Citat:
Ursprungligen postat av
Geminiclipper
Hej, jag r 22 r och jag har en drm att bli byggarbetare i USA. Jag tog examen frn Gymnasien Byggprogrammet fr 3 r sedan med inriktning som snickare. Jag undrar om det r enkelt att bara ka dit fr att anska jobb? Har jag tillrckligt med kunskaper? r svenskarnas utbildning inom bygg mer avancerat n amerikanernas? Hur r lnen? Hur r mnniskorna? Finns det svartarbete som i Sverige?
Jag har jobbat som snickar-lrling i tv r nu.
Vilken inriktning skulle varit bst om man vill vara byggarbetare i USA?
Generellt kan man sga att du behver en hgskoleexamen fr att kunna f arbetstillstnd i USA. Alternativet r att du "besitter kunskap som arbetsgivaren inte kan f tag i inom landet", men ven dr skulle jag sga att det r tveksamt att du matchar. Men om vi leker med tanken p att du gr det s behver du i s fall en arbetsgivare i USA som sponsrar dig fr att du ska kunna f rtt till ett visum som ger dig rtten att jobba i USA.
Det andra alternativet r vl att du ker dit, jobbar svart och stannar som illegal invnare. Det funkar vl, men s snart dom fr tag i dig lr du skickas hem illa kvickt samtidigt som du aldrig kommer f tervnda till landet. Som naiv 22-ring knns det som en vldigt dum grej att gra, du vet aldrig om du kommer vilja ka/flytta till USA p riktigt nr du blir ldre sen och d kan du ha brnt den bron redan.
Vill du till USA br du kika p att skaffa en hgskoleexamen, brja jobba p ett fretag med kontor i USA och sen efter ngra r flytta ver till USA internt inom fretaget. Det brukar vara den lttaste vgen.
Ha sen i tanke att boendekostnaden antagligen skjuter i hjden, du behver betala privat sjukfrskring och du kommer ha tv veckors semester per r samtidigt som du mste brja spara till ungarnas college-kostnader med mera om du vljer att flytta. Visst r lnen hgre, men du ska upp som riktig hginkomsttagare fr att f ut ngonting av det. Jobbar du med en hyfsad ln s fr du antagligen ut mer av livet i Sverige n i USA.