2017-11-19, 20:15
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Du återkommer till det här mantrat.

Hur vet man att det är så?

Finns det någon rapport från ett oberoende testinstitut jag kan läsa? Typ Statens Provningsanstalt?
Det finns data insamlade ifrån ca. 1250 Tesla-ägare: https://docs.google.com/spreadsheets...#gid=154312675
Citera
2017-11-19, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Det finns data insamlade ifrån ca. 1250 Tesla-ägare: https://docs.google.com/spreadsheets...#gid=154312675
Jo, jag har sett det. Men att samla in självrapporterade data från fungerande ekipage räcker inte riktigt som vetenskapligt underlag.

Antingen måste alla bilar rapporteras eller så måste man redogöra för hur bortfallet påverkar.

Sedan måste man redogöra för vad det är som mäts. Enligt diagrammet så kan t.ex. vissa ekipage ha 105% återstående kapacitet. Hur många procent har då bilarna när de lämnar fabriken? Hur definieras 100% respektive 95%?

För att ett test skall ha ett vetenskapligt värde så måste man redogöra för hur någon annan skulle kunna reproducera testet. Annars kan man visa vad som helst.
Citera
2017-11-19, 20:24
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet

Om det är en Bomb du vill bygga så är designen passande, men... Så mycket kraft på en så liten yta kräver ORDENTLIGT med fungerande kylning.
Samt... Lite mer säkerhet än att det räcker med ett järnspett monterat på en jeep för att detonera powerpack-samlingen i ditt exempel, vore nog att föredra.

Att kapsla in batterier i små utrymmen är enkelt. Att få dem att inte explodera p.g.a överhettning är svårt. Se "hoverboard"-problemet.

Fast innan man kan få tag på halvt urladdade batterier som driver dessa laddstationer så måste man ju först ha den infrastruktur som laddar upp dem från början...
Jeepar utan järnspett sätter redan eld på bensinmackar: https://www.today.com/video/today/53809171
Ett batteri som tar eld bildar inte en enda stor explosion, utan i värst fall en massa små efterhand som de individuella cellerna överhettas.
Tesla har redan byggt stora burkar med batterier för kraftlagring, så problemet med hur de ska konstrueras och kylas är löst: https://electrek.co/2017/01/23/tesla...fornia-edison/
Bygg upp dem på en plint så blir de inte krockade.
Infrastrukturen för att ladda dagens elbilar finns redan, och när de är uttjänta kan deras batterier stödja nästa generations infrastruktur.
Citera
2017-11-19, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Tesla byggde en halvautomatisk anläggning men den las ner då batteriernas livslängd blev mycket längre än de själva förväntade sig. Nu vet man att efter 35000 mil så har kapaciteten sjunkit med bara cirka 5%.

Citat:
Dessutom visar det länkade diagrammet 95% efter 7000 mil och inte 35000 mil som påstods. 5x skillnad mellan undersökningarna?

En bit kvar till de 200000 mil som är en normal livslängd för en lastbil.
Citera
2017-11-19, 20:59
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Jeepar utan järnspett sätter redan eld på bensinmackar: https://www.today.com/video/today/53809171

Vid en direkt kollision ja.. försöker du påskina att om en elbil ränner in i en bensinpump så blir det INGEN explosion?

Om nej, why the fuck did you even post that article...?
It's useless to your argument.

Citat:
Ett batteri som tar eld bildar inte en enda stor explosion, utan i värst fall en massa små efterhand som de individuella cellerna överhettas.

och om cellerna är så tätt packade att samtliga överhettas samtidigt, som ju är kriteriet för den post jag besvarade?

Citat:
Tesla har redan byggt stora burkar med batterier för kraftlagring, så problemet med hur de ska konstrueras och kylas är löst: https://electrek.co/2017/01/23/tesla...fornia-edison/

Great. Allt som då återstår är hur elen skall PRODUCERAS. Några idéer där?

Citat:
Infrastrukturen för att ladda dagens elbilar finns redan,

Endast i småskalig form, och sannerligen inte för kontinuerlig support av LASTBILAR i skytteltrafik.

Citat:
och när de är uttjänta kan deras batterier stödja nästa generations infrastruktur.

Ööh, va?

I FEEL like an idiot right now, but I fear that I am NOT.
Senast redigerad av Trolltestet 2017-11-19 kl. 21:15.
Citera
2017-11-19, 21:21
Medlem
Citat:
Dessutom visar det länkade diagrammet 95% efter 7000 mil och inte 35000 mil som påstods. 5x skillnad mellan undersökningarna?

En bit kvar till de 200000 mil som är en normal livslängd för en lastbil.

Vore jävligt intressant att förstå hur Musk räknar när han säger den är ~30% billigare än en diesel.

Jag är ett stort fan av Musk men jag är ytterst skeptisk hur han resonerar när han säger den är betydligt billigare än diesel.

