Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-22, 17:04
  #445
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag skulle inte bli ett dugg provocerad av det heller. Du kanske borde fixa en sån ferre?
Jag skiter i om du personligen skulle bli provocerad av det eller inte, det var inte riktigt min poäng.
Citera
2018-09-22, 17:12
  #446
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futurist
Jag skiter i om du personligen skulle bli provocerad av det eller inte, det var inte riktigt min poäng.

Och om du läst mitt inlägg lite mer noggrant skulle du förstå att "JAG inte förstår att andra blir provocerade". Jag förnekar inte faktumet att folk blir provocerade.
Citera
2018-09-22, 20:18
  #447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Som jag sagt innan: SNÄLLA ha en mansfestival. Vi vill inte vara med.

Problemet är ju att ni ständigt vill det. Feminismens kärna är att hela tiden kritisera andra. Det fanns oräkneliga herrsällskap och klubbar förr med långa anor, men inget får finnas kvar därför att då är det minsann diskriminerande. Då kommer feministerna och gnäller direkt. Men ingen får kritisera er när dubbelmoralen blinkar som en neonskylt i mörkret.

Feministerna vill inte ha någon likhet man vill bara vända patriarkatet till ett matriarkat där man själv ska få ha alla privilegier.
Citera
2018-09-22, 21:16
  #448
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Och om du läst mitt inlägg lite mer noggrant skulle du förstå att "JAG inte förstår att andra blir provocerade". Jag förnekar inte faktumet att folk blir provocerade.
Ja jo. Fast vad du sa var ju:
Citat:
Jag förstår verkligen inte vad som är så provocerande med att några brudar fixat en festival där de kan hänga med andra brudar?
Finns ju otaliga tillställningar fixade av män som går ut på att män hänger med andra män.
Du kan väl inte rimligtvis sätta likhetstecken här?

Finns det ingen skillnad mellan ett gäng gubbar som ordnar en privat herrklubb med cigarrer och öl och en festival för tusentals människors som offentligt går ut med att man portförbjuder män som en kollektiv bestraffning för att vi är sexförbrytare?
Citera
2018-09-22, 22:28
  #449
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futurist
Ja jo. Fast vad du sa var ju:
Du kan väl inte rimligtvis sätta likhetstecken här?

Finns det ingen skillnad mellan ett gäng gubbar som ordnar en privat herrklubb med cigarrer och öl och en festival för tusentals människors som offentligt går ut med att man portförbjuder män som en kollektiv bestraffning för att vi är sexförbrytare?

Jag ser ingen skillnad och jag förstår fortfarande inte varför du och andra blir provocerade.
Citera
2018-12-17, 18:26
  #450
Medlem
Att beskriva Statementfestivalen som "mansfri" är en överträdelse av diskrimineringsförbudet, skriver Diskrimineringsombudsmannen (DO) i ett utlåtande.
Däremot anser DO inte att någon enskild person har diskriminerats.

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...diskriminering
Citera
2018-12-17, 20:20
  #451
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Att beskriva Statementfestivalen som "mansfri" är en överträdelse av diskrimineringsförbudet, skriver Diskrimineringsombudsmannen (DO) i ett utlåtande.
Däremot anser DO inte att någon enskild person har diskriminerats.

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...diskriminering

Här är DO:s utlåtande i sin helhet:

Citat:
Diskriminering att beskriva festival som ”mansfri”
publicerad 17 december 2018

Det var en överträdelse av diskrimineringsförbudet när det på musikfestivalen Statements hemsida och i uttalanden från företrädare inför festivalen framgick att cis-män inte skulle beredas inträde till festivalen. Det konstaterar DO när tillsynen mot föreningen Statement nu har avslutats. Däremot ger utredningen inte stöd för att någon person har diskriminerats i samband med festivalens genomförande.

DO inledde en tillsyn beträffande Statement-festivalen efter att det framkommit uppgifter om att festivalen skulle vara "mansfri", det vill säga att alla cis-män skulle vara exkluderade från festivalen. Under utredningen har det framkommit att föreningen bakom festivalen har gjort skillnad mellan hur arrangemanget har presenterats på föreningens hemsida samt i uttalanden i media, och hur man har agerat i samband med genomförandet, då det i samband med inträdet inte har gjorts någon åtskillnad mellan besökare grundat på kön.

Av praxis från EU-domstolen framgår dock att uppgifter och offentliga uttalanden som tydligt avskräcker personer som omfattas av en diskrimineringsgrund från att ta del av en verksamhet i sig är att betrakta som diskriminering. Detta gäller även om det inte finns någon identifierbar person som lidit skada. Därmed är DO:s slutsats efter tillsynen att föreningen Statements agerande inför festivalen har inneburit en överträdelse av diskrimineringsförbudet på ett sätt som har samband med kön.

Beslutet att inleda tillsyn mot Statement ska inte ses som ett ifrågasättande av det allvarliga problem som sexuella övergrepp, bland annat på festivaler, utgör. DO anser självklart att alla besökare på festivaler måste kunna känna sig trygga. DO:s uppgift är dock att utöva tillsyn över att diskrimineringslagen följs, och det är därför viktigt att de åtgärder som vidtas i syfte att öka säkerheten inte står i strid med förbudet mot diskriminering.

http://www.do.se/om-do/pressrum/aktu...l-som-mansfri/

DO vet att beslutet riskerar att skapa osämja inom den PK-bubbla som man själv är en del av och agerar därför proaktivt i sista stycket.
__________________
Senast redigerad av SmokeOn 2018-12-17 kl. 20:22.
Citera
2018-12-17, 20:42
  #452
Medlem
Så föreningen blir dömd för diskriminering, men kan inte bli straffade för det?
Eller har jag uppfattat det fel?
Citera
2019-08-15, 09:22
  #453
Medlem
Pillenfilles avatar
Hon ska prara om festivalen om en stund i Nyhetsmorgon: TV4 Play: Nyhetsmorgon live http://www.tv4play.se/program/link?video_id=12489662

Edit: "Asfet" turné runt Sverige på G alltså...
__________________
Senast redigerad av Pillenfille 2019-08-15 kl. 09:47.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback