Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-06-02, 15:51
  #13
Medlem
Mycket bra tråd, bra svar, jag har själv funderat mycket runt detta. Vissa saker blir uppenbara när man testar att rulla aluflakes som kulor.
Men visst märker man att vissa sattser inte lämpar sig för rullning.
Personligen gillar jag rullning med ursortering, med dessa kan man sedan göra 2st färger, eller bara större stjärnor.

Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
För de allra flesta stjärnsatser spelar det ingen större roll ifall stjärnorna rullas, pumpas, eller skärs. Vissa satser kan dock vara mer besvärliga att rulla än andra.

Har nedan listat de för- och nackdelar jag kan komma på med de olika metoderna.


Rullade stjärnor:

+ Effektiv metod vid stora satser av inte alltför stora stjärnor. Tidsåtgången beror i princip på stjärnornas storlek, och inte på antalet.

+ Kan, om stjärnorna siktas upprepade gånger under rullningsprocessen, ge väldigt jämnstora stjärnor.

+ Bra metod att göra färgskiftande stjärnor.

+ Stjärnornas form gör att det är lätt att packa dem jämt utmed skalet i runda bomber.

- Ineffektiv metod för små satser. Kräver en viss vikt i bunken för att fungera bra.

- Stjärnornas form gör dem svåra att antända.

- Kräver maskinell utrustning för att vara riktigt effektivt.

- Dåligt konstruerade stjärntrillare kan medföra risk för antändning, i synnerhet om brandfarliga lösningsmedel används. Elektriska motorer kan ge gnistor, och roterande delar kan orsaka statisk elektricitet.


Skurna stjärnor:

+ Effektiv metod vid små satser av inte alltför stora stjärnor.

+ Stjärnornas skarpa kanter gör dem lättantändliga.

+ Kräver ingen komplicerad utrustning.

- Ineffektiv metod vid stora satser. Tidsåtgången beror i princip på antalet stjärnor.

- Kräver mycket lösningsmedel, vilket ger lång torktid, och innebär ökad risk för oönskade reaktioner.

- Sjärnorna får normalt lägre hållfasthet än rullade eller pumpade stjärnor.

- Går inte att göra färgskiftande stjärnor.

- Svårt att göra stjärnor som är väldigt jämnstora.


Pumpade stjärnor:

+ Tämligen effektiv metod vid små staser. I synnerhet om en "star plate" eller "gang pump" används.

+ Lätt att automatisera. Såvitt jag har hört finns det maskiner som mer eller mindre automatiskt pumpar stjärnor.

+ Effektiv metod för att tillverka riktigt stora stjärnor (kometer).

+ Ger stjärnor som är väldigt jämnstora.

+ Stjärnornas form gör dem mycket lämpade för användning i stora cylinderbomber med flera krevader. Stjärnorna kan staplas som en mur utmed bombens sidor så att de bidrar till bombens hållfasthet. Formen passar även bra för användning i romerska ljus.

+ Kräver inte så mycket lösningsmedel, vilket ger kort torktid, och liten risk för oönskade reaktioner.

- Ineffektiv metod vid stora satser, i synnerhet om en enkel stjärnpump används.

- Kräver separat utrustning för varje storlek på stjärnorna.

- Svårt att göra färgskiftande stjärnor.

Mvh,
Kaj
Citera
2009-06-02, 16:40
  #14
Avstängd
Insurgencys avatar
Rullade känns iaf "rätt" för mig rent spontant. Förr kunde man plocka isär kommersiella pjäser mycket lätt, och på den tiden var dessa stjärnor alltid rullade.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback