Flashback bygger pepparkakshus!
2023-04-24, 19:08
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Så invecklat som du presenterade pensionerna? Jävla krav du har på andra, titta igenom skiten själv. Jag säger bara det som många högt uppsatta säger. AI kommer att ta över, inte fan kommer folk som är 20 idag behöva arbeta när de är 60 det fattar du väl själv.

Det är en del medmänniskor här på forumet som förklarar detta för mig, det som du säger här. Min motfråga har konsekvent varit hur detta ska fungera utan att det är ut som en dystopi där en handfull storbolag har all makt och kapital och staten med befolkning står förlorande på maktbalansen.

Vad är karaktäristiskt för den framtid som du beskriver förutom den lilla detaljen att ingen människa arbetar och därför får staten inte in sin största inkomstkälla vilket skatt relaterade till arbete? Vi kan strunta i vad medborgarna hittar på istället för att arbeta, den biten tycker jag är mindre intressant. Du verkar ha koll.
Citera
2023-04-29, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Bara några år senare är vi framme vid år 2023, och plötsligt kan en ordinär svensk samtalsterapeut enkelt utklassas av en högintelligent AI. Det räcker med några begåvade promptar in i AI'n så matar den ut fullt mänskliga analyser och slutsatser.

Jag har ingen större koll på hur terapi funkar, men jag känner folk som har gått i terapi, och mig veterligen är terapi ingen akademisk övning där man ska formulera analyser åt sin patient, utan man ska hjälpa patienten må bättre genom att vara en lyssnande medmänniska som även förstår det mänskliga psyket och hjärnans neurologi. Svårt för en massa algoritmer att uppfylla de kraven.
Citera
2023-04-29, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broder112
Det är ett faktum att inom kort är AI aktuellt. AI kommer ta över de flesta arbeten. Terapeuter, psykologer, lastbilschaufförer, rättsliga system, etc etc. låt säga 5-15års tid.
Men när jag lyssnar på politiker så babblar de om att skapa nya jobb. Vilka nya jobb?. Varför nämner ingen AI? Och ingen pratar heller om digitala valutan. Kronan kommer säkert sjunka som en sten när folk flyttar sina tillgångar till den digitala valutan. ,rikedomen kommer flyttas till de som lyckas följa med eller dra nytta av den nya tiden ( fylla fickorna med bitcoin)

Varför kan vi inte bygga, tänka och räkna framåt. Ha mål. Långsiktikga mål? Många kommer förlora sina jobb, vi tar in outbildade människor, dränerar ekonomin ökar skulden. Jag är mörkrädd just nu för att bo i Sverige. Jag är så rädd att Jag spar mina pengar för att kunna köpa ett nytt medborgarskap till min familj. Vqrför tar vi inte efter Kina där de har långsiktiga mål?

Kanske för att mandatperioden är 4 år?
Citera
2023-04-30, 19:02
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Jag har ingen större koll på hur terapi funkar, men jag känner folk som har gått i terapi, och mig veterligen är terapi ingen akademisk övning där man ska formulera analyser åt sin patient, utan man ska hjälpa patienten må bättre genom att vara en lyssnande medmänniska som även förstår det mänskliga psyket och hjärnans neurologi. Svårt för en massa algoritmer att uppfylla de kraven.

Det finns givetvis olika skicklighetsgrader på dom svenska terapeuterna. Men för några år sedan hade jag en kris jag behövde prata om, och den teapeuten presterade inte bättre än ChatGPT. Det handlar givetvis också om intelligensnivåer, och en högintelligent patient behöver givetvis en skickligare terapeut.
Citera
2023-05-01, 11:32
Medlem
Enydrions avatar
Politiker pratar väl redan ganska mycket om saker de inte förstår ett jota av, att då även börja prata om ai, som de absolut inte vet nåt om...

Politiker brukar ju säga att när det är något de inte vet något om så anlitar de experter, men eftersom de inte vet nåt från början så råkar ibland experten de anlitar heta tex Arnstad...
Citera
2023-05-01, 11:52
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broder112
Det är ett faktum att inom kort är AI aktuellt. AI kommer ta över de flesta arbeten. Terapeuter, psykologer, lastbilschaufförer, rättsliga system, etc etc. låt säga 5-15års tid.
Men när jag lyssnar på politiker så babblar de om att skapa nya jobb. Vilka nya jobb?. Varför nämner ingen AI? Och ingen pratar heller om digitala valutan. Kronan kommer säkert sjunka som en sten när folk flyttar sina tillgångar till den digitala valutan. ,rikedomen kommer flyttas till de som lyckas följa med eller dra nytta av den nya tiden ( fylla fickorna med bitcoin)

Varför kan vi inte bygga, tänka och räkna framåt. Ha mål. Långsiktikga mål? Många kommer förlora sina jobb, vi tar in outbildade människor, dränerar ekonomin ökar skulden. Jag är mörkrädd just nu för att bo i Sverige. Jag är så rädd att Jag spar mina pengar för att kunna köpa ett nytt medborgarskap till min familj. Vqrför tar vi inte efter Kina där de har långsiktiga mål?

När fullt autonom AI kommer så är det färdig lekt för politikerna. De skulle då kunna avskaffas över en natt för att aldrig saknas eller bli tänkta på igen.
Citera
2024-11-30, 21:06
Medlem
För att det är överreklamerat önsketänkande kanske, säg en enda grej i hemmet AI tagit över?
Citera
Igår, 06:00
Medlem
Pillimariskans avatar
Undrar så mycket, en i min närhet äldre är politiskt engagerad i en kommun, satt och pratade om AI och hur det bemöts, fick svaret inte alls men att det togs upp på nästa möte, obehagligt att inte alla tänker på det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in