Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-25, 17:12
  #1
Medlem
Min upplevelse av kampanjen #metoo är positiv men också något problematisk. Det är positivt som tusan att kvinnor står upp och säger ifrån, att bilda broar mellan sig och belysa det som många vill ''sopa under mattan''. Men är det rätt att peka ut och namnge särskilda individer för den sakens skull? Räcker det inte med att sprida ex. hashtagen #metoo och således uppmärksamma de strukturella problemen? I en artikel skriver två representanter för instutionen för juridik och internet följande:
''Men när man upplever att rättsväsendet sviker och anmälningar läggs på hög är det samtidigt begripligt att kvinnor förlorar sin tillit till rättssystemet. Och därför kräver sin egen upprättelse.''
https://www.svt.se/opinion/angla-ekl...-och-juridiken

Det ses i ljuset av att det är allmänt känt att extremt få sexualbrottslingar straffas, trots att Sverige har de mest omfattande lagarna för sexualbrott. Är det då befogat att namnge vissa personer för att ha begått sexualbrott? och är det gynsamt för jämställdhetsprocessen i vårt samhälle?

Mod får gärna lägga in den i juridik om det lämpar sig bättre.
__________________
Senast redigerad av FlowerFactory 2017-10-25 kl. 17:21.
Citera
2017-10-25, 17:27
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Kvinnor är alltid offer (för i princip allt?)...

Säg att du byter ut alla kvinnonamn emot mans namn och tvärtom. Hade detta då varit exakt lika OK? eller hade det då varit "skvaller", förtal osv?

Troligen...

Det som jag tycker är så lustigt är ex. en som Virtanen som (helt utan att jag känner honom) verkar vara någon massvåldtäkts, sjuk jävla idiot som är feminist men våldtar allt han ser på typen... (eller hur?) aldrig förrän nu blivit avslöjad av alla feminister som han haft med att göra.
Det är som feminister är ett enda stort skämt... speciellt när dom sätter på en slöja osv...
Dom skriker, men gör inte ett smack åt saken...

Sedan har vi någon dom hatar och helst vill pissa på...
Som denna SD Hanna som gjorde något liknande, men det tog inte 5 år...

Man kan se någon skillnad...

Men men... det är väl alltid OK kan man tycka när inte ditt ex (som är sur/förbannad) pekar ut just dig? enbart för hon vill "hämnas"... ingen annan en du vet ju detta...

Sjukt samhälle... Kanske kommer det en backlash... och män står upp för varandra och faktiskt berättar sanningen om saker och ting... trots att vi varit i underläge dom senaste 20 åren...
Citera
2017-10-25, 17:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Kvinnor är alltid offer (för i princip allt?)...

Säg att du byter ut alla kvinnonamn emot mans namn och tvärtom. Hade detta då varit exakt lika OK? eller hade det då varit "skvaller", förtal osv?

Troligen...

Det som jag tycker är så lustigt är ex. en som Virtanen som (helt utan att jag känner honom) verkar vara någon massvåldtäkts, sjuk jävla idiot som är feminist men våldtar allt han ser på typen... (eller hur?) aldrig förrän nu blivit avslöjad av alla feminister som han haft med att göra.
Det är som feminister är ett enda stort skämt... speciellt när dom sätter på en slöja osv...
Dom skriker, men gör inte ett smack åt saken...

Sedan har vi någon dom hatar och helst vill pissa på...
Som denna SD Hanna som gjorde något liknande, men det tog inte 5 år...

Man kan se någon skillnad...

Men men... det är väl alltid OK kan man tycka när inte ditt ex (som är sur/förbannad) pekar ut just dig? enbart för hon vill "hämnas"... ingen annan en du vet ju detta...

Sjukt samhälle... Kanske kommer det en backlash... och män står upp för varandra och faktiskt berättar sanningen om saker och ting... trots att vi varit i underläge dom senaste 20 åren...
Låter som tänkt ut precis hur den feministiska världsregeringen fungerar, grattis! OnT: svara konkret på min frågeställning istället för att beklaga saker hit och dit.
Citera
2017-10-25, 17:59
  #4
Medlem
Mooons avatar
Hur menar du då? Män som står upp och säger:

- Hon hade ju silkiga trosor under joggingdressen, tacka fan att hon bad om att bli tafsad på!
- Hon tittade på mig och svarade mig när jag frågade om vägen, hon tiggde om det, den slynan!
- Hon finns på social medier, vad väntar hon sig, klart hon tiggde om att se min kuk ... duh!


Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
... Kanske kommer det en backlash... och män står upp för varandra och faktiskt berättar sanningen om saker och ting... trots att vi varit i underläge dom senaste 20 åren...
Citera
2017-10-25, 18:13
  #5
Medlem
Edgehogs avatar
Ja ...

Själv tycker jag både och. Dr.Phil sa en gång att om 100 tjejer påstår sig ha blivit våldtagna och 1 ljuger så tror han hellre på en som ljuger än att misstro 99st. Hela skiten är en svår debatt, min kille tror inte på att tjejer blir såpass utsatta för han har aldrig märkt det, samtidigt tycker jag synd om barn som växer upp bland alkoholism och killar växer upp i machokulturen. Jag vill att alla ska få samma förutsättningar i samhället oavsett om det är socialt eller materiellt.

