• 1
  • 2
2018-01-22, 15:08
Medlem
Lste precis i GP att nordea frbjuder sina anstllda att handla med crypto.

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/nor...coin-1.5081463

Banken kliver allts sjlv in p marknaden men frbjuder sina anstllda att gra detsamma... alla pengar r bankens pengar
Citera
2018-01-22, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Augustiparaply

Banken kliver allts sjlv in p marknaden men frbjuder sina anstllda att gra detsamma... alla pengar r bankens pengar
Casper Von Koskull brjar framst som mer och mer patetisk...
Citera
2018-01-22, 15:47
Medlem
Citat:

Det dr kan vl omjligen vara lagligt.

Att sparka eller ge repressalier (eller ens hota med det) fr vad en anstlld gr med sin privata frmgenhet, lagligt dessutom.

Det dr skitfretaget visar cancer efter cancer.
Citera
2018-01-22, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Det dr kan vl omjligen vara lagligt.

Att sparka eller ge repressalier (eller ens hota med det) fr vad en anstlld gr med sin privata frmgenhet, lagligt dessutom.

Det dr skitfretaget visar cancer efter cancer.

Jag r osker p om det r lagligt eller ej, beror kanske p om Casper sitter p bitcoin i hemlighet?

Jag tycker det r ganska ckligt beteende iaf - De skulle ju kunna frbjuda sina anstllda frn att kpa fritidsbtar ocks, eftersom det finns pirater p havet och ibland blser det mycket och gr hg sj.
Citera
2018-01-22, 21:34
Medlem
Trillskes avatar
Den mest spnnande utmaningen de har r att de frsker hnga med i utvecklingen utan att hnga med i utvecklingen, d.v.s. frsker haka p blockchain-utvecklingen utan att anvnda det blockchain faktiskt r bra fr (d.v.s. enorma marknader som omjligen kan n konsensus via avtal, snarare n ngra f parter som har lite kinkiga relationer).

Resultaten blir:
1) De kommer alltid vara totalt dominerade av de lsningar som vxer fram p internet. Saker som XRP med vnner kommer helt enkelt alltid vara dligt vs alternativen.
2) Deras digitalisering minskar friktionen mellan deras vrld och de internet-lsningar de r totalt dominerade av, d.v.s. tekniskt r varje steg de tar en enabler fr deras konkurrenter.

Sjlvfallet kan detta stoppas genom att man lser in sina lsningar fullstndigt, d.v.s. gr sitt system vrdelst fr precis alla utom de nrmast srjande. Vilket r pongen: deras enda stt att konkurrera blir att gra sig extremt dliga.

Hur ska man d lyckas hlla marknaden i ett hjrngrepp om man gr extremt dliga lsningar? Jo, sklart, stenhrd reglering med stenhrda straff fr dem som inte hller sig till de dliga lsningarna. Och s har det ju fungerat p nationellt inramade marknader med lg transaparens. Nu har vi ren jvla open source-transparens och globala marknader.

Om vi fr ett gonblick ltsas (vilket r riktigt svrt) att politiker vrlden ver skulle komma verrens om att reglera internet p ett visst stt ska man inte fr en sekund tro att man r nra att lsa problemet dessa banker str infr: blockchain r en enabler fr varenda liten individ i hela jvla vrlden. Det blir nnu intressantare nr vi tittar p de blockkedjor som vxer fram som dominanta, eftersom de allts representerar evolutionrt uppntt (drmed stabilt) mnskligt konsensus.

Lter man det sjunka in ser man snabbt att politikernas konsensus sinsemellan r direkt frsumbart. Det r ointressant.

De som styr banker och har ett halvt huvud att analysera med sitter och brkar med dessa till synes olsliga problem. Det r svrt att vara avundsjuk.
Senast redigerad av Trillske 2018-01-22 kl. 21:39.
Citera
2018-01-23, 21:24
Medlem
Trillskes avatar
Bumpar denna d jag hittat ett citat som beskriver det jag skriver om ovan och ven berr i en del andra inlgg.
Citat:
Ursprungligen postat av Casper von Koskull - Nordea
"Om du p ngot stt tillter den att leva utan kontroller, s givet de miljarder vi lgger p finansiella regleringar som ett finansiellt system tycker jag att det r lite av ett skmt att lta ngot som bitcoin leva jag frstr det inte - det r absurt", sade han.

https://www.affarsvarlden.se/bors-ek...itcoin-6894496
Jag frstr dem som tycker att denne Casper r en clown, men faktum r att hans reaktion inte r helt orimlig. Det r som han skriver bisarrt (ur Nordeas perspektiv) att "konkurenterna fr fuska". Nordea r p vg att tas upp av evolutionr utveckling som inte gr att reglera. Och Nordea r stenhrt reglerade, p alla fronter. Det gr inte att gra ngonting t ngot av det. De mste vnda och vrida p regelverken hela dagarna medan utvecklingen p internet bara dansar framt.

S innan man konstaterar att det blir lite ljligt att han vgrar titta p verkligheten som den faktiskt ser ut (tyvrr Casper, du kan inte dda Internet) ska man nog frska frestlla sig situationen.
Senast redigerad av Trillske 2018-01-23 kl. 21:28.
Citera
2018-01-24, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Bumpar denna d jag hittat ett citat som beskriver det jag skriver om ovan och ven berr i en del andra inlgg.

Jag frstr dem som tycker att denne Casper r en clown, men faktum r att hans reaktion inte r helt orimlig. Det r som han skriver bisarrt (ur Nordeas perspektiv) att "konkurenterna fr fuska". Nordea r p vg att tas upp av evolutionr utveckling som inte gr att reglera. Och Nordea r stenhrt reglerade, p alla fronter. Det gr inte att gra ngonting t ngot av det. De mste vnda och vrida p regelverken hela dagarna medan utvecklingen p internet bara dansar framt.

S innan man konstaterar att det blir lite ljligt att han vgrar titta p verkligheten som den faktiskt ser ut (tyvrr Casper, du kan inte dda Internet) ska man nog frska frestlla sig situationen.

Du har helt rtt i att det ligger i bankvsendets eget intresse att hlla tillbaks oreglerade cryptovalutor, och jag gissar att de investerar i tekniken drfr att de ser mjligheten att tekniken kan vara en mycket billigare lsning fr att faktiskt reglera finansiella system. Jag saknar detaljfrstelse fr block-chain tekniken, men jag antar att man vill bygga in regelverket i valutan p ngot vis.

Det r kanske som du sger, man sitter inte s bekvmt som bank VD just nu,men man sitter obekvmt hgt uppe p en hg med pengar, s lite avundsjuk r jag nog nd
Citera
2018-01-24, 03:06
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Jag saknar detaljfrstelse fr block-chain tekniken, men jag antar att man vill bygga in regelverket i valutan p ngot vis.
Det r ungefr lika ltt att stoppa koncept som blockchain som att stoppa koncept som forum. Det r ju inte s att alla stater var verlyckliga ver att vem som helst kunde prata fritt till vilka som helst helt pltsligt heller, men det r ju liksom en del av verkligheten de som sitter p fel sida utvecklingen fr acceptera.

Citat:
Det r kanske som du sger, man sitter inte s bekvmt som bank VD just nu,men man sitter obekvmt hgt uppe p en hg med pengar, s lite avundsjuk r jag nog nd
Klart han har pengar, men jobbar man >40 timmar vecka handlar det inte om pengar (om man inte r fattig). Kan nog garantera att han brinner fr sitt jobb. Inget tyder heller p att Nordea har konkat om ngra r, men det r som med de fysiska kedjor vars krnverksamheter r bundna till modeller de sjlva vet r lnsamma idag men inte kommer att kunna konkurrera p sikt; varje dag r lite, lite mer plgsam n den frra i takt med att digitaliseringen tar ett litet steg till. Det gr inte att konkurrera, fr det skulle krva en s enorm pivot att man mste lmna sin krnverksamhet - vilket vore precis samma sak som att lgga ned fretaget och starta ett nytt, det vill sga en irrelevant pong.

Och i det hr fallet r det ju allts hgre makter (stat/militr) som stter kppar i hjulen fr Nordea med all reglering; den reglering av utveckling som internet slipper. Klart det knns orttvist.
Senast redigerad av Trillske 2018-01-24 kl. 03:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in