• 3
  • 4
2019-04-09, 01:15
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Jag är oerhört pessimistisk angående hur Sverige och övriga världen kommer se ut 2050+. Med det sagt sparar jag som en smålänning just p.g.a det... Inte för att tyna bort i en solstol i Thailand när jag är 65+, utan för att över huvud taget ha råd att fly till en beboelig plats och ha mat i magen.

Haller med, tycker det ar ratt sjukt att det ar sa manga som verkar forlita sig pa pensionssystemet overhuvudtaget. Vem bryr sig ens om vad man EVENTUELLT kommer fa i allman pension? Sent ska syndaren vakna nar man har ett helt arbetsliv bakom sig och inte nagot privat sparkapital att luta sig mot - riktigt naivt.

Och folk som pastar att det ar sa svart for de med lag inkomst att privatspara snackar skit, jag har levt valdigt gott under gransen for existensminimum utan att ens tanka pa det. Problemet ar att folk lever over sina inkomster och inte har nagon plan for sina liv.
Citera
2019-04-09, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Haller med, tycker det ar ratt sjukt att det ar sa manga som verkar forlita sig pa pensionssystemet overhuvudtaget. Vem bryr sig ens om vad man EVENTUELLT kommer fa i allman pension? Sent ska syndaren vakna nar man har ett helt arbetsliv bakom sig och inte nagot privat sparkapital att luta sig mot - riktigt naivt.

Och folk som pastar att det ar sa svart for de med lag inkomst att privatspara snackar skit, jag har levt valdigt gott under gransen for existensminimum utan att ens tanka pa det. Problemet ar att folk lever over sina inkomster och inte har nagon plan for sina liv.

Exakt. Jag ser en eventuell pensionspeng av staten som en ren bonus
Citera
2019-04-09, 17:31
Medlem
Farsan har ut nästan lika mycket i månaden i pension som de sista åren han jobbade (tack vare en bra tjänstepension). Tur han inte bor kvar i Sverige, för då hade närmare hälften gått bort i skatt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in