Batterislitage, minskad last (i vikt) mm. Ex lär ju däcken slitas rätt hårt jämfört en "vanlig" och just däckslitaget nämns som en oerhörd miljöbov sett till hälsa. 10 tons konstant extravikt i form av batteri lär slita bra.
Citera
2017-11-19, 22:21
Medlem
durtmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Jag tror inte att speditionsfirmor kommer vara särskilt intresserade med den låga räckvidden. Ponera att du ska frakta något från Stockholm till Kiruna. 1200 km och lite mer än 13 timmars resväg. Att då behöva tanka var 30e mil kommer vara ohållbart. Hur de 300 km blir vintertid när det är 20-25 minusgrader vågar jag inte gissa på men de kommer ju inte stiga.

Den hade nog dock kunnat fungera bra när man vet att man bara ska frakta någorlunda lokalt. Är den då inte våldsamt mycket dyrare än vanliga lastbilar kan det nog vara intressant för företag att köpa in någon enstaka.

Chaufförernas åktider är kraftigt reglerade så de MÅSTE ta paus ofta.
Hade det varit ett problem hade den haft ett extra batteri i förvaring.
Fast du vet nog mer om den industrin än folk som investerat miljarder i den
Citera
2017-11-19, 22:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Sedan måste man redogöra för vad det är som mäts. Enligt diagrammet så kan t.ex. vissa ekipage ha 105% återstående kapacitet. Hur många procent har då bilarna när de lämnar fabriken? Hur definieras 100% respektive 95%?
105% kan vara relativt mot beräknat slitage eler kanske är med eventuell reservkapacitet, ett batteripaket har bra mycket mer kraft än vad som normalt plockas ut av livslängdsskäl.

Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Men tanke på hur bra Tesla har varit på att leverera sina bilar i tid så tror jag rätt få transportföretagare vill beställa en lastbil därifrån. Man vill ha pålitlighet, service och kapacitet. Det är därför man väljer änna Scania, Man, Volvo eller Daimler. Ska man sedan köpa en lastbil med oprövad teknik från ett oprövat företag som kanske har gått rent av gått i konkurs efter några år?

Oprövad teknik från ett prövat företag med erfarenhet väljer man nog hellre framför tesla. Det är ju inte så att lastbilstillverkarna inte försöker sig på alternativa transmissioner, men de riktar ju snarare sig direkt till eventuella köpare och pratar om mer relevanta sakerför en eventuell kund än detta Musks varumärkesfans.

Man kan tycka att Tesla borde försöka få ihop ekonomi sin elbilsförsäljing innan de försöker sig på något nytt. Lära sig gå innan man börjar springa kanske. Vad är nästa sak, elflygplan capris 500 miljoner kr, räckvidd 30 km men med en kanonaccereration och väldigt liten bränslekostnad för och man får plats med två hela personer. Leveranstid är ungefär 5 år från beställning.

Men det är då mina tanker. Jag spår ett fiasko kring dessa lastbilar. Men jag är egentligen osäker på om de själva egentligen tror på detta. Men ja jag kan väl ha fel som alla andra.

Den som tror på Tesla som företag kan ju bara köpa på sig en massa aktier. Inget jag gör dock.
Det finns ALLTID företag som är beredda av en eller annan orsak, även om det blir dyrare så finns det mycket gratisreklam att hämta in.
Citera
2017-11-19, 23:01
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
105% kan vara relativt mot beräknat slitage eler kanske är med eventuell reservkapacitet, ett batteripaket har bra mycket mer kraft än vad som normalt plockas ut av livslängdsskäl.

Det finns ALLTID företag som är beredda av en eller annan orsak, även om det blir dyrare så finns det mycket gratisreklam att hämta in.

Ja, naturligtvis, klart några lastbilar kommer ju de få sålt. Jag sa inte att de skulle sälja noll bara att de blir ett fiasko.
Citera
2017-11-19, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Den här typen av osäkerhet gör att siffrorna svävar i luften. Folk använder testresultaten som argument utan att ens veta vad testerna mäter. Bara de stöder den egna tesen så käkas vilken reklam som helst till frukost.

Om batterierna är tillverkade med överkapacitet, vad säger då 5% försämring om den totala livslängden? Halleluja!
Citera
2017-11-20, 00:14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Den här typen av osäkerhet gör att siffrorna svävar i luften. Folk använder testresultaten som argument utan att ens veta vad testerna mäter. Bara de stöder den egna tesen så käkas vilken reklam som helst till frukost.

Om batterierna är tillverkade med överkapacitet, vad säger då 5% försämring om den totala livslängden? Halleluja!
5% utan referens säger ingenting står lite om laddning i denna artikeln.

http://www.mestmotor.se/recharge/art...erna-i-elbilar
Citera
2017-11-20, 03:05
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Dessutom är väl eldrivna fordon mycket billigare i underhålls och servicekostnader? Och billigare drift. Det som kostar är infrastrukturen med laddstationer och att man måste byta batterier då och då. Men batterikostnaden är på väg ned ordentligt.

Pågår väl också något försök i Sverie med "elrälsar" i vägbanan som laddar när man kör. Ganska smart, men förmodligen ganska dyrt också. Och hur går det på vintern?

På gång. Laddar 20 kW på en 100 meters sträcka i 110 km/t:
https://www.youtube.com/watch?v=2t0E4AcVu6o&t=1s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in