Citat:
Ursprungligen postat av
anwe8
Alltså denne Ernstberger, varför saboterade han allt med sitt vräkiga nouveau riche beteende? Han var ju uppväxt på Östermalm och gick på Östra Real och Carlssons osv. Finns det ngn som kan berätta mer om hans sociala bakgrund, dvs föräldrar osv. Uppenbarligen så arbetade de för sina egna företag, men det är likväl en relativt diffus beskrivning. Gissar att de var typ småföretagare/småborgare som krigade för att hålla stången uppe rent ekonomiskt? Så Alex från medelklassen blev lite av en outsider på de där skolorna med sin förhållandevis blygsamma bakgrund bland alla baroner och prinsar och utvecklade ett enormt "ego" samt hävdelsebehov för att revanschera sig och "räknas" i den miljön. Vad tror ni om den analysen? Fria spekulationer från min sida då jag som sagt är helt oinsatt i Ernstberger Sr:s men har sett det där ovanstående scenariot alltför många gånger för att inte se ett mönster.
Det är en intressant och säkert fullt möjlig analys.
Jag hade en chef (VD) på ett företag jag jobbade på för 3-4 år sedan, som var hans egna företag och som det gick bra för. Han hade ett enormt ego dock (rejält obehaglig person) och företaget var hans sätt att hävda sig mot sina lyckade bröder som alla var jurister. Allt för att få bekräftelsen från pappan (är min teori). Inte samma, men visar på egots drivkraft att hävda sig och att "vara någon" och "få revansch".
Så ja, precis som du säger växer ett ego lätt i denna typ av kontext då egot ju i själva verket är en försvarsmekanism. Det förklarar Alexanders extravaganta livsstil, något som riktiga överklassare ofta ser ner på. För dessa är inte enbart pengarna det viktiga utan bakgrunden och släkttillhörigheter osv är ofta av större relevans. Dom kör oftare omkring i Volvos än Porsche, som mer tillhör dom "nyrika".
Lite sidospår där, men ja det kan nog mycket väl vara som du säger.