Jag tror att män kan göra dumma saker utan att tänka sig för, typ som klappa tjejkompisen på röven. Eller som Anna Mannheimer sa i sin podd, att män/killar får känslor för en tjej men också att dom kan tro att hon känner samma sak för att han känner det själv så starkt. Liksom att en kille kan säga "jag vet att du känner samma sak för mig" osv. Fast nu kommer vi in på generik ... Anna Mannheimer och Mia Skäringer gör en podcast ihop, deras senaste avsnitt var väldigt intressant och dom pratar om just metoo på ett väldigt bra och förståeligt sätt.
Citera
2017-10-25, 18:19
  #6
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlowerFactory
Låter som tänkt ut precis hur den feministiska världsregeringen fungerar, grattis! OnT: svara konkret på min frågeställning istället för att beklaga saker hit och dit.

Oooh nej, var det inte svaret du var ute efter? hemskt ledsen...
Citera
2017-10-25, 18:25
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Hur menar du då? Män som står upp och säger:

- Hon hade ju silkiga trosor under joggingdressen, tacka fan att hon bad om att bli tafsad på!
- Hon tittade på mig och svarade mig när jag frågade om vägen, hon tiggde om det, den slynan!
- Hon finns på social medier, vad väntar hon sig, klart hon tiggde om att se min kuk ... duh!

Hur många män har sagt detta till dig? Och har någon man gjort något sådant så behåller du ändå honom som en kompis/vän och sedan berättar detta på någon #metoo trend 5 år senare antar jag?

Antar att du är feminist... de är nog dom enda som är dumma nog...
Citera
2017-10-25, 18:50
  #8
Medlem
Mooons avatar
Du gillar inte Metoo-kampanjen förstår jag. Trist, för män behöver ta del av kvinnors berättelser och lära sig av dessa. Förhoppningsvis hamnar ni själva inte i den situationen att ni går över gränsen med någon tjej.

Fem år senare, skriver du. Svaret till varför många av historierna är gamla, är att det är svårt att berätta om sådant här. När det gäller sex-brott/trakasserier får den som råkar ut för det ofta en känsla av skam. Är det mitt fel, sände jag ut fel signaler etc. Därför har inte alla orkat berätta. Det är sådant som du behöver få reda på för att förstå att det kan ta lång tid att berätta.

Jag antar att det är ett försök till förolämpning, att kalla mig feminist. Nä, jag tar inte illa upp. Man kan säga att jag är en Flashback-feminist, för här behöver man bara läsa i 30 sekunder, för att vara övertygad naziradikalfemirabiat.


Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Hur många män har sagt detta till dig? Och har någon man gjort något sådant så behåller du ändå honom som en kompis/vän och sedan berättar detta på någon #metoo trend 5 år senare antar jag?

Antar att du är feminist... de är nog dom enda som är dumma nog...
Citera
2017-10-25, 19:05
  #9
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon



Citat:
Du gillar inte Metoo-kampanjen förstår jag. Trist, för män behöver ta del av kvinnors berättelser och lära sig av dessa. Förhoppningsvis hamnar ni själva inte i den situationen att ni går över gränsen med någon tjej.

Jag gillar inte?
Du gillar den med andra ord? Vad exakt gillar du då med den?

Då själv varit utsatt av kvinnor så kan den te sig lite lätt löjlig jag. Men gilla/ogilla är inte riktigt det jag är ute efter själv. Även om du verkar gilla den (och här kan man bara anta att du gillar skvallret?, eller vad tjejer anser sig utsatta av eller att män blir utsatta?)...

Citat:
Fem år senare, skriver du. Svaret till varför många av historierna är gamla, är att det är svårt att berätta om sådant här. När det gäller sex-brott/trakasserier får den som råkar ut för det ofta en känsla av skam. Är det mitt fel, sände jag ut fel signaler etc. Därför har inte alla orkat berätta. Det är sådant som du behöver få reda på för att förstå att det kan ta lång tid att berätta.

Men tycker du det ändå inte är lite lustigt att det skall ta fem år för feminister och långt mycket mindre tid för vanligt folk? kan du inte själv se någon koppling? eller är feminister så pass svaga att dom inte kan berätta vad som hänt?

Jag kan förstå dock med det där "orka", visst... jag har som sagt (som jag redan sagt i ett par trådar) blivit utsatt av ganska många kvinnor... men har liksom inte riktigt orkat berätta något om det fören nu. Iofs är en av dessa riktigt allvarlig och är en (idag) regelrätt våldtäkt... Men det har aldrig varit något "jag orkar inte", sände ut fel signaler osv osv... det är jag tar dina spermier och befruktar mig...

Citat:
Jag antar att det är ett försök till förolämpning, att kalla mig feminist. Nä, jag tar inte illa upp. Man kan säga att jag är en Flashback-feminist, för här behöver man bara läsa i 30 sekunder, för att vara övertygad naziradikalfemirabiat.

Förolämpning? du får ta det hur du vill, men du kan inte samtidigt säga att jag förolämpar dig (eller anta att det skall vara en förolämpning) och sedan vara helt tillfreds med det...

Det är lite som att jag skulle anta att du förolämpar mig och sedan säga att du är en förolämpar feminist och sedan bli lite sårad av det så jag kan skriva om det. Men säga nej, du kan inte förolämpa mig med det jag antog utan jag är starkare än så!

Och vad är det exempel på? en man? :-)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback