• 1
  • 2
2017-09-01, 08:02
Medlem
Igår kom en bunt med säljmaterial för jultidningar från fyra aktörer, lite underligt att alla kom exakt samma dag men efter att ha googlat lite verkar det som om det faktiskt är fyra skilda bolag...

Det som jag inte blir riktigt klokt på är premierna, om man inte säljer så mycket så ser upplägget OK ut (för företagen) men när man kommer upp i de högsta försäljningsnivåerna så låter det lite för bra för att vara sant...

Exempel: www.jultidningsforlaget.com har en premie på ett superpresentkort på 14000kr om man säljer för 12999kr. Dvs: Om jag tex skulle vara ute efter en ny dator för 14kkr så kan jag i teorin köpa saker för 12999kr och få ett presentkort värt 14000kr => har prylar till ett värde av 12999 (jag vet... mycket är överprissatt, men ändå) och få en dator för 14000 på köpet (en dator som jag ändå skulle ha köpt på ett ställe där superpresentkortet gäller).

Så i exemplet ovan så skulle jag istället för att lägga ut 14000kr för en dator bara behöva lägga ut 12999kr för datorn och på köpet få en massa saker "värda" den summan...
Jag får det inte att gå ihop (om inte jultidningsförlaget ägnar sig åt välgörenhet), vad har jag missat...
Citera
2017-09-01, 08:37
Medlem
Bluebeast72s avatar
Ehh...

Du tror inte förlagen köper in en skit pc för ca 7000 o låter den glänsa som högsta premie? Dessutom lär du få fan så mkt mer dator om du bygger själv..så nej, inga blir rika o gör det där stora klipper genom jultidningar,men hey, beställ du för 13 lax o få din dator. Prova..snälla..
Citera
2017-09-01, 08:42
Medlem
Ratozs avatar
Momsen är lägre på tidningar än på datorer så nettobeloppet på presentkortet är inte högre än nettobeloppet du betalar för tidningarna.

Dessutom kan ett provisionsavtal finnas mellan bolaget som utfärdar presentkortet och jultidningsbolaget.

Äger dessutom jultidningsbolaget rätten att producera valfritt antal av sina tidningar utan extra upphovsrättskostnad etc behöver upplägget inte vara så korkat som det verkar.
Citera
2017-09-01, 08:46
Medlem
Nja, tänkte inte på den "skit" pc som man kan välja som premie utan mer på superpresentkortet som jag kan använda på CDON, Netonnet och ElGiganten för att köpa valfria delar och bygga min egen dator av... iofs så kommer jag inte åt Komplett, webhallen etc men de tre företagen jag nämnt har hyfsade priser...
Senast redigerad av Helldesk 2017-09-01 kl. 09:04.
Citera
2017-09-01, 09:03
Medlem
Momsen... intressant, den tänkte jag inte på...
Men: Prylarna som man kan köpa från jultidningsförlagen begränsar sig inte till trycksaker, numera finns det t.ex. kläder etc... just "jultidningsförlaget" har iofs mest trycksaker...
Ägarna av Jultidningsförlaget och Superpresentkortet verkar ha nära samarbete ibland så där kanske de också sparar in en slant...
Citera
2017-09-01, 09:14
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Ehh...

Du tror inte förlagen köper in en skit pc för ca 7000 o låter den glänsa som högsta premie? Dessutom lär du få fan så mkt mer dator om du bygger själv..så nej, inga blir rika o gör det där stora klipper genom jultidningar,men hey, beställ du för 13 lax o få din dator. Prova..snälla..

Det handlade ju om ett presentkort, inte en färdigbyggd dator. Det går alltså att köpa delar och bygga själv.
Citera
2017-09-01, 09:28
Medlem
Det är väl att de har dessa premier för att locka barnen att sälja.
De räknar att många fler säljer för en lägre summa och tar billiga premier än de som lyckas sälja max. Klassiskt lockbete.
Citera
2017-09-01, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helldesk
Igår kom en bunt med säljmaterial för jultidningar från fyra aktörer, lite underligt att alla kom exakt samma dag men efter att ha googlat lite verkar det som om det faktiskt är fyra skilda bolag...

