Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Förr hade alltid handlarna "gröna listan" med riktvärden för inbyten. Nuförtiden verkar det som att de jämför mycket med lägsta pris på blocket.
Stämmer. Lägsta pris på Blocket minus 20-25% är vad jag har blivit bjuden i inbyte generellt. Och sedan avdrag för "onormalt slitage" såsom bucklor,stora repor,slut däck etc.
På bilar äldre än 4-5år och av märken handlarn inte säljer nytt har man varit rätt öppen med att värderingen kommer vara så låg att jag själv i princip kan sälja bilen för en femma mer på Blocket samma dag. Och kanske för 25+ mer om jag väntar på rätt köpare.
Motiverades av en handlare med att " Vi ska inte sälja bilen här. jag ska lyfta luren och ringa vår beg-köpare och han ska hämta 10-15 bil. Jag vill tjäna minst en femma på detta samtal,annars så kan han ta nån annan bil. Sedan ska han rekonda,serva,ev ge garanti och givetvis ha en vinst. Då blir inbytespriset såhär. Sälj den själv"
Det kan inte jag tycka är fel på något vis alls. Alla ska tjäna slant om det ska vara kul.
Jag betalar för bekvämligheten att bara släppa av min skitiga oservad gamla bil,och handlarn vill i slutänden få betalt för sitt jobb.