Flashback bygger pepparkakshus!
2017-11-04, 00:22
Medlem
Jag undrar lite hur ni som äger VR-glasögon av bättre kvalitet t.ex. Vive och Oculus upplever filmer i 1080p eller kanske 720p. Är det en bra upplevelse? Är det värt att köpa för filmupplevelsen och för att spela andra spel som inte är äkta VR-spel?

Jag är inte intresserad av äkta VR-spel där man fäktar med kontroller, utan snarare för att få en bättre och mer djuplodad upplevelse i spel utan skärm men med tangentbord och mus.

Är det värt det, och går det ens att spela?
Citera
2017-11-04, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Jag undrar lite hur ni som äger VR-glasögon av bättre kvalitet t.ex. Vive och Oculus upplever filmer i 1080p eller kanske 720p. Är det en bra upplevelse? Är det värt att köpa för filmupplevelsen och för att spela andra spel som inte är äkta VR-spel?

Jag är inte intresserad av äkta VR-spel där man fäktar med kontroller, utan snarare för att få en bättre och mer djuplodad upplevelse i spel utan skärm men med tangentbord och mus.

Nej det är inte värt det.
Slå på en film på en fet stor skärm i stället i 4K och du kommer må så mycket bättre än att ha en skärm som ger dålig upplösning och du tvingas titta genom ocular. Förövrigt blir headsetet varmt efter ett tag och detta sprider sig så du själv blir varm efter ett tag.

Jag har Oculus rift och lirar helst spel eller kollar på 360 videos där du kan titta runt omkring dig i 3D, där är upplevelsen. Alla 2D filmer känns tråkiga och då kan du likaväl ta av dig och kolla på datorskärmen.

Har även testat BF4 på detta vis där man emulerar en jättestor skärm som blir kurvad framför ögonen men det ledsnar man också på efter några minuter, speciellt när man inser att man inte ser tangentbordet eller allt annat i rummet.
Senast redigerad av lonian 2017-11-04 kl. 01:46.
Citera
2017-11-17, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Slå på en film på en fet stor skärm i stället i 4K och du kommer må så mycket bättre än att ha en skärm som ger dålig upplösning och du tvingas titta genom ocular. Förövrigt blir headsetet varmt efter ett tag och detta sprider sig så du själv blir varm efter ett tag.

Jag har Oculus rift och lirar helst spel eller kollar på 360 videos där du kan titta runt omkring dig i 3D, där är upplevelsen. Alla 2D filmer känns tråkiga och då kan du likaväl ta av dig och kolla på datorskärmen.

Har även testat BF4 på detta vis där man emulerar en jättestor skärm som blir kurvad framför ögonen men det ledsnar man också på efter några minuter, speciellt när man inser att man inte ser tangentbordet eller allt annat i rummet.

Ursäkta en sen återkoppling till ett bra svar!

Ok, jag kanske väntar ett tag och ser hur det artar sig i framtiden. VR har varit en dröm jag har haft sedan början av 90-talet när det snackades mycket om det första(?) gången.
Citera
2017-11-17, 23:02
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82

Nja. Jag har ett par Oculus och är väl hyfsat nöjd. VR upplevelsen är inte vad man tror. Man måste testa för att förstå hur sjuk effekten är, och varför spel för VR måste designas för VR. Det är inte bara 3D biten, utan det att man *blir* karaktären.

Med det sagt är det långt kvar kvalitetsmässigt innan jag kommer bli helt nöjd. Precis som Ionian skrev så blir det rätt varmt; speciellt om man spelar spel där man rör sig mycket, typ boxning eller liknande. Jag upplever också att jag blir lite trött i ögonen om jag sitter länge, typ en timme eller mer.

Jag kollar däremot rätt ofta på film i dom, men använder fortfarande TV'n om jag vill se mer avslappnat. Det finns ett antal olika program som förflyttar dig till en fiktiv miljö; exempelvis Bigscreen som placerar dig i en fiktiv miljö, där du kan sitta och surfa eller glo på film; med andra om du vill. Det funkar faktiskt rätt bra. Bild
Du kan också flytta skärmen till att vara en liten alldeles framför dig till en bioduk längst bort i rummet. Det som är lite coolt med detta är att man kan se film med polare som rent fysiskt befinner sig nån annanstans.

Du kan naturligtvis spela vanliga spel i Bigscreen också. Jag gör det rätt ofta, och det funkar bra. Jag har dock en hyfsat kraftfull dator som inte bryr sig så mycket oavsett vad jag har igång. Det som stör mig mest är att man inte ser tangentbordet när man skriver, vilket leder till en del misstag.

Det finns ett program som heter Vorpx som stödjer en massa vanliga spe så att de kan spelas med 3d djup, men jag har inte fått det att funka nåt vidare.

VR är coolt, och jag ser verkligen fram mot kommande generationer av det.
Citera
2024-12-06, 17:39
Medlem
Tratten52s avatar
Någon som har pejling på VR glasögon marknaden idag, det har ju hänt en del senaste åren.

Är dom här någonting att ha:

https://fyndiq.se/produkt/smart-glas...cb24ece67468b/
Citera
2024-12-06, 23:26
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonian

Finns ju knappt några bra 360-videos. Bara gammalt skräp som man gjort om till 360 och upplösningen är riktigt dålig, eller så är de som är bra bara några minuter korta.

Har du något du kan tipsa om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in