• 1
  • 2
2017-10-14, 01:10
Medlem
PhilDunphys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
A.K.A. 308 eller C4, eller menar du att de är bulllerburkar?

Jag hade en 308 2,0 -06a tidigare. Tyckte personligen den var rätt trevlig att köra så länge man inte körde över ~110. Bör dock tillägga att sambon avskydde den som pesten. Var ganska "tung" att köra, man behövde ta i lite för att koppla/lägga i växel/svänga. Jag gillade det!

Skulle dock aldrig rekommendera den till någon pendlare. Den drog närmare 1l/milen. Kör du 300dag*20mil =6000 mil och istället köper en bil som drar ~0,5l/milen skulle du ju spara ~42 000kr. Utan att själv ägt eller kört en skulle jag nog satsa på en gammal (runt 07) Mercedes B-klass diesel med symaskinsmotor. När jag skaffade körkort hade mina föräldrar en A-klass. Grymt bränslesnål, kändes stabil och vad jag kan minnas rätt skön att sitta i.
Citera
2017-10-14, 01:36
Medlem
Nilsbofinks avatar
Pendlar ca 9 mil om dagen, har en polo från -03. Lättskruvad, billiga delar om man beställer från Tyskland och går billigt. Förvånansvärt bekväm också. Köpte den för 5000 och lägger jag ut den på blocket idag hade jag fått pengarna tillbaka. Enda att vara noga med på just polo är att kamremmen är bytt
Citera
2017-10-14, 07:14
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av PhilDunphy
Jag hade en 308 2,0 -06a tidigare. Tyckte personligen den var rätt trevlig att köra så länge man inte körde över ~110. Bör dock tillägga att sambon avskydde den som pesten. Var ganska "tung" att köra, man behövde ta i lite för att koppla/lägga i växel/svänga. Jag gillade det!

Skulle dock aldrig rekommendera den till någon pendlare. Den drog närmare 1l/milen. Kör du 300dag*20mil =6000 mil och istället köper en bil som drar ~0,5l/milen skulle du ju spara ~42 000kr. Utan att själv ägt eller kört en skulle jag nog satsa på en gammal (runt 07) Mercedes B-klass diesel med symaskinsmotor. När jag skaffade körkort hade mina föräldrar en A-klass. Grymt bränslesnål, kändes stabil och vad jag kan minnas rätt skön att sitta i.
Du hade inte en 308 -06, den saken är klar. Modellen kom som årsmodell -08. Den motorn jag tipsar om, 1.6 HDi drar ingen liter milen. Om man kör hårt och fort så kan man nog komma upp i 0.65, kör man lagligt så går den utan större ansträngning på 0.5, det är just därför jag rekommenderar den. Det är en för storleksklassen tyst bil (den allra tystaste när den kom), den håller genomgående bra, den är trevlig att köra och billig att serva.
Om partikelfiltret skulle behöva service så är dessutom PSA de absolut billigaste att serva när det gäller det, runt 8000:- för allt.
Citera
2017-10-14, 09:02
Medlem
PhilDunphys avatar
Nej jag hade såklart inte en 308 -06a! 307 -06a var det!

Ang polon -03 har vi en sån för tillfället. 1,6l. Det funkar utmärkt att pendla ~4 mil om dagen på landsväg. Skulle man köra 20 och vill köra fort skulle jag nog föreslå hörselkåpor. Skulle iof inte hjälpa mot alla skakningar...
Citera
2017-10-14, 09:43
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Skall under ca 12 månader arbeta 10 mil hemifrån och skall således pendla dagligen. Har en bil sedan tidigare som tyvärr dricker en del, tänkte därför köpa en bil som enbart skall användas för pendling. Det jag nu är ute efter är en pålitlig bil där målet är att komma undan så billigt som möjligt (service, bränsle, värdeminskning etc). Ca 20-35 k hade jag tänkt mig. Eftersom det är så långt kanske diesel skulle vara billigare? Sett att Citroën C3 har jag sett är billiga och bränslesnåla.

Har någon ett bra tips på en bil som skulle passa för detta ändamål?
Det är ju inte bara bränslet som kostar. Om du har tänkt att köpa ytterligare en bil för att bara ha till pendling, så får du ju även räkna in alla merkostnader som en andra bil ger, skatt, försäkring, besiktning osv. Värdeminskning på ett år och 6000 mil blir ju också en del, samtidigt som din nuvarande bil också sjunker i värde, även om du inte kör med den så mycket. Eftersom det bara rör sig om ett år så tror jag inte att du kommer att spara in merkostnaden för en extra bil, bara för att den drar lite mindre.

Måste du pendla? Räknar man med enbart bränslekostnaden för pendlingen och lite slitage/förbrukningsmateriel så hamnar man i runda slängar på 10-12 kr milen dvs. 1000-1200 kr/vecka, vilket borde räcka till ett enklare boende närmare jobbet.
Citera
2017-10-14, 18:08
Medlem
godboys avatar
Många bra inlägg här. Precis som nämns, man kan inte bara räkna till inköpspris eller låg förbrukning. Med bilar i prisklassen TS nämnt ca 30K om jag inte kommer ihåg fel, så är den individuella bilen det viktigaste. Du kan ha två av samma märke, årgång, motor, miltal, utrustning, men den ena kommer det bara bli bekymmer med medan den andra kommer gå som en klocka. Man måste göra sin hemläxa när man ska köpa bil.

Jag är tveksam om jag hade köpt en diesel för TS ändamål, i a f inte i den prisklassen. Kan bli väldigt dyrt i slutändan. Vad är det för väg du ska köra på? Jag gissar motor eller landsväg och då går trillingarna bort känner jag. De är okej att snurra i stan med, men de blir inte särskilt bränsleekonomiska när du ska köra längre i högre hastigheter. Dessutom finns det ingen komfort alls i dem på motorväg. Yaris kan vara en idé, men de äldre modellerna brötar rätt bra de med samt att de är fruktansvärt trötta.
Citera
2017-10-14, 19:21
Moderator
Lapapps avatar
Håller med om att det var många bra tips. Vägen är till 90% motorväg, så trillingbilarna går bort. Tycker att en 308 låter bra för ändamålet, kommer nog att satsa på en sådan. Tack för hjälpen!
Citera
2017-10-14, 19:30
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Håller med om att det var många bra tips. Vägen är till 90% motorväg, så trillingbilarna går bort. Tycker att en 308 låter bra för ändamålet, kommer nog att satsa på en sådan. Tack för hjälpen!

Okej! Lycka till! Men några råd på vägen, som brukar komma upp i de flesta andra bilrelaterade trådar.

- Kolla upp historiken ordentligt. Typ mätarställning så den inte är backad, besiktning, service mm
- Kolla upp verkliga ägandeförhållanden
- Om du köper av mindre firma, se till att ägarbytet blir genomfört. (Använd app)
- Ta gärna med någon som kan bilar, gärna en kunnig mekaniker om du kan.
- Undvik MENA firmor.
Citera
2017-10-14, 19:43
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Okej! Lycka till! Men några råd på vägen, som brukar komma upp i de flesta andra bilrelaterade trådar.

- Kolla upp historiken ordentligt. Typ mätarställning så den inte är backad, besiktning, service mm
- Kolla upp verkliga ägandeförhållanden
- Om du köper av mindre firma, se till att ägarbytet blir genomfört. (Använd app)
- Ta gärna med någon som kan bilar, gärna en kunnig mekaniker om du kan.
- Undvik MENA firmor.

Bästa tips man kan ge, blir 9 ggr av 10 lurad på såna ställen och den 10e är det bara rent flax att de inte är nåt konstigt.

Försök få en orsak till varför bilen ska säljas om du köper av en privatperson och som sagt ha gärna med en bilkunnig kompis
Citera
2017-10-14, 19:46
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilDunphy
Nej jag hade såklart inte en 308 -06a! 307 -06a var det!

Ang polon -03 har vi en sån för tillfället. 1,6l. Det funkar utmärkt att pendla ~4 mil om dagen på landsväg. Skulle man köra 20 och vill köra fort skulle jag nog föreslå hörselkåpor. Skulle iof inte hjälpa mot alla skakningar...

Bara höja musiken så hör man inte bullret
Såg nu att ts skulle köra mestadels motorväg och då kan jag hålla med om att polon inte är det roligaste alternativet dock
Citera
2017-10-16, 11:31
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
A.K.A. 308 eller C4, eller menar du att de är bulllerburkar?

Nej, det var mer ett allmänt inspel eftersom TS nämnde Peugeot 107.

308 och C4 är säkert fina bilar, har ingen erfarenhet av dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in