Citat:
Ursprungligen postat av
kalle632
Det är ju det alla svarar på. Möjligen bänk kanske funkar mindre dåligt.
Gå till ett gym och provkör. Snurrar stången 1mm så kommer det att kännas helt kass om den inte kan göra det.
Provkör hur? Som jag skrev i trådens startinlägg har gymmen jag varit på bara Eleiko- eller Casall-skivstänger som alla snurrar.
Citat:
Ursprungligen postat av
BenitoPolymem
I ryck och stöt har du en mycket snabb rotation av händerna och således av skivstången. Är stången ej kullagrad måste man rotera hela viktpaketet också. Då minskar vikten man kan hantera väldigt dramatiskt. Och det blir farligare med större skaderisk.
Känslan är helt annorlunda, ja. Det gäller även hantlar som även de bör vara roterande i handtaget.
En jämförelse är väl att skillnaden för en olympisk lyftare är som skillnaden mellan att spela pingis med ett riktigt racket och att spela med en snusdosa. Sedan spelar det mindre roll att Waldner skulle slå de flesta amatörer även med en snusdosa ...
Som jag skrev i trådens startinlägg kan jag förstå att det kan spela roll i ryck. Men jag är som sagt intresserad av knäböj, marklyft, militärpress och bänkpress.
Syftar din tredje paragraf fortfarande på ryck och stöt? Annars är jag nyfiken på hur det kan vara så dramatisk skillnad i att utföra böj, mark och press med en stång som har kullager eller glidlager.