bli mer beboeligt, ja utom just människor gör detta men från alger som skapade syre som ändrade hela sammansättningen och påverkar allt till temperaturen i luften till faktiska bakterier i moln som får de å regna. R shamaner talade om ett levande kosnos fyllt av andarr dom inte far off på sätt och vis .

Även innåt, tänk er hur hela kroppen på molekylär nivå ser ut som nåt taget direkt ur science fiction, tänker på de "gubbar" som bär enskilda dna molekyler, hur jävla trippat ser inte de ut?
https://youtube.com/shorts/MOdvXkaRh...yFPCLOjDnTuJpo

Vår planet har bokstavligen en magnet aura som skyddar oss från kosmisk strålning... Så som spermier sprider liv till ägg, sprider kometer primitiva koder me proto liv till fertila planeter som sätter igång hela processen igen.

Gillar Peter Sjöstedts spekulationer angående den mer hedniska pantheistiska guden some imminent i skapelsen. Många klagar ju på varför en allsmäktig gud tillåter så mycket skit, men en "gud" somr inkapslad i skapelsen och kanske t.om omedveten, och själv på en process till medvetandehet, om nu medvetande är överallt i skapelsen fast i hierarki av komplexitet, och kan komma ihop å bilda större nätverk av komplexitet, lixom en enskild atom bär på ett frö av proto medvetande men kl.mer de ihop till å bli organismer blir kapaciteten till känslor och förnimmelser så pass mäktigare, gud vore ju va all förnimmelse i hela kosmos ger upphov till på en å samma gång, själva "mega mindet" som känner av allt, makro processen.

När vi drömmer är vår identitet bortglömd och hela nya karaktärer och landskap skapas och vi är helt uppslukade i dessa, men när vi vaknar löses allt upp och vi upplever oss återigen som en karaktär, vem vet var faktiskt början å sluter av denna kosmiska dröm faktiskt har sina gränser.
Citera
2025-03-13, 05:32
Medlem
Generalkosmoss avatar
Lite trippigt montage
https://youtu.be/Rjo_ok42hcM?si=RV_sLMEPHd5RQvF5

Att panpsykism har gjort en sorts 360, från lixom shamanism till filosofi, sedan populärt och nu tillbaka på menyn me full kraft underbart!
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Panpsychism
Citera
2025-03-21, 13:02
Medlem
Generalkosmoss avatar
Grekiska filosofer (moderna) talar om panpsykism, intressant!
https://youtu.be/Vnkyxpb2Vcg?si=WdYqASaRmKHA-Rfq
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in