2017-11-25, 17:22
Medlem
DogsDAmours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benganbanan
Du tycker alltså det verkar troligt att en vuxen kvinna, med ett psyke för den absoluta eliten i friidrott, hamnar i koma för att en man hon står nära börjar stöta på henne? Och med denna vetskap om sin egen kropps grova handikapp följer med en man ensam till dennes rum efter en fest?

Du måste förstå att trovärdigheten på detta är väldigt låg, och att det är trovärdigheten på hennes historia som är under lupp i denna tråd. Är du okapabel att se det mycket tveksamma i hennes berättelse så hoppas jag du aldrig sätter din fot i en rättsal.

Det framgår inte av mitt inlägg vad jag tror.
Citera
2017-11-25, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rat1
https://www.expressen.se/sport/friid...er-finnkampen/
"Hjelmer beskriver hur mannen lockade in henne på sitt hotellrum.
"Han är betydligt äldre än mig och han är gift, jag kände mig säker och trodde jag kunde lita på honom. Jag har pojkvän, jag säger nej. Han tar på mig och säger jo. Jag blir stel, jag vill inte. Jag säger nej igen. Han tar av mina kläder. Jag fryser till is, kan inte röra mig. Jag säger inget mer. Han våldtar mig", skriver Hjelmer.
"När det är över tar jag mina saker och går därifrån. Jag skäms, vad gjorde jag för fel? Min relation med min pojkvän skadas svårt och det tar över ett halvår innan vi har reparerat skadan. Jag har alltid varit stark och självsäker och vet i dag att det här inte var MITT fel, trots det har det tagit 6 år innan jag vågar berätta."
Det tog alltså hela sex hela år innan sanningen dök upp. Men MÄNNISKA!! Kan det vara som så, att du inte fick det du blev lovad. Här har vi alltså en lågbegåvad brud som har blivit påsatt. SVT, TV4,TV3 you name it.
Jag måste säga det, lilla gumman, försätt dig faan inte i sexuella lägen, om du inte är beredd att löpa linan ut.
Senast redigerad av winnertip 2017-11-25 kl. 17:32.
Citera
2017-11-25, 17:26
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcademicMan
Din kommentar visar på hela problematiken ; en kvinna som blir utsatt är en "slampa" och ska ta ansvar. Vad hände med snubben som tänkte med kuken och hans ansvar? Jag antar att i din historik finns det många "slampor" som fick vad de förtjänade?

Alla som inte dansar är våldtäktsmän. Du dansar inte.

Du uppbär ett annat fundament i problematiken. Du diskuterar något du inte har en aning om. Vad hon berättar och hur det gick till har ingen en aning om, men lika förbannat väljer många att köpa hennes berättelse reservationslöst. Ja vad hände med honom? Innan du hört vad han sagt kan du inte vare sig veta vad du ska ta ställning till eller döma honom.

Det är väl alldeles klart att det finns människor som ändrat sig efteråt gällande allt. Det är naturligtvis lika klart att det finns en del som till och med väljer att se situationen i efterskott på ett annat sätt än den faktiskt var då. Ansvaret är ömsesidigt, men det går inte att ta ansvar för något som inte hände fast det beskrivs så i efterskott.

Självklart finns det en risk med att övertala någon till sex, men om den personen inte är förståndshandikappad eller redlöst berusad intill okontaktbarhet så är det inte våldtäkt. Det blir inte våldtäkt efteråt bara för att man kan se olika scenarier i en och samma situation.
Senast redigerad av Doktor-Dekokt 2017-11-25 kl. 17:29.
Citera
2017-11-25, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Undantag hit och dit. Ett nix är ett nix.
Så kan man resonera men rättsligt får man bedöma om brottet uppfyller de rekvisit som ställs upp.

Alla bör vara klara på att detta inte är en våldtäkt då den gärning som beskrivs inte uppfyller de rekvisit som ställs upp. Olämpligt. Ev ett straffbart sexuellt ofredande. Som i så fall preskriberats. Och som 7 år efteråt ändå skulle vara helt omöjligt att bevisa.

Så det är alltså mest skvaller om en känd person har legat med annan känd person.
Citera
2017-11-25, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Ditt svart/vita tankesätt är nog bara realiserbart inom islam. Om ens där.

Knappast. Att sitta här och diskutera något som hände för 6 år sedan säger väl att något är fel. Med ett tydligt regelverk så hade alla betraktat Moas agerande som ett knull med alldeles för mycket alkohol innanför västen. Hon tålde ju inte alkohol men ändå drack hon.

Sedan skall hon få upprättelse 6 å senare. Vad säger detta om vilket samhälle vi lever i? :-) Pinsamt attvens diskutera.. hon var 21 år och får ta fullt ansvar för hela händelsen.
Citera
2017-11-25, 17:38
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Vad är det exakt hon ska anmäla? Att hon varit otrogen och ångrat sig efteråt?

Du vet det gäller, sluta försöka trolla bort fakta.
Citera
2017-11-25, 17:43
Medlem
Jag har ingen förståelse alls för dessa kvinnor (Hjelmer, Wallin) som väljer att prata ut på nätet flera år efter våldtäkterna.

