Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-11-23, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Hon går ut med detta då hon gjorde bort sig på denna efterfest. Andra inom landslagstruppen fick reda på detta och respekten för henne åkte i botten i gruppen. Detta ledde till att hon skaffade barn för att komma bort från friidrotten och landslagstruppen.
Jag har följt idrotten i många år och aldrig sett ett mer otajmat barnafödande.
Hon var ung, tagit EM-guld vid 21 års ålder. Sponsorerna stod i kö och hennes karriär pekade rakt uppåt. Hon hade lagt grunden att bli ekonomiskt oberoende och kämpa om de ädlaste medaljerna i de flesta mästerskapen.

Låter som att vi närmar oss sanningen ang omstädigheterna och dess eftermäle. Gillar ditt resonemang
Citera
2017-11-23, 19:03
Medlem
Förbundet kommer inte utreda händelsen och Moa själv vägrar att avslöja vem mannen är för Förbundet.

Citat:
Friidrottsstjärnan Moa Hjelmer har berättat att hon blev våldtagen av en annan aktiv idrottare efter Finnkampen 2011.
Svenska friidrottsförbundet kommer i dagsläget inte att göra någon utredning i frågan.
– Vi kommer inte att göra en polisutredning själva. Det har vi inte kompetens för, och det vore fel, vi skulle kanske till och med kunna förstöra för en sån, säger Björn O. Olsson, ordförande i Svenska friidrottsförbundet.

Svenska friidrottsförbundets generalsekreterare Stefan Olsson har pratat med Hjelmer, som inte velat peka ut någon gärningsman.
– Nej, vi gick inte in på några detaljer på det sättet utan pratade mer i allmänna ordalag och just det här att det hände i ett landslagssammanhang, säger Olsson till Radiosporten.

Stackars lilla Moa. Vaknar upp med rejäl ågren dagen efter sitt snedsteg när hon inser att flera personer sett henne gå in i mannens rum eller att det förekommit visst hångel innan på dansgolvet eller så. Hon och pojkvännen har gemensamma vänner/bekanta bland friidrottsgänget och hon inser snabbt att det ligger i farans riktning att boyfrienden kommer att få veta att någonting hände efter Finnkampen. Bättre att förekomma än att förekommas, tänker Moa, så våldtäktsstoryn tar form och levereras till pojkvännen direkt vid hemkomst från samlingen. Eftersom det inte förekommit något våld i sammanhanget är det inte "värt" att anmäla till varken förbund eller polis."Jag vill bara lägga det här bakom mig" säger Moa till pojkvännen.

Pojkvännen har aldrig fullt ut trott på våldtäktsberättelsen (och vilken man skulle ha trott på den om den story pojkvännen fick var densamma som nu angivits offentligt, vilken den ju rimligtvis borde vara?). Enter Me Too sex år senare och pojkvännen vädrar morgonluft. "Men älskling det är klart att du måste gå ut offentligt! Det är ju massa idrottskvinnor som offentligt gått ut med väsentligt mindre grava sexanklagelser. Du blev ju faktiskt våldtagen! " Moa inser att det är bara att hålla god min i elakt spel för att rädda förhållandet. Under stark press kommer en berättelse ihålig som en Schweizerost och som väcker fler frågor än vad den besvarar. Undrar just om boyfrienden följer tråden för att beskåda sitt verk.

My two cents som jag inte har någonting att backa upp med mer än maggropskänsla.

https://www.expressen.se/sport/friid...-det-vore-fel/
Citera
2017-11-23, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Sa hon nej till sexet eller sa hon nej till att följa med in i hytten? Om hon nu sade nej till att följa med in vad gjorde hon där? Släpade han inne med våld? Klädda han sen av henne som att hon vore en fastfrusen docka?

Många frågor som kräver svar här.

Men teori är att hon var kåt och att hon kunde stå emot sina lustar. Hon ångrade sig dock grovt efteråt. Historien hon skriver på instagram är inget annat än en efterhandskonstruktion för att rädda sitt eget skinn.
Du får svar på de flesta av dina frågor genom att läsa hennes berättelse. Av det som jag läst
framgår det inte vilken typ av våldtäkt hon utsattes för. Det framgår inte heller att hon var naken. Tror du att en kvinna bara kan våldtas genom att mannen pressar sitt könsorgan in i kvinnans dito och att kvinnan måste vara naken för att kunna våldtas? När jag läser denna tråd förstår jag verkligen varför kvinnor som utsätts för våldtäkter av detta slag, som inte involverar en svartmuskig främling som plötsligt dyker upp i en svampskog med mera, inte vill anmäla. Varför skulle denna kvinna behövt "rädda sitt eget skinn" genom att offentligt berätta om detta nu, i samband med denna kampanj? Det framgår av hennes berättelse att hon direkt efter våldtäkten berättade för sina närmaste. Anledningen till att hon inte ville anmäla framgår också av hennes berättelse. Mörkertalet när det gäller unga svenska kvinnor som utsatts för våldtäkter av svenska män men som låtit bli att anmäla av olika anledningar är nog enormt.
Citera
2017-11-23, 19:04
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Fast det är ju det som verkar vara underförstått bland de flesta i tråden. Att hon har medgivit till sex genom att följa med upp till GMs hotellrum. Du får gärna peka på var mitt antagande inte skulle stämma, då hela denna tråd går ut på att skylla på Moas reaktion.

Bara för att Hjelmer inte gör ett våldsamt uppror mot GM betyder det inte att det inte rör sig om våldtäkt. Moa har ju redan sagt nej? Hon har både sagt och visat att hon inte är intresserad. Hon har lagt sig i sängen för att sova och säger sedan nej när GM börjar ta på henne. Redan där har hon alltså sagt att hon inte vill. GM fortsätter förgripa sig på Hjelmer. Menar du att verbala medgivanden, ja/nej i detta fall inte räknas och att hon måste slå GM på käften för att det ska räcka till våldtäkt?

