Förbundet kommer inte utreda händelsen och Moa själv vägrar att avslöja vem mannen är för Förbundet.
Citat:
Friidrottsstjärnan Moa Hjelmer har berättat att hon blev våldtagen av en annan aktiv idrottare efter Finnkampen 2011.
Svenska friidrottsförbundet kommer i dagsläget inte att göra någon utredning i frågan.
– Vi kommer inte att göra en polisutredning själva. Det har vi inte kompetens för, och det vore fel, vi skulle kanske till och med kunna förstöra för en sån, säger Björn O. Olsson, ordförande i Svenska friidrottsförbundet.
Svenska friidrottsförbundets generalsekreterare Stefan Olsson har pratat med Hjelmer, som inte velat peka ut någon gärningsman.
– Nej, vi gick inte in på några detaljer på det sättet utan pratade mer i allmänna ordalag och just det här att det hände i ett landslagssammanhang, säger Olsson till Radiosporten.
Stackars lilla Moa. Vaknar upp med rejäl ågren dagen efter sitt snedsteg när hon inser att flera personer sett henne gå in i mannens rum eller att det förekommit visst hångel innan på dansgolvet eller så. Hon och pojkvännen har gemensamma vänner/bekanta bland friidrottsgänget och hon inser snabbt att det ligger i farans riktning att boyfrienden kommer att få veta att någonting hände efter Finnkampen. Bättre att förekomma än att förekommas, tänker Moa, så våldtäktsstoryn tar form och levereras till pojkvännen direkt vid hemkomst från samlingen. Eftersom det inte förekommit något våld i sammanhanget är det inte "värt" att anmäla till varken förbund eller polis."Jag vill bara lägga det här bakom mig" säger Moa till pojkvännen.
Pojkvännen har aldrig fullt ut trott på våldtäktsberättelsen (och vilken man skulle ha trott på den om den story pojkvännen fick var densamma som nu angivits offentligt, vilken den ju rimligtvis borde vara?). Enter Me Too sex år senare och pojkvännen vädrar morgonluft. "Men älskling det är klart att du måste gå ut offentligt! Det är ju massa idrottskvinnor som offentligt gått ut med väsentligt mindre grava sexanklagelser. Du blev ju faktiskt våldtagen! " Moa inser att det är bara att hålla god min i elakt spel för att rädda förhållandet. Under stark press kommer en berättelse ihålig som en Schweizerost och som väcker fler frågor än vad den besvarar. Undrar just om boyfrienden följer tråden för att beskåda sitt verk.
My two cents som jag inte har någonting att backa upp med mer än maggropskänsla.
https://www.expressen.se/sport/friid...-det-vore-fel/