De borde ha anmält direkt.
Citera
2017-11-25, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Lotta Bromé utsatte andra kvinnor, vilket jag tror är avgörande för att det alls betraktas som ett problem. Hade det varit män som utsatts av en kvinna så hade det nog förminskats av alla inblandade, det är nämligen vad som förväntas av män. Män ska kunna ta ett skämt, en gliring, en snyting utan att gnälla. Bit ihop eller slå tillbaka, men visa dig för allt i världen inte svag. Ta inte åt dig. Könsrollerna är väldigt tydliga på det här området.

Jag tycker att metoo har utvecklats till en väldigt onyanserad kampanj mot män i största allmänhet. Uppdelningen i alla kvinnor som offer och alla män som förövare är väldigt tydlig, och känns extremt otidsenlig. Varför skulle annars bara kvinnor bjudas in till att underteckna de här alltmer patetiska uppropen, och varför uppmärksammas inte övergrepp och kränkningar oavsett kön på offer och förövare?

Då en överväldigande majoritet av västerländska män bejakar jämställdhet och lika rättigheter mellan könen och inte tafsar på eller kränker kvinnor så skulle väldigt många män också kunna skriva under uppropet. Men det får de inte göra eftersom de är män, och män är fienden. Så hur någon INTE kan se metoo som en kampanj mot män i allmänhet och västerländska män i synnerhet förstår jag inte riktigt.

Exakt. Får du en elak gliring eller en nedsättande kommentar är det bara att ”grin and bare it”.
Vad du än gör ta inte åt dig.
Däremot: Får du en käftsmäll av en man är det bara att ge tillbaka med en tjottablängare.
Citera
2017-11-25, 17:46
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Handlar inte om DDR, handlar om att leva i ett tryggt samhälle. Sätt en gräns och så får alla förhålla sig till den.

Ett tryggt samhälle är viktigare än om en raggare får dricka en flaska vodka eller inte..det har gått för långt om en berusad flicksnärta skall få upprättelse 6 år senare..för att hon själv betett sig väldigt oaktsamt.. och samtidigt förstöra den andres karriär. Då behövs det ett tydligt regelverk kring alkoholförtäring. Ingen skall få lida 6 år efteråt bara för att en flicksnärta inte tål alkohol..och inte skulle tagit något denna kväll..

Jag har inte tagit ställning för någon av parterna.
Tolkar det som ett kompisknull som inte borde ha skett.
Moa har gjort en god gärning genom att våga blotta sig tack vare #metoo.
Kanske ett sätt att "rensa samvetet", varna andra och få ro om nu händelsen var allmänt känd i de närmaste kretsarna.
Om hon har samma partner nu som då, medveten om händelsen och lyckats komma över det är det bara att gratulera.
Många hade dragit.

Nu finns det ju säkert en annan sida av det också.
Den (o)utpekade mannen har inte fått chans att förklara sig.
Det som kanske var ett glömt kompisknull för 6 år sedan blev plötsligt som en böld i röven.
Nånstans finns det en manlig atlet nu som inte mår särskilt bra.
Alla är oskyldiga tills motsatsen bevisats.
Grundbulten i ett rättssystem.
Citera
2017-11-25, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DogsDAmour
Det framgår inte av mitt inlägg vad jag tror.

Du finner det fascinerande att folk ifrågasätter hennes historia, specifikt delen där hon hamnar i ett fryst tillstånd utav skräck och panik. Då framgår det en hel del av din text om vad du anser vara rimligt och inte, annars hade du inte blivit 'fascinerad', vilket i sin tur är en fingervisning på vad du tror. Men du är kanske inte kapabel till att bryta ner hennes text och se det orimliga, vare sig det är sant eller inte.
Citera
2017-11-25, 17:52
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Knappast. Att sitta här och diskutera något som hände för 6 år sedan säger väl att något är fel. Med ett tydligt regelverk så hade alla betraktat Moas agerande som ett knull med alldeles för mycket alkohol innanför västen. Hon tålde ju inte alkohol men ändå drack hon.

Sedan skall hon få upprättelse 6 å senare. Vad säger detta om vilket samhälle vi lever i? :-) Pinsamt attvens diskutera.. hon var 21 år och får ta fullt ansvar för hela händelsen.

I Sverige kan man teoretiskt sitta i riksdagen som 18-åring och delta i beslut om landets alkohollagar.
Men själv inte kunna köpa en flaska vin.
Hyckleri modell högre skolan.
Citera
2017-11-25, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rat1
https://www.expressen.se/sport/friid...er-finnkampen/
"Hjelmer beskriver hur mannen lockade in henne på sitt hotellrum.
"Han är betydligt äldre än mig och han är gift, jag kände mig säker och trodde jag kunde lita på honom. Jag har pojkvän, jag säger nej. Han tar på mig och säger jo. Jag blir stel, jag vill inte. Jag säger nej igen. Han tar av mina kläder. Jag fryser till is, kan inte röra mig. Jag säger inget mer. Han våldtar mig", skriver Hjelmer.
"När det är över tar jag mina saker och går därifrån. Jag skäms, vad gjorde jag för fel? Min relation med min pojkvän skadas svårt och det tar över ett halvår innan vi har reparerat skadan. Jag har alltid varit stark och självsäker och vet i dag att det här inte var MITT fel, trots det har det tagit 6 år innan jag vågar berätta."

Ursäkta mig, men Fröken Fräken verkade inte ha några som helst problem med att följa med.
Kan det vara som så, att natten inte betalade sig.
Nu vill man tjäna pengar på det som blev utlovat men som aldrig hände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in