Hakar på den här tråden även om den är gammal.
Jag tänkte försöka byta ut mina lysrör i garaget nu på Bläck Frajdäj.
Jag har 8 armaturer med dubbla 150cm rör på 58W. Med glimtändare, inga reaktorer.
Nu vill jag inte gå ner i ljusstyrka så jag försöker läsa mig till vad jag behöver ha för lumen men blir bara förvirrad. Som jag har förstått så ger ett konventionellt 58W lysrör ca 5700 lumen men det går inte direkt att överföra till LED då ett äldre lysrör så att säga lyser åt alla håll medan ett LED-lysrör har en koncentrerad spridningsvinkel nedåt och behöver därför inte ha lika många lumen för att upplevas lika starkt.
Men hur mycket behöver man då? Räcker 2200 i mitt fall? 2500? 3000? 3500? Givetvis ökar priset (och även förbrukningen) med högre lumen men jag nöjer mig alltså med om det blir likadant som idag. Har hittat ett prisvärt på 3300lm för 75,- och ett på 2600lm kostar bara 63,-. Ska man över 3500lm hamnar man på 123,-. Vill inte spendera mer än nödvändigt, 16x75 = 1200 känns redan det som mycket pengar men jag skulle aldrig förlåta mig själv om ljuset ändå blir för pissigt och jag skulle satsat på högre lumen så ni som har testat rent praktiskt: vad satte ni in för rör?