2017-09-08, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Krångla inte till det. Bentonitlera?

På bensinmacken finns bensindunkar i plast. De rymmer avsevärda mängder ammunition, med reservationen att man får öppna förpackningarna. En sådan behållare är a) lagom stor att bära, gömma och/eller gräva ner och b) mycket hållbar över tid och c) tät. Fuktätare ("vita påsar") skadar inte, men ammunition från 60-talet fungerade fint efter 40 år, liggande i sina pappaskar och förvarade som vanligt.

Sedan är frågan om man skall gräva ner eller hantera på annat sätt. Men väljer man att gömma sina dyrgripar (bensindunksknepet fungerar för annat också) underjordiskt är platsen viktig. Att hitta tillbaka (eller kunna beskriva för andra) exakt var grejorna finns är helt vitalt, liksom risken att man gräver ner på en framtida väg, byggnad eller annat som hindrar att man kommer till. .
Bensindunken var också ett mycket bra tips! Jag tror dock jag kommer köra på PVC rör då det känns som det billigaste alternativet.
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Varför överarbeta det med vacuumförpackning och fuktätare?
Patroner är gastäta och därför även fukttäta. Mässing/bly "rostar" heller inte. Viktigast är att det är hyffsat rent samt fritt från syror, alkaliska ämnen och ammoniak.

Packa löst i vaxat papper och i en tålig behållare, som tex förslutna rör, plast- eller metallåda som inte rostar bort.
Det är så stor mängd ammo att extra säkerhet/försiktig är lika bra att använda. Denna ammo ska sen grävas upp om samhället går åt helvete och då måste den fungera. Detta får helt enkelt inte bli fel.

Grymma tips och grym hjälp allesammans!
Citera
2017-09-08, 21:14
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musikalen
extra säkerhet/försiktig är lika bra att använda.

I så fall så är fuktätare det sista som ska stoppas ner. Dessa absorberar fukt vilket blir mättat efter en tid. När det är mättat har du då skapat en fuktkälla istället.
Vissa andra sorter kan innehålla salter eller gjorda på syrabaser vilket, i alla fall jag, inte skulle vilja utsätta ammunition för över längre perioder.
Citera
2017-09-08, 21:42
Medlem
Tammers avatar
Man måste tänka i två steg. Först måste man skydda från fysisk påverka av t ex djur (råttor) och inträngande vatten (rost). Sen måste man tänka på att skydda krutet från fukt. Så först ett yttre hölje av t ex metall, och inuti detta en fuktsäker förpackning. Skulle föreslå en plastpåse med säckväv runt, och denna placeras inuti en metallbehållare av något slag.
Citera
2017-09-08, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
I så fall så är fuktätare det sista som ska stoppas ner. Dessa absorberar fukt vilket blir mättat efter en tid. När det är mättat har du då skapat en fuktkälla istället.
Vissa andra sorter kan innehålla salter eller gjorda på syrabaser vilket, i alla fall jag, inte skulle vilja utsätta ammunition för över längre perioder.
Okej hur hade du gjort? Jag tänker mig ett pvc rör. I detta stoppar jag ammon (som på något sätt är skyddad emot fukt) och sen använder jag silikon mellan röret och pluggen som försluter röret.
Citera
2017-09-09, 00:50
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musikalen
Okej hur hade du gjort?

För det första hade jag strävat efter att inte gräva ner ammon. Du nämner tex inte något om att gräva ner bössan så varför inte förvara det på samma ställe? Om det ska vara på ett andra ställe så hade jag försökt lösa det med en källare eller liknande skyddat förråd med någorlunda reglerat klimat.