Kanske är dags att informera tjejer om att alltid bära kniv med sig under akten så att man kan sticka män varje gång man vill sluta ha sex/inte är intresserad. Verkar som att det är det enda som fungerar för att vissa män ska förstå.
Jag är enig med dig i sak men det finns en rad försvårande omständigheter i detta och liknande fall. Man kan bara gå där ifrån t.ex. Dessutom är extremt svårt att bevisa våldtäkt i dom exemplen du tar upp. Såvida inte offret i fråga är förstånds eller rörelsehindrat av något.
Citera
2017-11-23, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Vad fint. Ännu en i raden som som passar på att bikta sig för gamla snedsteg nu när tiden är inne och alla medsystrar applåderar. Tydligen har hon inte ens namngett förövaren för förbundet. Hennes terapeut har coachat henne med uttryck om att man som offer "fryser". Uppenbart har hon inte förberetts av sina föräldrar för ett socialt liv bland vuxna sexuella varelser. Stackars lilla flicka. #boohoo

På vilket sätt är det Moa Hjelmers snedsteg att GM förgriper sig på henne trots att hon har sagt nej?
Är du våldtäktsman? Varför är det hennes ansvar att inte bli våldtagen? Och hur förbereder man unga tjejer på att de kan bli våldtagna?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ikarus80
Undrar varför just denna man pekas ut? Finns det några konkreta bevis för att det är han, eller är det bara för att han var gift 2011 och tävlar för samma klubb som Hjelmer? Och om det är han, så var nog Moa Hjelmer sannolikt fysiskt starkare av de två. Så att just han, med sin magra och seniga kropp, skulle haft sex med Hjelmer mot hennes vilja går inte ihop. T.ex hur i fridens dagar åkte kläderna och trosan av henne mot hennes vilja - av någon utomjordisk kraft?

Kriteriet att han skall vara över 30 år vid den inträffade händelsen stämmer också överrens med den jag tror att det är. Denne person är också glad i sprit.,han sprang ett maraton... efter att ha festat dagen innan..

De andra festar ingenting..
Citera
Medlem
Citat:
Hon har lagt sig i sängen för att sova och säger sedan nej när GM börjar ta på henne. Redan där har hon alltså sagt att hon inte vill. GM fortsätter förgripa sig på Hjelmer. Menar du att verbala medgivanden, ja/nej i detta fall inte räknas och att hon måste slå GM på käften för att det ska räcka till våldtäkt?

Kanske är dags att informera tjejer om att alltid bära kniv med sig under akten så att man kan sticka män varje gång man vill sluta ha sex/inte är intresserad. Verkar som att det är det enda som fungerar för att vissa män ska förstå.
Alternativt informera om att det inte är en bra idé att lägga sig i sängen med folk man inte vill ha sex med.
Citera
2017-11-23, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
träningsoverall?
Fast byxorna måste "offret" dock hjälpa till med att få av, såvida det inte var poolparty eller en våldsam historia vilket jag har svårt att tro.
Citera
2017-11-23, 19:07
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Det må vara dumt av henne men det är inte hon som utför ett brott. Är det dumt av kvinnan i Stockholm att vara ute på ljusa dagen när hon gruppvåldtas av upp till 20 män? Din argumentation håller inte.
Det dock inte alls detta det handlar om och det är inte samma sak. Det tror jag du inser också.
Citera
2017-11-23, 19:10
Medlem
Citat:
Det må vara dumt av henne men det är inte hon som utför ett brott. Är det dumt av kvinnan i Stockholm att vara ute på ljusa dagen när hon gruppvåldtas av upp till 20 män? Din argumentation håller inte.
Din liknelse håller inte, men vi är alltså överens om att det var dumt av henne.
Citera
2017-11-23, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Alternativt informera om att det inte är en bra idé att lägga sig i sängen med folk man inte vill ha sex med.

Menar du att det är fritt fram att ha sex med någon som ligger i din säng, trots att Hjelmer har sagt nej till våldtäktsmannens närmanden?

Jag minns hur jag gick hem till min pojkvän efter en jobbkväll. Jag var trött och det sista jag tänkte på var sex. Inga som helst problem att respektera för min pojkvän, trots att jag låg i hans säng i bara trosor och bh. Vi låg dagen efter istället. Men det kanske är svårt för dig att förstå det sociala samspelet och att tjejer inte automatiskt har sitt ett medgivande till sex bara för att de ligger i en säng.
Senast redigerad av Assdefender 2017-11-23 kl. 19:16.
Citera
2017-11-23, 19:16
Medlem
Citat:
Menar du att det är fritt fram att ha sex med någon som ligger i din säng, trots att Hjelmer har sagt nej till våldtäktsmannens närmanden?
Nej, hade jag menat det så hade jag skrivit det.

Citat:
Jag minns hur jag gick hem till min pojkvän efter en jobbkväll. Jag var trött och det sista jag tänkte på var sex. Inga som helst problem att respektera för min pojkvän, trots att jag låg i hans säng i bara trosor och bh. Vi låg dagen efter istället. Men det kanske är svårt för dig att förstå det sociala samspelet och att tjejer inte automatiskt har gett ett medgivande till sex bara för att de ligger i en säng.
Nejdå, jag har inga problem att förstå det sociala sampelet, och givetvis respekterar jag ett nej från min fru även om vi ligger i samma säng, med eller utan underkläder. Men skulle hon drumla omkring full och följa med en annan man till hans hotellrum så skulle jag tycka att hon betett sig dumt och tagit onödiga risker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in