Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-22, 12:47
  #409
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Göteborg växer så det knakar och företagen skriker efter arbetskraft...

Den där d-a klyschan, så uttjatad och töntig.

"Säg mig, vilka tre saker kan du förbättra?"
- Skit i det du. Ni skriiiker ju efter arbetskraft. Vilka tre saker kan ni själva göra bättre förresten, för mig?
Citera
2017-11-22, 23:12
  #410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzer
Bodde själv i bostadsrätt då..Har helt missat att den var värd 0 kronor då.

Jaha. Men här en anekdot jag hittade på cornucopia

"En läsare köpte i en normalstor svensk stad sin BR för 3 500:- SEK per m2 år 1991, och då hade priserna gått ner 5% från 1990. Lägenheten renoverades också för 35 000:-. 1997 satte läsaren ut annons om att lägenheten bortskänktes, men fick till slut tusen kronor för den (ca 12:- SEK per m2) som betalt för diskmaskinen. Total förlust landade på runt 99.8% 1991 - 1997."

Själva bostadsrätten var alltså värd mindre än diskmaskinen i bostadsrätten. Men välj att förneka, du. Sådana här historier var inte helt ovanliga.

Hur kunde då bostadsrätten bli värdelös? Tja, hur många tror du väljer att betala 6000 i avgift med borätt när man kan hyra för 5000? Varför skulle folk betala pengar för den rätten?
Citera
2017-11-23, 00:37
  #411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Jaha. Men här en anekdot jag hittade på cornucopia

"En läsare köpte i en normalstor svensk stad sin BR för 3 500:- SEK per m2 år 1991, och då hade priserna gått ner 5% från 1990. Lägenheten renoverades också för 35 000:-. 1997 satte läsaren ut annons om att lägenheten bortskänktes, men fick till slut tusen kronor för den (ca 12:- SEK per m2) som betalt för diskmaskinen. Total förlust landade på runt 99.8% 1991 - 1997."

Själva bostadsrätten var alltså värd mindre än diskmaskinen i bostadsrätten. Men välj att förneka, du. Sådana här historier var inte helt ovanliga.

Hur kunde då bostadsrätten bli värdelös? Tja, hur många tror du väljer att betala 6000 i avgift med borätt när man kan hyra för 5000? Varför skulle folk betala pengar för den rätten?
Titta på den här: https://www.hemnet.se/bostad/bostads...lgh-2-12177475

Pris 450 KSEK. Avgift/månad 5 475 kr/mån.
Boendeutgift för dessa båda ca: 5895 kr/mån

Säg nu att vi åker på en svår lågkonjunktur, BNP rasar. Viljan och förmågan att betala boendeutgift faller med 8%. Då minskar den till 5424 kr/månad.

Vad har nu hänt med köpeskillingen?
Dock är det inte rimligt på något sätt att värdet på en sprillans ny lägenhet är 0. Så det stämmer uppenbarligen inte.

Förstår du vad det beror på?
(Jag har förklarat detta flera ggr. Men informationen går inte in).
Citera
2017-11-23, 20:47
  #412
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Titta på den här: https://www.hemnet.se/bostad/bostads...lgh-2-12177475

Pris 450 KSEK. Avgift/månad 5 475 kr/mån.
Boendeutgift för dessa båda ca: 5895 kr/mån

Säg nu att vi åker på en svår lågkonjunktur, BNP rasar. Viljan och förmågan att betala boendeutgift faller med 8%. Då minskar den till 5424 kr/månad.

Vad har nu hänt med köpeskillingen?
Dock är det inte rimligt på något sätt att värdet på en sprillans ny lägenhet är 0. Så det stämmer uppenbarligen inte.

Förstår du vad det beror på?
(Jag har förklarat detta flera ggr. Men informationen går inte in).

Jag har aldrig nånsin påstått att värdet på lägenheten är 0. Jag talar om bostadsrätten. Det är två helt olika saker, ja?

Jämför med en golfbana och en spelrätt på samma bana. Du äger inte en del av banan. Du äger rätten att spela.
Citera
2017-11-27, 17:09
  #413
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Jaha. Men här en anekdot jag hittade på cornucopia

"En läsare köpte i en normalstor svensk stad sin BR för 3 500:- SEK per m2 år 1991, och då hade priserna gått ner 5% från 1990. Lägenheten renoverades också för 35 000:-. 1997 satte läsaren ut annons om att lägenheten bortskänktes, men fick till slut tusen kronor för den (ca 12:- SEK per m2) som betalt för diskmaskinen. Total förlust landade på runt 99.8% 1991 - 1997."

Själva bostadsrätten var alltså värd mindre än diskmaskinen i bostadsrätten. Men välj att förneka, du. Sådana här historier var inte helt ovanliga.

Hur kunde då bostadsrätten bli värdelös? Tja, hur många tror du väljer att betala 6000 i avgift med borätt när man kan hyra för 5000? Varför skulle folk betala pengar för den rätten?
Var nånstans nära arbeten i våra större städer hyr du en trea för 5000 spänn i månaden..??
Du kan väl återkomma efter du har kollat..?!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback