Det låter som ett förslag på en listtråd och samtidigt som att du försöker få in sarksam+samhällskritik i förslaget. Förslaget om att dela upp AboK geografiskt finns redan---->
(FB) Dela upp Aktuella brott och kriminalfall och (kanske lite långt från ämnet, men ändå)
(FB) Dela upp ABoK i Inrikes och Utrikes. Handlar det om mindre företeelser som inte förtjänar en egen tråd, exempelvis att man har hört skottlossning i område x, samt sett poliser röra sig i samma område, så finns ju den här tråden i BoB:
(FB) "Jag såg en polis" – Tråden om aktuella utryckningar och andra polisinsatser.
Vill Ts, vilket jag misstänker, diskutera problemet med gängkrig och tillhörande skottlossningar i svenska storstäder, med eller utan koppling till invandring, så kan jag med viss säkerhet gissa att det redan finns trådar som diskuterar det fenomenet ur olika vinklar. Sökfunktionen kommer att ge dig svar och om en lämplig tråd som inte passar Ts behov redan existerar, så kan säkert en sådan startas i relevant forum.