Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-25, 22:53
  #1
Medlem
Freixenets avatar
Man ser allt som oftast nuförtiden på nätet att folk skriver något i stil med "Du är bättre än mej" i kommentarsfälten. Det verkar oftast vara folk som är rätt långt ut åt höger och som jag förstår det tycker de att om man är vänster och tar moralisk ställning så är det något fel på det.
Är detta en riktig tolkning?
Och, om så är fallet, ska man då aldrig ta moralisk ställning i frågor? Av risk att uppfattas som "bättre än andra"? Är man ute efter ett samhälle helt utan moral, helt enkelt?
Citera
2017-10-26, 07:40
  #2
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Man ser allt som oftast nuförtiden på nätet att folk skriver något i stil med "Du är bättre än mej" i kommentarsfälten. Är man ute efter ett samhälle helt utan moral, helt enkelt?

Ja, det är utan moral att skriva så.

Alla med sin Moraliska Kompass i behåll skriver "Du är bättre än vad jag är".

Tack, TS.
Citera
2017-10-26, 09:50
  #3
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Man ser allt som oftast nuförtiden på nätet att folk skriver något i stil med "Du är bättre än mej" i kommentarsfälten. Det verkar oftast vara folk som är rätt långt ut åt höger och som jag förstår det tycker de att om man är vänster och tar moralisk ställning så är det något fel på det.
Är detta en riktig tolkning?
Och, om så är fallet, ska man då aldrig ta moralisk ställning i frågor? Av risk att uppfattas som "bättre än andra"? Är man ute efter ett samhälle helt utan moral, helt enkelt?
Det brukar väl vara en kommentar som kommer efter en lång uppläxande ramsa där den andra tvärsäkerhet har hävdat sig rätt och i princip skrivit ned den andra för att denne inte ändrar åsikt...

"Du är bättre än mig/jag" ... en sarkastisk kommentar för att avsluta harangerna helt enkelt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback