2024-08-26, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Dock undrar man hur en sån som AE klarar sig på kåken... sitter han med andra ekobrottslingar eller är det allt möjligt pack? Han ger intrycket att vara en liten försynt pojke och har knappast något våldskapital. Och vad tycker andra fångar egentligen om en sprätt som AE, som blåst pensionärer på pensionspengar?

Det är nog inget speciellt. Han har garanterat sociala skills nog att klara sig bra. Ingen bryr sig om att han har blåst pensionärer, risken är större att de tycker det är coolt. Det är trots allt kriminella vi pratar om.
Citera
2024-08-26, 21:05
Avstängd
Alltså denne Ernstberger, varför saboterade han allt med sitt vräkiga nouveau riche beteende? Han var ju uppväxt på Östermalm och gick på Östra Real och Carlssons osv. Finns det ngn som kan berätta mer om hans sociala bakgrund, dvs föräldrar osv. Uppenbarligen så arbetade de för sina egna företag, men det är likväl en relativt diffus beskrivning. Gissar att de var typ småföretagare/småborgare som krigade för att hålla stången uppe rent ekonomiskt? Så Alex från medelklassen blev lite av en outsider på de där skolorna med sin förhållandevis blygsamma bakgrund bland alla baroner och prinsar och utvecklade ett enormt "ego" samt hävdelsebehov för att revanschera sig och "räknas" i den miljön. Vad tror ni om den analysen? Fria spekulationer från min sida då jag som sagt är helt oinsatt i Ernstberger Sr:s men har sett det där ovanstående scenariot alltför många gånger för att inte se ett mönster.
Senast redigerad av anwe8 2024-08-26 kl. 21:09.
Citera
2024-08-27, 00:59
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Alltså denne Ernstberger, varför saboterade han allt med sitt vräkiga nouveau riche beteende? Han var ju uppväxt på Östermalm och gick på Östra Real och Carlssons osv. Finns det ngn som kan berätta mer om hans sociala bakgrund, dvs föräldrar osv. Uppenbarligen så arbetade de för sina egna företag, men det är likväl en relativt diffus beskrivning. Gissar att de var typ småföretagare/småborgare som krigade för att hålla stången uppe rent ekonomiskt? Så Alex från medelklassen blev lite av en outsider på de där skolorna med sin förhållandevis blygsamma bakgrund bland alla baroner och prinsar och utvecklade ett enormt "ego" samt hävdelsebehov för att revanschera sig och "räknas" i den miljön. Vad tror ni om den analysen? Fria spekulationer från min sida då jag som sagt är helt oinsatt i Ernstberger Sr:s men har sett det där ovanstående scenariot alltför många gånger för att inte se ett mönster.

Det är en intressant och säkert fullt möjlig analys.

Jag hade en chef (VD) på ett företag jag jobbade på för 3-4 år sedan, som var hans egna företag och som det gick bra för. Han hade ett enormt ego dock (rejält obehaglig person) och företaget var hans sätt att hävda sig mot sina lyckade bröder som alla var jurister. Allt för att få bekräftelsen från pappan (är min teori). Inte samma, men visar på egots drivkraft att hävda sig och att "vara någon" och "få revansch".

Så ja, precis som du säger växer ett ego lätt i denna typ av kontext då egot ju i själva verket är en försvarsmekanism. Det förklarar Alexanders extravaganta livsstil, något som riktiga överklassare ofta ser ner på. För dessa är inte enbart pengarna det viktiga utan bakgrunden och släkttillhörigheter osv är ofta av större relevans. Dom kör oftare omkring i Volvos än Porsche, som mer tillhör dom "nyrika".

Lite sidospår där, men ja det kan nog mycket väl vara som du säger.
Senast redigerad av populopidus 2024-08-27 kl. 01:02.
Citera
2024-09-03, 00:31
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Hur tycker du att den här kommentaren står sig, så här tre år senare? Nöjd med den?

Tackar som frågar...men jag är nog ganska nöjd faktiskt 😄

Det är lite synd om killen som hade sådan otur....
Citera
2024-09-03, 10:51
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tackar som frågar...men jag är nog ganska nöjd faktiskt 😄

Det är lite synd om killen som hade sådan otur....

Vad bra! Rätt nöjd med min kommentar också.

Ja, det är synd om Alexander... han förtjänade verkligen inte detta.
Citera
2024-09-03, 12:39
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Vad bra! Rätt nöjd med min kommentar också.

Ja, det är synd om Alexander... han förtjänade verkligen inte detta.

Det jag tyckte var det starkaste med din kommentar var att du tog dig tid och återkom några år senare.

Det visar att du är en hängiven flashbackare 👍🏻
Citera
2024-09-04, 02:58
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det jag tyckte var det starkaste med din kommentar var att du tog dig tid och återkom några år senare.

Det visar att du är en hängiven flashbackare 👍🏻

Otroligt starkt dessutom att från din sida bemöta min kommentar (och kommentaren om kommentaren) med en sådan trevlig och öppen attityd. Helt klart föredömligt
Citera
2024-09-08, 17:05
Medlem
Har någon mer info om David Rothman Persson? Ska tydligen vara en snäll kille. Han var väldigt lowkey men tyvärr sabbade ju Ernstberger allt som skulle flasha med allt.
Citera
2024-09-23, 20:46
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biblo163
Har någon mer info om David Rothman Persson? Ska tydligen vara en snäll kille. Han var väldigt lowkey men tyvärr sabbade ju Ernstberger allt som skulle flasha med allt.

Inte helt oskyldig med tanke på 5 års fängelse för:
- Häleri (grovt brott)
- Penninghäleri (grovt brott)
- Mutbrott (grovt brott)
- Grovt tagande av muta

Läste för övrigt att han kan bli frigiven villkorligt i år så han är väl ute snart, den snälle killen.
Citera
2024-12-16, 14:40
Medlem
Fondbolaget Allras tidigare vd Alexander Ernstbergers far tvingas nu betala drygt 3 miljoner kronor till sin sons konkursbo.Han har inte lyckats bevisa att det är han personligen som haft en fordran mot Alexander Ernstberger vid tidpunkten då överföringar gjordes till hans konto.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...ill-konkursbo/
Citera
2025-01-10, 13:53
Medlem
Välkommen ut kungen
Citera
Igår, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biblo163
Välkommen ut kungen

Välkommen ut till vad? Det som väntar honom är inget liv någon med vett och sund livsinställning skulle vilja leva i. Kung enligt dig, inom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in