Det som jag inte blir riktigt klokt på är premierna, om man inte säljer så mycket så ser upplägget OK ut (för företagen) men när man kommer upp i de högsta försäljningsnivåerna så låter det lite för bra för att vara sant...

Exempel: www.jultidningsforlaget.com har en premie på ett superpresentkort på 14000kr om man säljer för 12999kr. Dvs: Om jag tex skulle vara ute efter en ny dator för 14kkr så kan jag i teorin köpa saker för 12999kr och få ett presentkort värt 14000kr => har prylar till ett värde av 12999 (jag vet... mycket är överprissatt, men ändå) och få en dator för 14000 på köpet (en dator som jag ändå skulle ha köpt på ett ställe där superpresentkortet gäller).

Så i exemplet ovan så skulle jag istället för att lägga ut 14000kr för en dator bara behöva lägga ut 12999kr för datorn och på köpet få en massa saker "värda" den summan...
Jag får det inte att gå ihop (om inte jultidningsförlaget ägnar sig åt välgörenhet), vad har jag missat...

Det du missar är väl kanske att jultidningsföretaget kanske bara betalat 8000 för presentkortet, samt att du måste lägga ner mängder av timmar för att sälja tidningar för 12900kr. Säg att det tar dig 30h att sälja för den summan, gångra det med en normal timlön på 150kr så blir det en ganska dyr dator i slutändan
Citera
2017-09-01, 09:29
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Var ser du hur mycket man måste sälja för en viss premienivå? Presentkortet på 14 000 kr kräver 16 000 poäng, men jag ser inte hur utväxlingen försäljning i kr -> poäng ser ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Ehh...

Det är ett presentkort..
Citera
2017-09-01, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Det du missar är väl kanske att jultidningsföretaget kanske bara betalat 8000 för presentkortet, samt att du måste lägga ner mängder av timmar för att sälja tidningar för 12900kr. Säg att det tar dig 30h att sälja för den summan, gångra det med en normal timlön på 150kr så blir det en ganska dyr dator i slutändan

Du resonerar rätt.
Dock så tror jag snarare att förlagen köper "presentkorten" för 4000 snarare än 8000.
Ja, eller ännu mindre.
Många tyckert - tex - att Biltema har billiga grejer.
Men verktyg de säljer 99 kr köper de in för 19 kr.
Det finns STORA marginaler.
Citera
2017-09-01, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88

Grejen var att strunta i att sälja öht, bara beställa sk_ten och behålla/slänga/lägga ut som klump på tradera, whatever... = tidsåtgången är minimal

Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Du resonerar rätt.
Dock så tror jag snarare att förlagen köper "presentkorten" för 4000 snarare än 8000.
Ja, eller ännu mindre.
Många tyckert - tex - att Biltema har billiga grejer.
Men verktyg de säljer 99 kr köper de in för 19 kr.
Det finns STORA marginaler.

Nu har jag svårt att tro att de presentkorten är sååå billiga, du kan ju i fallet med elektronikbutikerna köpa produkter som är väldigt prispressade. Oavsett så kan ju jag som kund få ut varor som jag annars skulle få betala det belopp som nu står på presentkortet...
Citera
2017-09-01, 10:01
Medlem
Citat:
Grejen var att strunta i att sälja öht, bara beställa sk_ten och behålla/slänga/lägga ut som klump på tradera, whatever... = tidsåtgången är minimal.

Jag kom på det men orkade inte redigera.. ja så är det ju. Du "sparar" en tusenlapp, dock är du begränsad vad gäller utbud, (skulle inte förvåna mig om presentkortet har ganska många begränsningar också?) och jultidningsföretaget tjänar även de pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in