Citat:
Ursprungligen postat av
Fotbollskillen92
Håller med mycket av det du skriver. Däremot så tycker inte jag att jag ska skiljas så mycket som det gör i ett modernt samhälle mellan människor som har vuxit upp under samma förutsättningar. Samma utbildning, samma kost. Kan det vara så att vissa har brister näringsmässigt och därför inte kan prestera lika mycket som andra kan? Kanske kan du ha med och göra att hjärnan är skadad sedan födseln eller liknande.
Föds med fullt fungerande kropp, alla organen är per perfektion så ska även hjärnan vara detta då även detta är ett organ. Vad är det som gör att ett organ inte fungerar? De som har väldigt hög intelligens har alltså en fungerande gärna, jag tror inte det enbart handlar om genetik. Eller kanske gör det, fast i så fall är det för att våra förfäder inte har ätit tillräckligt näringsrik mat så att hjärnan inte kan utvecklas till sin fulla potential.
Det finns ju en film som heter limitness det han äter ett piller som stimulerar hjärnan på något sätt eller ger mer tillgång till hjärnans fulla kapacitet. Han går ifrån att vara en alldaglig kille lite slarvig kämpar fram & tillbaka mellan jobb. Rätt som det jag äter han detta pillret och han förstår helt plötsligt allting klart. Han tar sig upp i världen baserat på att han har ökat sin intelligens.
Jag tror helt enkelt inte på att det ska skilja så mycket i intelligens som det gör mellan människor, alltså alltså inom samma art. Visst att det finns olika typer av sorter hundar som du sa, fast inom samma sorts så ska det inte skilja märkbart mycket.
Människor kan vara asiater, europeiska, nordiska, afrikanska eller asiatiska med mera. Fast vi alla är människor, vi alla har hjärnor. Vad är det som gör att vissa helt enkelt bara är kapabla till att förstå saker som andra inte är. Det måste ju finnas någon länk Som vi missar. Hur ska en dum person bli smart kan man göra någonting?
Då det främst är genetik som bestämmer din intellektuella förmåga, så är det inget märkligt att personer av liknande socioekonomiska förhållanden har en väsentlig skillnad i deras intellektuella kapacitet.
Nej, då det främst är ens genetik som avgör hur intelligent man är och blir, så är det inte mycket vi kan göra bortom att selektivt välja de mer intellektuella människorna att få barn.
Då det fungerar att leva i samhället även om man är lågintelligent, så är det inte så att det sållas ut på den nivån att de dumma människorna inte kommer finnas kvar eller att "alla med fungerande hjärnor har hög IQ", utan snarare är detta ett resultat av att ett fåtal intelligenta människor drar lasset för många.
Limitless är en film som inte har någon förankring i verkligheten.
Vad du vill och tycker är irrelevant för diskussionen, utan jag talar om hur det är. Utöver detta, så är det ju en väsentlig skillnad mellan afrikaner och Vita, rent genetiskt. Upp till 19% av DNAt hos en sub-Saharan afrikan är från en "ghost hominin", eller någon förfäder som är väldigt primitiv, på nivån av homo erectus.
Ser vi till Cro-Magnon, och moderna människan, så har denna 0% av detta. Likväl har vi 2-5% neanderthal DNA, vilket sannolikt var mer intelligenta än oss men som afrikaner saknar helt.
Därefter har vi olika miljöer som har resulterat i avsevärt annorlunda evolutionär press. Afrikaner behövde aldrig planera inför en vinter, och det fanns ingen anledning för ett högre intellekt när man ändå bor i en lerhydda på savannen.
Nej, det går i princip inte att göra någonting. Forskare har försökt att reducera skillnaden mellan Vita och svartas IQ i USA i ett halvt sekel, utan några framsteg. Det är en mindre skillnad mellan Vita och svartas IQ i USA än européer och afrikaner, men det är snarare resultatet av att de har mycket mer DNA från Vita, då det helt saknas i Afrika.
Utöver det så finns det ingenting du kan göra. Vi ser att mycket av effekten på miljöer kan påverka barns IQ, speciellt fram till 12-13, men vid 18 års ålder så kommer fortfarande din genetiska potential vara den främsta faktorn som bestämmer vad du kan förstå och utföra.
Så man får helt enkelt undvika att rasmixa om man är Vit och vill ha smarta barn, eller försöka rasmixa om man är svart för att således reducera din mängd DNA.