Om det promt ska vara nergrävt och i svensk fuktig jord så hade gjort som jag tidigare skrev, dvs tålig behållare, lös ammo och vaxat papper. Behållare kan vara PVC-rör med blindfläns, plastdunk eller låda av aluminium eller rostfritt. Det ska hålla smutsen borta och tåla stötar från spaden när man gräver upp det igen.
Fukt är nog det minsta bekymret i alla fall (jag har kört massor av ammo i tvättmaskin av misstag som fungerat alldeles utmärkt). Korrekt tillverkad ammo kan du i teorin förvara nersänkt i vatten om du vill. Yttre skador och kemikalieangrepp är de största hoten, sedan temperaturväxlingar. Enkelt uttryckt, så länge patronerna kamrar när du behöver dem så kommer de med största sannolikhet också fungera.
Citera
2017-09-09, 00:51
Medlem
Vakuumpacka och lägg i en sån här:

https://www.brownells.se/MTM-SURVIVO...dium-100012873
Citera
2017-09-09, 02:45
Medlem
Varför begrava i metall? Plast är stabilt och för 1 kr får du en sopsäck som håller tätt. Lägg 1 kr och 1 kr ytterligare på ett par säckar och du har tre lager; som tillsammans tål nötning, nedbrytning och sluter tätt resten av ditt liv.

Om du envisas med metall, kan du kanta den med frigolit eller tejpa annan syntet kring de vassa kanterna, innan du sveper in det i plastpåsarna.

Jag har inte studier på det, men min ringa empiri och mitt förstånd säger mig att en vanlig, hederlig sopsäck borde kunna hålla tätt en helsickes massa år under jord. Lägger du flera lager så är det osvikligt.
Citera
2017-09-09, 12:53
Medlem
Tack för alla era svar
Citera
2017-09-10, 00:11
Medlem
Mintztahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Varför begrava i metall? Plast är stabilt och för 1 kr får du en sopsäck som håller tätt. Lägg 1 kr och 1 kr ytterligare på ett par säckar och du har tre lager; som tillsammans tål nötning, nedbrytning och sluter tätt resten av ditt liv.

Om du envisas med metall, kan du kanta den med frigolit eller tejpa annan syntet kring de vassa kanterna, innan du sveper in det i plastpåsarna.

Jag har inte studier på det, men min ringa empiri och mitt förstånd säger mig att en vanlig, hederlig sopsäck borde kunna hålla tätt en helsickes massa år under jord. Lägger du flera lager så är det osvikligt.

Sopsäckar fungerar inget bra, samlas oerhört mycket fukt i dom efter ett tag.

Vakumpacka sedan lägg i en ammo can gjord av plast som håller 100% tätt.
Citera
2017-09-10, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintztah
Sopsäckar fungerar inget bra, samlas oerhört mycket fukt i dom efter ett tag.

Vakumpacka sedan lägg i en ammo can gjord av plast som håller 100% tätt.
Säckarna i sig kan nog vara lufttäta mycket länge, speciellt om man har flera lager så är innersta säckens atmosfär tät. Men jag köper det där med vakuumförpackning, eftersom det då inte finns innesluten luftfuktighet som kan kondensera och korrodera godset.
Citera
2017-09-10, 01:25
Medlem
Mintztahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Säckarna i sig kan nog vara lufttäta mycket länge, speciellt om man har flera lager så är innersta säckens atmosfär tät. Men jag köper det där med vakuumförpackning, eftersom det då inte finns innesluten luftfuktighet som kan kondensera och korrodera godset.

Tro mig, vet av egen erfarenhet att säckar inte funkar. Så det är bara glömma
Citera
2017-09-10, 02:05
Medlem
ynkes avatar
Den ammon jag köper är packad i vaccad plast och jag har begravt den i bauhaus frigolitlåda med frigolittjocka väggar (1dm) runt om för att förhindra att fukt och frost tränger in i hylsorna om vacumet släpper. Sen tjärpapp ovanpå och cementplatttor.Tänker fan inte torrklicka när zombiearmen anfaller. Och det är jaktammo. Placera inte vapen och ammo på samma ställe. Diversifiera Och köp en spade du kan dölja i rockärmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in