LINUX
Med risk för att blu utbuad, så skulle jag vilja säga som så. Att du bestämmer helt själv vilken linux distro du vill köra eftersom du ändå planerar att lära dig allt så spelar det ju mindre roll var man börjar.
Personligen kör jag Win98,LinuxMandrake och OpenBSD.
Jag har kört NetBSD och FreeBSD några år tidagare, och börjar faktiskt gilla BSD mer än linux. Lite annat tänkande bara.
Om du är nybörjare är Mandrake bra eftersom allt är liksom gjort i förväg åt dig. Bara att sitta och köra systemet lär man ju sig på i början.
När det gäller RedHat vs Mandrake, så ja, Mandrake är basserat på RedHat. MEN, Mandrake har dragit ifrån RedHat, eftersom RedHat inte släppt någon uppdatering på ett tag. Och även om dom nu gjort det, så varför inte använda ett system som är optimerat för din dator?
Nåja, dalnyn, som du förstår så är favoritOS ofta en religös fråga. Om du har ett litet nätverk hemma och vill lära dig bryta in i datorer, så installera någon Linux fist på servern, sedan kan du hacka ifrån Windows om du vill. I det läget så är det ju vad som ligger på servern som är viktigt. Du sitter ju då och kör remote med telnet, ssh eller liknande.
Men, som sagt. BSD systemen är rätt kul dom med, och inte speciellt svåra för nybörjare ens... bara anorlunda.
En bonus är ju att det är mycket mer UNIX över BSDsystemen än Linux är, bara det är ju en intressant fördel.
Samma gäller där, lite av religion. BSD systemen är dock lite anorlunda. OpenBSD är designat för att vara säkert (kanske inte så kul att börja ta sig in i eftersom det är säkert). FreeBSD är mer åt linuxhållet, snabbt och lite...hur ska man säga... tja, kladdigt tycker jag.
NetBSD...vad ska man säga om det. Det är väl det som ligger närmast orginalet. Det är också från NetBSD som OpenBSD utvecklades ifrån.
www.mandrake.org
www.redhat.com
www.openbsd.org
www.netbsd.org
www.freebsd.org