Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-11-24, 15:45
  #37
Medlem
Mjausers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShowerStalker
Som rubriken lyder. Personligen tycker jag att rasister är otrevliga samlingar celler som inte gör annat än påverkar samhället i negativ riktning. Men jag tycker det är en intressant tanke. Det är ju väldigt tydligt att flashback är en community för enastående rasister som vill sätta sin egen nation som fulla främst och att vara hatisk mot det främmande. Påstår du att du är en frisk individ så kan du inte vara frisk heller.

Nej rasism är inte en sjukdom. Som tidigare nämnt handlar det om okunskap och rädsla imo. Jag skulle inte påstå att jag har varit rasist,men jag har haft främlingsfientliga åsikter och uttalat mig otroligt klumpigt.

Min åsikt är att rasism handlar delvis om att människor i grupp - har lätt att ogilla andra grupper med människor. Samt okunskap och rädsla. Att få människor med olika språk och kulturbakgrund att vävas samman så intensivt och snabbt har skapat en enorm kulturkrock med tilläggande problematik med segregation. Men det handlar om människor som flyr för sina liv.

Jag växte upp och fick lära mig om alla människors lika värde. Jag kommer inte heller från en familj med rasistisk bakgrund eller främlingsfientliga åsikter. Mina främlingsfientliga uttalanden har endast varit okunskap samt brist på positiva erfarenheter. Efter flertalet obefogat dåliga bemötanden - som rån och misshandel med människor med invandrarbakgrund så växte ett hat och en enorm rädsla fram i mig.

Jag har läst igenom mina gamla inlägg jag har skrivit här på forumet där jag spillde ut mitt hat/rädsla samt ventilerade mina aggressioner vilket är beklagligt och är absolut inga åsikter jag står för idag. Flashback har tyvärr fruktansvärt mycket främlingsfientliga åsikter och det skriker högerextremism om vartannat inlägg. Men det finns mycket bra trådar och inlägg här också. Och det är viktigt att komma till diskussion oavsett personlig åsikt.

Finns en fruktansvärt intressant filmatisering på en verklig händelse som heter Die Welle. ''En lärare genomför ett kontroversiellt experiment i sin gymnasieklass med syfte att få eleverna att förstå de mörka mekanismerna bakom nazismen och andra totalitära krafter. Men det oskyldiga försöket förvandlas snabbt till en okontrollerbar rörelse och plötsligt tar våldet överhanden. Die Welle bygger på en verklig och omtalad händelse som ägde rum i en skolklass i Kalifornien 1967.''

(Ja, visserligen nazism - därav ''och andra totalitära krafter'' då jag syftar på rasism.)
Väldigt lätt att peka ut människor, och skapa ett vi - mot dem, samt yrka på en gemensam tillhörighet genom något så simpelt som hat eller förakt. Fruktansvärt destruktivt.

Men om jag skulle påstå att jag hade en sjukdom, så nej. Men jag vill påstå att man kan bli förblindad av hat och rädsla. Vilken tur att man förhoppningsvis får en rejäl käftsmäll och växer upp.
Citera
2017-11-24, 15:54
  #38
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Inget fel med olika folkslag och kulturer. Att skapa en ny värld där nationsgränser suddats ut och alla kan leva i harmoni och välstånd kan vara en utopi. Nu verkar detta (globalism) drivas av särintressen som vill göra egna ekonomiska vinster.
Citera
2017-11-24, 17:25
  #39
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasiintellektuell
Inget fel med olika folkslag och kulturer. Att skapa en ny värld där nationsgränser suddats ut och alla kan leva i harmoni och välstånd kan vara en utopi. Nu verkar detta (globalism) drivas av särintressen som vill göra egna ekonomiska vinster.

Problemet är ju bara att det funkar lika lite som det skulle göra med en djurpark där alla djuren får leva i samma hage; kameler, hundar, tigrar, guldfiskar, apor, lejon, björnar, får, hästar osv.

För naiva drömmare är verkligheten något ganska tråkigt - men likt förbannat är det verkligheten.
Citera
2017-11-25, 01:13
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShowerStalker
Som rubriken lyder. Personligen tycker jag att rasister är otrevliga samlingar celler som inte gör annat än påverkar samhället i negativ riktning. Men jag tycker det är en intressant tanke. Det är ju väldigt tydligt att flashback är en community för enastående rasister som vill sätta sin egen nation som fulla främst och att vara hatisk mot det främmande. Påstår du att du är en frisk individ så kan du inte vara frisk heller.

Osäker på om det är rasister eller Flashback du vill kritisera?
Och du blandar här också in "Jämställdhet" vilket VI nu vet att inte ens herr Ohly kommunisten står för än mindre står upp för och minst av allt lever upp till och dessutom postar du i "Jämställdhet och diskriminering"+ du är även inne på området "Psykiatri". Och även på området Filosofi.
När det kommer till t. ex sådana som du så frågar jag mig alltid vad Ditt land har gjort med Dig?
Säker på att Du inte diskriminerar/ kritiserar Dig själv?
Man kan inte detta okritiskt "kalla alla andra för" innan man så att säga och detta först kallat på sig själv.
__________________
Senast redigerad av hee4r 2017-11-25 kl. 01:36.
Citera
2017-11-27, 00:42
  #41
Medlem
Ratozs avatar
En sjukdomsdiagnos ändrar inte vem eller vad jag är. Det gör inga andra etiketter andra människor sätter på mig heller.
Citera
2017-11-27, 00:49
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShowerStalker
Som rubriken lyder. Personligen tycker jag att rasister är otrevliga samlingar celler som inte gör annat än påverkar samhället i negativ riktning. Men jag tycker det är en intressant tanke. Det är ju väldigt tydligt att flashback är en community för enastående rasister som vill sätta sin egen nation som fulla främst och att vara hatisk mot det främmande. Påstår du att du är en frisk individ så kan du inte vara frisk heller.

Jag kan tycka att de som har låg intelligens är kriminella. De anser att alla som är smartare är autistiska men så trålar man alltid vad andra gör eller gjort för man själv anser att man är smartare. Man knullar till sig sina jobb för man har vaken meriter eller intelligens (media, offentlig sektor och TV) och sedan visar det sig att de värsta kommunisterna och socialdemokraterna som anser att man ska visa slidaritet är de värsta lögnarna, tjuvarna, alkisarna och hycklarna. Jag har bara stött på vidriga och äckliga bidragspatrask som aldrig haft ett riktigt jobb men som gör de mest introverta och antisociala sakerna, helt i motsatts till regler och norm för man själv anser att man kan göra hur man vill och vad man vill för ingen kommer att anmäla än, tills det är någon som anmäler en ch då är det alltid någon annans fel att man är ett avskum, en förlorare och ett bidragspatrask. Då åker offerkoftan på. Polisen frågar alltid om jag tror kommunisten är psyksjuk, nej man vet vad man gör och det är medvetet så någon förmildrande omständighet existerar aldrig.

Om du nu är för öppna gränser, ställ dig vid gränsen skriv på ett papper om att du kommer att ta hand om din muslim eller zigenare och så är det ur världen. Du ansvarar för allt han gör och betalar för det tills du hittat ett riktigt jobb åt honom. Det var lite om sådana som dig, som har åsikter och anser att alla andra ska ställa upp men när det kommer till kritan är det alltid någon annan som ska ställa upp och om man kommer med argument är man "autistisk" eller "psyksjuk" när det är du och dina rövpolare som borde kastas ut.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback