2017-11-20, 21:59
Medlem
Hegamons avatar
Jag var i Frankrike och sade till en Fransman att jag tycker inte riktigt tycker om Tyskland (jag menade spårket, all trafik etc, etc). Jag tycker Frankrike överlag verkar lugnare, jag var i en medelstor Fransk stad. Tydligen var det inte alls okej säga att jag inte gillade Tyskland, fransmannen tyckte inte alls om det.

Alltså var det bara ett uttryck av politisk korrekthet? Eller finns det något i det franska sociala/politiska klimatet som gör det känsligt att prata negativt om Tyskland?

Området var i närheten av Normandie så www2 kan vara orsaken till reaktionen? Alltså att i modern tid inte prata ner ett land som förlorade www2. Eller vad?
Senast redigerad av Hegamon 2017-11-20 kl. 22:14.
Citera
2017-11-20, 22:09
Medlem
Mackan52s avatar
2 Faktorer:

För att Frankrike förlorade mot Tyskland i WW2, vann tekniskt sett på walkover med hjälp av USA och Storbritannien och blev sedan under Kalla Kriget mer eller mindre beroende av Väst-Tyskland ekonomiskt och militärt. Fakta på bordet när järnridån väl reste sig var västmakterna snabba som fan med att låta Tyskland börja bygga stridsvagnar igen.

Man vågar inte prata illa om Tyskland eller bära sig illa åt, man gjorde det efter WW1 och ja det gick inte så bra.

Varför har Franska avenyer så många träd?
För att Tyska soldater gillar att marschera i skuggan
Citera
2017-11-20, 22:18
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
2 Faktorer:

För att Frankrike förlorade mot Tyskland i WW2, vann tekniskt sett på walkover med hjälp av USA och Storbritannien och blev sedan under Kalla Kriget mer eller mindre beroende av Väst-Tyskland ekonomiskt och militärt. Fakta på bordet när järnridån väl reste sig var västmakterna snabba som fan med att låta Tyskland börja bygga stridsvagnar igen.

Man vågar inte prata illa om Tyskland eller bära sig illa åt, man gjorde det efter WW1 och ja det gick inte så bra.

Varför har Franska avenyer så många träd?
För att Tyska soldater gillar att marschera i skuggan

Okej. Den här personen var ganska ung (under 25 år) han bodde i ett typiskt medelklasshem i ett helvitt område. Han hade ambitioner att bli ingenjör. Alltså jag blev lite rädd över reaktionen för jag hade inte förväntat mig den.

Men seriöst är det så att om jag fick välja bosätta mig i Frankrike eller Tyskland skulle jag alla dagar i veckan bostätta mig i Frankrike. Får ett betydligt starkare intryck av att Frankrike är ett medelhavsland med tillhörande avslappnade sociala klimat, gämförelsevis med tyskar som jag uppfattar som stelare.
Citera
2017-11-20, 22:20
Medlem
Så ts baserar sina slutsatser på 1 persons åsikter?

Frankrike hade ju en större armé med bättre utrustning än Tyskland i och för sig som "snodde" både fransk och tjeckisk utrustning genom hela kriget. Egentligen så borde ju den franska armén ha kunnat slå tillbaka tyskarna relativt lätt fast allt var oorganiserat och man levde kvar i en slags "WW1-anda". Så istället för onödig förstörelse etc. så valde man att kapitulera.
Citera
2017-11-20, 22:22
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag var i Frankrike och sade till en Fransman att jag tycker inte riktigt tycker om Tyskland (jag menade spårket, all trafik etc, etc). Jag tycker Frankrike överlag verkar lugnare, jag var i en medelstor Fransk stad. Tydligen var det inte alls okej säga att jag inte gillade Tyskland, fransmannen tyckte inte alls om det.

Alltså var det bara ett uttryck av politisk korrekthet? Eller finns det något i det franska klimatet som gör det känsligt att prata negativt om Tyskland?

Området var i närheten av Normandie så www2 kan vara orsaken till reaktionen? Alltså att i modern tid inte prata ner ett land som förlorade www2. Eller vad?

Dom har förmodligen en hel del tyska turister där. Sydeuropéer brukar missta mig för tysk när dom notera min brist på medelhavs solbränna. "Jaja jawoll" brukar jag få höra av kypare. Var rädd att dom skulle spotta i min mat. Hoppas dom gillar tyskar som du säger.
Citera
2017-11-20, 22:24
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Så ts baserar sina slutsatser på 1 persons åsikter?

Precis jag drar slutsatser utifrån en endaste persons åsikter. Jag anser inte det skulle förbättra saken om jag istället undersökte grupper. Jag är egentligen inte med på vad du ifrågasätter.
Citera
2017-11-20, 22:33
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Okej. Den här personen var ganska ung (under 25 år) han bodde i ett typiskt medelklasshem i ett helvitt område. Han hade ambitioner att bli ingenjör. Alltså jag blev lite rädd över reaktionen för jag hade inte förväntat mig den.

Men seriöst är det så att om jag fick välja bosätta mig i Frankrike eller Tyskland skulle jag alla dagar i veckan bostätta mig i Frankrike. Får ett betydligt starkare intryck av att Frankrike är ett medelhavsland med tillhörande avslappnade sociala klimat, gämförelsevis med tyskar som jag uppfattar som stelare.

Mja, skämt åsido tror jag nog det blir lite självmål att skämta om Tyskar därför att då skämtar man indirekt om sig själv (om de nu är så dåliga, varför fick ni så mycket pisk av dem?)
Att kritisera dem är ganska orealistisk också för Tyskland är trots alla sina förluster den som håller i taktpinnen i EU samt är ekonomiskt starkare än Frankrike.

Själv hade jag föredragit Tyskland, inte nån storstad som Berlin eller Köln utan en småort som Osnabrück (besökte den för några år sen, mycket hemtrevlig stad och lätt att hitta i).
Citera
2017-11-20, 22:55
Medlem
Citat:

Under 25 år, medelklass och vit år 2017... Antagligen har det och göra med det du redan nämnt då i sådana fall.. PK !

Fan t.o.m Svenskar är mjukare och mer avslappnade än Tyskar. Dock är Normandie och Östra Frankrike mer "Nordsjön" klimat än medelhavs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in