Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-11-09, 06:52
  #13
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medanvi
Har kommit till en punkt där jag inte riktigt orkar det här mer. Har haft missbruk av olika slag större delen av mitt liv. Har även en del psykiska problem som återkommande depressioner, ptsd, ångest, sömnsvårigheter, adhd och ätstörningar. Har senare åren enbart haft "medicinering" via psykiatrin.

Upplever inte medicineringen som så annorlunda än vanligt missbruk, bara mer begränsade mängder och sämre effekt, jag har extremt hög dos elvanse och metamina tex.

Har börjat bli så sjuk i huvudet av elvanse, men jag märker det inte förrän jag inte tagit det på ca 5-6 dagar. Jag blir rädd för människor, paranoid, klarar inte av att hålla rent omkring mig, skiter i hur jag ser ut, duschar inte ens alltid. Jag blir elak, arg, självmordsbenägen och manisk. Olik mig själv.

Har också avslutat ett 6 års bruk/missbruk av benso för 2 månader sedan, CT, så det hjälper säkert inte. Har känt mig helt störd efter det.

Nu har jag fått fysiska problem med, säkert av elvanse. (Startade tråd om det, men orkade inte söka läkare). Fick ett stort ödem på vänster vad/fot. Har aldrig haft liknande förut och är inte särskilt gammal. Har haft lite för högt undertryck i perioder, hur det ser ut nu vet jag inte då jag slutat kolla det.

Nu har jag låtit bli elvanse också sedan jag fick svullnaden på benet, men kan inte sova på rätt tider eller alls ibland och jobbet fungerar inte. Psykiatrin skiter i mina problem, men jag behöver nog hjälp för att ta tag i det här då hela mitt liv håller på att raseras.

Kan man söka hjälp med att sluta med mediciner som vården vill att jag tar? Detta kommer att döda mig.

De problem du beskriver kan ju ha att göra med att du när du slutar ta din medicin får tillbaka symptomen av din rätt starka adhd.. för du har väl rejäl adhd med tanke på att doktorn skriver ut metamin och elvanse?

Dvs, du har självmedicinerat och missbrukat lång tid. Nu slutar du ta även medicinen du får utskriven. Det kanske inte är optimalt att sluta på det viset? Sen ska du fråga läkaren om ödemet och om det har samband. Behöver ju inte vara så
Citera
2019-12-15, 15:21
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
De problem du beskriver kan ju ha att göra med att du när du slutar ta din medicin får tillbaka symptomen av din rätt starka adhd.. för du har väl rejäl adhd med tanke på att doktorn skriver ut metamin och elvanse?

Dvs, du har självmedicinerat och missbrukat lång tid. Nu slutar du ta även medicinen du får utskriven. Det kanske inte är optimalt att sluta på det viset? Sen ska du fråga läkaren om ödemet och om det har samband. Behöver ju inte vara så

Längesedan jag skrev, men nu har alla mina fysiska problem försvunnit, och jag är helt omedicinerad sedan jag skrev. Kan vara bra att veta för någon annan som har liknande problem.

Sedan hur arbetsliv osv ska fungera får vi se, men finns inte en chans att jag går på de där medicinerna igen, någonsin.
Citera
2019-12-16, 03:43
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medanvi
Längesedan jag skrev, men nu har alla mina fysiska problem försvunnit, och jag är helt omedicinerad sedan jag skrev. Kan vara bra att veta för någon annan som har liknande problem.

Sedan hur arbetsliv osv ska fungera får vi se, men finns inte en chans att jag går på de där medicinerna igen, någonsin.

Skönt att höra! Hur lång tid, ungefär, tog det innan utsättningsbesvären var helt borta?

Jag håller själv på att sluta med flera mediciner just nu, bl.a. Attentin (har ätit Attentin tillsammans med Venlafaxin och Mirtazapin i ca. 2 år). Venlafaxin är riktigt jobbig att sluta med så den trappade jag ut väldigt långsamt. Öppnade upp kaplsarna och tog bort ett granulitkorn varje dag i 150 dagar - jävligt pilligt men det var det helt klart värt för att slippa helvetet om man slutar "cold turkey", vilket jag testat tidigare.

Desto svårare har det blivit att sluta med Attentin. Började uttrappningen på 2 x 5 mg-tabletter per dag som jag delade, först tog jag halvor (2 x 2,5 mg) i en vecka och därefter en fjärdedel (2 x 1,25 mg) innan jag slutade helt. Fick inte så mycket ångest men har känt mig fruktansvärt trött och seg. Känner också igen mig i din beskrivning av rädsla för andra människor, undvikandebeteende, ilska och allmänt dåligt humör. Sömnen har varit kaosartad för mig länge men har nog nästan blivit sämre efter att jag slutade. På grund av detta har jag haft flera återfall och tagit tabletter flera dagar ändå. Kanske vore bäst att lämna in tabletterna på apoteket och be dem stryka receptet.
__________________
Senast redigerad av cealus 2019-12-16 kl. 03:47.
Citera
2019-12-16, 16:30
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Skönt att höra! Hur lång tid, ungefär, tog det innan utsättningsbesvären var helt borta?

Jag håller själv på att sluta med flera mediciner just nu, bl.a. Attentin (har ätit Attentin tillsammans med Venlafaxin och Mirtazapin i ca. 2 år). Venlafaxin är riktigt jobbig att sluta med så den trappade jag ut väldigt långsamt. Öppnade upp kaplsarna och tog bort ett granulitkorn varje dag i 150 dagar - jävligt pilligt men det var det helt klart värt för att slippa helvetet om man slutar "cold turkey", vilket jag testat tidigare.

Desto svårare har det blivit att sluta med Attentin. Började uttrappningen på 2 x 5 mg-tabletter per dag som jag delade, först tog jag halvor (2 x 2,5 mg) i en vecka och därefter en fjärdedel (2 x 1,25 mg) innan jag slutade helt. Fick inte så mycket ångest men har känt mig fruktansvärt trött och seg. Känner också igen mig i din beskrivning av rädsla för andra människor, undvikandebeteende, ilska och allmänt dåligt humör. Sömnen har varit kaosartad för mig länge men har nog nästan blivit sämre efter att jag slutade. På grund av detta har jag haft flera återfall och tagit tabletter flera dagar ändå. Kanske vore bäst att lämna in tabletterna på apoteket och be dem stryka receptet.

Skulle säga det har tagit flera månader faktiskt. Sedan mår jag inte jättebra i grunden, och trappas även ut på lyrica, vilket liksom flyter in i varandra, man mår regelbundet skit, kan man säga.

Tror det var betydligt bättre efter två till tre månader i alla fall, seg och trött kan man ju stå ut med, problemet efter de första veckorna var de som du beskriver, och så är jag fortfarande väldigt deppig, men som sagt kan det även bero på lyrica.

Just det dåliga humöret allmänt hade jag inte på samma sätt innan medicinen, den irritationen är helt borta. Det är väldigt skönt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback