2017-12-25, 17:02
Medlem
Hej!

Om man t.ex (det är inte vad detta handlar om) får hot via facebook och anmäler till polisen, kan dom då få fram vem personen är om det är skrivet genom mobilens nät om det är ett kontantkort? Jag vet själv att ip-adressen byts ut varje gång man kopplar upp sig på nytt, och jag har för mig att jag läst någonstans att hundratals människor kan använda samma ip samtidigt.

Är det någon som har ett konkret svar på detta?
Citera
2017-12-25, 17:53
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moxxii
Hej!

Om man t.ex (det är inte vad detta handlar om) får hot via facebook och anmäler till polisen, kan dom då få fram vem personen är om det är skrivet genom mobilens nät om det är ett kontantkort? Jag vet själv att ip-adressen byts ut varje gång man kopplar upp sig på nytt, och jag har för mig att jag läst någonstans att hundratals människor kan använda samma ip samtidigt.

Det går alltid att spåra telefon och kontantkort oavsett olika IP adresser. Sedan är kruxet om det är någon, snuten eller teleoperatören som vill lägga ner resurser på det.
Citera
2017-12-25, 18:59
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moxxii
Hej!

Att knyta en telefon och ett SIM-kort till användandet av en IP-adress vid en speciell tidpunkt är inget problem. I dagligt tal kallas det för debitering Men det säger inget om vem som använt den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in